Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245
#11
kijk zo'n forum is goud!

bedankt voor je bruikbare tips,ik ga ze even tot de grijze cellen door laten dringen.
dit is m'n eerste turbo-auto moet je weten dus het e.e.a. heeft even tijd nodig om eigen te maken.

bedankt voor je info!
Antwoord
#12
in dat geval is een vertaling misschien handig ;D
cbv = control bypass valve = klep die ervoor zorgt dat de lucht bij plotseling gas los blijft circuleren en je turbo op toeren houdt, ipv de turbo juist remt;
clocken = is het huis 1/4 of 1/3 slag draaien zodat de pijp ri interooler de juiste positie heeft (naar boven)

Antwoord
#13
Trouwens best wel pittig zo'n diesel:

http://www.youtube.com/watch?v=h-IaO4lCH...re=related

Maar wel zonde om met een mooi project als deze engine swap te doen.


[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#14
Ja ik blijft het wel ruig vinden een D24TIC, paar kleine mods en je zit op een 300(+)nm koppel, dan heb je een behoorlijk snelle 240. Denk als de topicstarter een nette uitlaat gebruikt/maakt wat betreft diameter(denk aan 3"), de leuke ic die hij al heeft, de turbodruk omhoog met eventueel een iets grotere of beter turbo en de brandstofdruk daarop kan aanpassen het een leuke wagen is. Dan nog op biodiesel en je hebt iets echt unieks.
Voor mij is de reputatie van de blokken, het moeilijk sleutelen door specifieke diesel techniek, specialistisch gereedschap en moeilijk bereikbare plekken het grootste struikelblok. Zou het graag willen, maar denk dat een redblock een stuk makkelijker is.
Antwoord
#15
Hier ook een ruige Volvo turbo diesel
Antwoord
#16
510,- is idd een hoop geld, maar dan heb je wel een spik splinternieuwe turbo die zo weer (bij goed gebruik) 150.000++ km (of meer) meegaat.


bij een 2dehands turbo is dat maar afwachten.

ik weet wel dat oa. marc hesselberth van european tuning nieuwe garrett turbo's kan leveren voor leuke prijzen.
(c&e turbochargers & turbo's hoet, hebben ook wel leuke aanbiedingen maar zijn soms net wat duurder, hun moeten het namelijk hebben van puur alleen de turbo's die ze leveren).

een tweedehands turbo kopen en dan laten reviseren, zal je ook het nodige kosten.
en dan zit je alsnog met een gebruikte turbo.
als ik mij goed herinner kost je dat voor een standaard revisie zo'n 260 euro, en dan heb je alleen lagers en seals.

meeste mensen vergeten dat ook asjes, de (compressor & turbine) wieltjes, en de behuizingen slijten.
bij t3 turbo's zijn het vooral de uitlaathuizen die oa. scheuren.
de gemiddelde t3 die ik ter revisie aangeboden krijg heeft een gescheurd turbine huis, en is in principe niet veel meer mee te beginnen.

dit is mijn visie over het turbo verhaal.
ik heb gaande weg mijn mening een beetje aangepast over gebruikte turbo's dit omdat ik ondertussen bizar veel rotzooi heb gezien.


@bossie; je hebt vaak gave parts, wanneer ga jij nou eens een dikke auto bouwen ? Wink
Antwoord
#17
Jelmar schreef:510,- is idd een hoop geld, maar dan heb je wel een spik splinternieuwe turbo die zo weer (bij goed gebruik) 150.000++ km (of meer) meegaat.


bij een 2dehands turbo is dat maar afwachten.

ik weet wel dat oa. marc hesselberth van european tuning nieuwe garrett turbo's kan leveren voor leuke prijzen.
(c&e turbochargers & turbo's hoet, hebben ook wel leuke aanbiedingen maar zijn soms net wat duurder, hun moeten het namelijk hebben van puur alleen de turbo's die ze leveren).

een tweedehands turbo kopen en dan laten reviseren, zal je ook het nodige kosten.
en dan zit je alsnog met een gebruikte turbo.
als ik mij goed herinner kost je dat voor een standaard revisie zo'n 260 euro, en dan heb je alleen lagers en seals.

meeste mensen vergeten dat ook asjes, de (compressor & turbine) wieltjes, en de behuizingen slijten.
bij t3 turbo's zijn het vooral de uitlaathuizen die oa. scheuren.
de gemiddelde t3 die ik ter revisie aangeboden krijg heeft een gescheurd turbine huis, en is in principe niet veel meer mee te beginnen.

dit is mijn visie over het turbo verhaal.
ik heb gaande weg mijn mening een beetje aangepast over gebruikte turbo's dit omdat ik ondertussen bizar veel rotzooi heb gezien.


@bossie; je hebt vaak gave parts, wanneer ga jij nou eens een dikke auto bouwen ? Wink

Als ik voldoende spul heb om eindelijk eens te beginnen. Nja is niet de enige factor. Ik wil van alles wel wat proeven en verander nogal snel van mening wat dit soort dingen betreft, ik sta voor alles open dat is misschien wel het probleem, maar de doelstelling blijft nog steeds om voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk volvo te krijgen en daar wil ik best wel voor van auto wisselen.

