Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuur grafiek D24TIC
Het lijkt mij nuttig om voor mezelf en andere geïnteresseerden een grafiek te maken van de verschillende temperatuurs-verlopen in een D24TIC.

Dit kan enig inzicht geven bij het storingzoeken maar is ook gewoon grappig om op je in te laten werken.Je kunt mooi zien hoe lang het duurt voordat de thermostaat open gaat, hoe lang het duurt voor de motorolie op temp. is, hoe warm retourwater vanaf de radiateur eigenlijk is etc. etc.

Met die gegevens kan je dan bijvoorbeeld de conclusie trekken dat de reeds ingebouwde elektrische ventilatoren toch maar even aangesloten moeten gaan worden........Ik vind retourwater van 62 graden bij onbelast rijden op de snelweg wel redelijk hoog.Als ik met belasting (aanhanger/vouwwagen) in een klim zit tijdens hoogzomerse temperaturen heb ik graag wat over......

Genoeg gepraat, de grafiek;

[Afbeelding: jpgvangrafiektool.png]

Een grafiek is een leuk ding maar alleen enigsinds nuttig als je de omstandigheden kent.Zelfs dan is er nog op af te dingen maar je moet de grote lijnen bekijken.

De rit is gestart vanuit een woonwijk, rijdend richting snelweg met een 240 met D24TIC.
Rijstijl ;rustig.
Belasting; 2 personen,vlakke weg, geen wind.
Buitentemperatuur hele dag 30-33 graden, donkere auto hele dag in de zon, aanvang rit 19.00uur met "koude" motor.
Snelweg bereikt na ongeveer 8 minuten.

Als je heel nauwkeurig de minuten afzet tegen de KM's kan je rare getallen krijgen vwb snelheid, de KM's zijn echter afgerond en zijn meer om een idee te geven van de ongeveer afgelegde weg.Digitale temperatuurmeter is geijkt en mag met een tolerantie van 2 graden redelijk nauwkeurig worden genoemd.

Gemeten temperaturen zijn;

-koelwater in; koelwater uit de cilinderkop de radiateur in.
-koelwater in ; koelwater uit de radiateur richting motor.
-motorolietemperatuur, gemeten in het carter zelf.

Om het "plaatje"nog even aan te vullen nog twee andere metingen, geheel los van de grafiek;

Bij 100KM/uur 2400 motortoeren bedraagt de turbodruk ong. 0,3 bar en de temp. vóór de intercooler 68 graden.
Bij 100KM/uur 2400 motortoeren bedraagt de turbodruk ong. 0,3 bar en de temp. ná de intercooler 35 graden.

Bij 120KM/uur 2900 motortoeren bedraagt de turbodruk ong. 0,7 bar en de temp. vóór de intercooler 92 graden.
Bij 100KM/uur 2400 motortoeren bedraagt de turbodruk ong. 0,7 bar en de temp. ná de intercooler 37 graden.

Wel dient opgemerkt te worden dat de intercooler niet standaard is maar een ingekorte vrachtwagen IC is...... ;D

Nou ik hoop dat iemand er z'n voordeel nog eens mee kan doen, ik wil deze meetset nog eens doen bij lagere buitentemperaturen of juist hogere belastingen en zal e.e.a. nog wel eens aanvullen.
Antwoord
nuttige post! misschien kun je de grafieken in een pdf beschikbaar stellen

over je retourwater, heb je de brede of de smalle radiator? de smalle is voor de 4 cilinder en kan bij een prv of d24 (6cil in ieder geval) redelijk tekort komen. na installatie van een brede radiator zou je op minder uit moeten komen. geconstateerd door retourslang vast te pakken met oude situatie en nieuwe situatie onder zlefde omstandigheden. verschil was duidelijk merkbaar zonder mooie digitale temperatuurmeter ;D
Antwoord
dank je, Big Grin

Inmiddels heb ik me geregistreerd bij Grafiektool en heb een betere grafiek kunnen uploaden.
Het is ook mogelijk om een PDF te krijgen maar die moet ik dan ook weer uploaden en ik weet niet hoe dat in een berichtje moet....
Ik download nu m'n grafiek gewoon als JPG en doe hem dan via photobucket hierheen.

Ik heb de bredere radiateur die bij de turboloze D24 hoort.
Al bij de inbouw van de D24TIC heb ik 2 elektrische ventilatoren ingebouwd tussen de intercooler en de radiateur maar nooit aangesloten.
Nu ik deze grafieken eens bekeken heb ben ik vanmorgen toch de ventilatoren maar eens gaan aansluiten op de reeds ingesoldeerde zender. ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 6.005 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 42.992 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 26.606 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 12.158 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  Koppeling D24tic GJ244D6 11 10.674 2 May 2010, 16:16
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)