Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
6 July 2023, 22:37
Goedenavond mensen, ik heb een vraag omtrent mijn 940. Er lag origineel een b230fd in, ik vond die wat aan de slappe kant omdat ik nog wel eens een karretje trek. Nu heb ik een b200ft ingebouwd en lopend en rijdend, nu is het probleem dat ik wel op de originele ecu rij. Ik heb de ecu er wel bij van de b200ft maar daar slaat de motor niet op aan. Nu heb ik schema's bekeken en de boel vergeleken maar kan ik weinig verschil merken.
Weet iemand welke ecu wel gaat werken met deze setup? Btw ik heb de originele kabelboom nog in de auto.
B230fd: ecu 0280000943
B200ft: ecu 0280000980
Mvg frank
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Waarschijnlijk heeft die nieuwe ecu een immobilizer?
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
(7 July 2023, 13:12)Dopski schreef: Waarschijnlijk heeft die nieuwe ecu een immobilizer?
Maar zijn er wel 940 met originele startblokkering geleverd?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
VAst wel. Maar hij doet t nou toch? Zolang je uit de buurt van de extremen blijft, werken de meeste injectie/ontstekingsschema's wel, zonder je motor te slopen.
Een lijst met ECU's:
http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm
Maar helaas van de 2 liter versies van alle motoren is veel minder info, omdat die maar in een paar landen geleverd werden. Ik denk dat een willekeurige turbo ECU uit 1993-1998 je motor wel aan de praat krijgt, met alle turbo eigenaardigheden/voordelen.
De turbo injectoren hebben een andere weerstand, daarvoor hangt een weerstandspakketje ergens. Misschien is dat (een van de dingen) iets wat de turbo ECU nodig heeft.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Oh niet helemaal goed gelezen, je hebt al een willekeurige turbo ECU, die de motor niet laat draaien. Dan zal t toch een stekker dingetje zijn wat de B200FT wel nodig heeft en de B230FD kabelboom niet levert.
Voor B200FT kan je B230FT nemen, dan komen er meer ombouwers in beeld, wordt eigenlijk heel veel gedaan:
https://turbobricks.com/index.php?thread...ns.339752/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
(8 July 2023, 22:29)Marc1970 schreef: Oh niet helemaal goed gelezen, je hebt al een willekeurige turbo ECU, die de motor niet laat draaien. Dan zal t toch een stekker dingetje zijn wat de B200FT wel nodig heeft en de B230FD kabelboom niet levert.
Voor B200FT kan je B230FT nemen, dan komen er meer ombouwers in beeld, wordt eigenlijk heel veel gedaan: https://turbobricks.com/index.php?thread...ns.339752/
Bedankt voor de info! Ik zal het nog even uitpluizen want met de turbo ecu spuit die wel in maar heb ik geen ontsteking.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
9 July 2023, 13:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 July 2023, 13:29 door Marc1970.)
Misschien met de multimeter alles nalopen tot aan de ECU stekkers?
https://www.stonis-world.com/lh_ezk.html alle pinnen hun waardes. En deze:
https://ozvolvo.org/discussion/9733/bosc...out-tables
Pin 25 van de injectie levert een signaal aan pin 8 van de EZK ontsteking, Barton heeft mooie diagrammen van welk deel met wat communiceert:
https://www.davebarton.com/pdf/Harness_L...ns2021.pdf
Pin 5 van de Ignition Power Stage is ook een goeie om aan te meten, daar komt het vonk signaal van de EZK binnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
Goedemorgen!
Inmiddels weten we zeker dat het probleem bij de startblokkering ligt. Die is namelijk aanwezig op de ecu van de 2.0. Nu heeft de 940 zelf dat er niet opzitten en valt er dus ook niks over te zetten helaas.
Weet iemand hier of de blokkering uit te schrijven is of op een andere manier te manipuleren is?
Mvg frank
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat systeem vraagt om een sleutel met RFID chip gok ik. Daar voor is er een zender/ontvanger vlak bij het contactslot. ALs je al die dingen die hebt, kan je de RFID sleutel tegen de zender/ontvanger plakken en verder starten met je eigen sleutel.
Ongeveer, ik zelf geen ervaring heb met dit gebeuren.
Hier een heleboel info over chips en nog meer chips:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=148663
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969