Mijn wensen zijn ook wel wat verschoven. Wel ruimte geen ruimte, zuinig-niet zuinig etc etc.
Maar eerst moet de huidge 740 TIC de deur uit, om plaats te maken voor een nieuwe, latere die al gewoon LH2.4 heeft of een 940. Tevens is de laatste tijd gebleken dat ik toch wel een estate nodig heb of in ieder geval goed kan gebruiken. 940 na 95 is nog erg duur als estate en de 940 voor 95 heeft in principe voor mijn doel/project dezelfde nadelen. Dan verkies ik een 740, door het karakteristieke uiterlijk. Helaas liggen de acceptabel geprijsde 740 turbo (in estate) niet voor het oprapen. Ik ben wel nog met mijn project bezig door dingen voor mezelf te kopen ter voorbereiding, zodat er als er nou eindelijk (een 5e) en hopelijk definitieve projectvolvo komt er meteen goed begonnen kan worden.
Voordeel voor jullie zijn in ieder geval de leuke parts Wink
Antwoord
#18
ik krijg het nog druk met het beantwoorden van de reacties.....

Ticcie, ik had dat clocken inderdaad al even opgegoogled en gevonden, dat cbv verhaal was nieuw voor mij , bedankt.

Postma, dat is inderdaad bruut maar ik zou er mijn sava-tjes niet aan offeren.De savabanden die ik er onder heb zijn dezelfde als die zijn vrijgegeven voor de Volvo-originalcub (rally) en bevallen mij best goed.
(rustige rijder,halve gezin gevoelig voor wagenziekte......)

Bossie , dat zijn de postings die de burger moet geven 300Nm......kan zo'n 5-bak dat nog een beetje verstouwen??
volgens mij een M47 toch?

Hoi Dop, dat is echt het eindedie dikke voor-oorlogse hummerkiller , even gemeten,slechte instap voor schoonmoeder,blijf toch doorbouwen aan 245TIC

Jelmar, ook jouw aanvullingen neem ik ter harte en ik hoop snel tot een besluit te komen welke turbo ik ga kiezen.


Momenteel weer veel te weinig tijd om lekker te sleutelen en te posten op dit forum.
De volgende reacties kunnen even op zich laten wahten dus helaas,maar sta absoluut open voor alle op en anmerkingen!

Iedereen nogmaals bedankt!
Antwoord
#19
300nm is voor een m46/m47 nog wel te behappen maar ga je richting de 400nm dan zal het feest gauw over zijn.
Antwoord
#20
240diesel schreef:ik krijg het nog druk met het beantwoorden van de reacties.....

Ticcie, ik had dat clocken inderdaad al even opgegoogled en gevonden, dat cbv verhaal was nieuw voor mij , bedankt.

Postma, dat is inderdaad bruut maar ik zou er mijn sava-tjes niet aan offeren.De savabanden die ik er onder heb zijn dezelfde als die zijn vrijgegeven voor de Volvo-originalcub (rally) en bevallen mij best goed.
(rustige rijder,halve gezin gevoelig voor wagenziekte......)

Bossie , dat zijn de postings die de burger moet geven 300Nm......kan zo'n 5-bak dat nog een beetje verstouwen??
volgens mij een M47 toch?

Hoi Dop, dat is echt het eindedie dikke voor-oorlogse hummerkiller , even gemeten,slechte instap voor schoonmoeder,blijf toch doorbouwen aan 245TIC

Jelmar, ook jouw aanvullingen neem ik ter harte en ik hoop snel tot een besluit te komen welke turbo ik ga kiezen.


Momenteel weer veel te weinig tijd om lekker te sleutelen en te posten op dit forum.
De volgende reacties kunnen even op zich laten wahten dus helaas,maar sta absoluut open voor alle op en anmerkingen!

Iedereen nogmaals bedankt!

Je kunt altijd nog voor een diesel M90 van een 940 kijken.......
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.903 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  Dieselpomp vervangen Volvo 244GLE 2.4 D6 1983 h.vdweetering 3 10.664 22 March 2015, 13:17
Laatste bericht: h.vdweetering
  Project Volvo 244 1981 2.3 D6 gestopt Pluk 6 11.243 28 June 2012, 19:17
Laatste bericht: Rob
  Clio versus Volvo. ( niet eerlijk, maar toch...) Ik Rol 1 3.348 5 December 2010, 15:30
Laatste bericht: 242-turbo
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 25.678 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Temperatuur grafiek D24TIC 240diesel 2 6.290 10 July 2010, 13:20
Laatste bericht: 240diesel
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 11.892 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  Koppeling D24tic GJ244D6 11 10.399 2 May 2010, 16:16
Laatste bericht: 240diesel
  inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244 GJ244D6 16 17.855 23 December 2009, 01:56
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)