Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic
Hallo allemaal ,na met net te hebben voorgesteld bij mijn volvo en ik

kom ik gelijk met wat vragen, echter heb ik al heel veel kunnen lezen hier op het forum.

wij willen de d24 die echt helemaal op is in de 240 van 1992 ,vervangen voor een d24tic uit een 940 van 94.

nu hebben wij 3 opties in onze gedachten ,die ik hier wil voorstellen, en daarvan hoor ik graag de voor en na delen van en handige tips zijn altijd welkom.

- De eerste optie is : kijken of het mogelijk is op de motor 1 op 1 met orginele cartterpan uit te wisselen en kleine knelpunten oplossen.

- de tweede optie is : Een koppelstuk (tussen bak en motor) te plaatsen van een 940 d24tic al heb ik het idee dat de hellingshoek weinig tot niets verschilt? (zowel lijkt mij dit de beste manier)

- En de derde optie is de cartterpan van de d24 aanpassen voor de turbo en dan 1 op 1 uit wisselen?

Ook heeft deze 240 bestaande airco ,nu denk ik dat we die moeten laten vervallen ,anders krijgen we drie op een rij?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de 240 in usa geleverd is met airco en turbo (d24t) als dit zo is zal het toch moeten kunnen?

We gaan volgende week beginnen met het uitbouwen ik zal regelmatig posten en foto,s schieten, en natuurlijk zijn alle tips en info van harte welkom.

gr andrà en buurman marcel.
Antwoord
Hoi welkom hier op het forum.
Wat je vragen betreft;

Ik heb een jaar of wat geleden ook een ombouw gedaan en er wat over getypt, uiteindelijk heb ik gekozen voor de orginele carterpan van de 940 en m'n vooras daarvoor aangepast.De inbouwhoek verschilt 10 graden, als je je eigen versnellingsbak handhaaft zal je D24TIC uiteraard dezelfde inbouwhoek krijgen als je D24.
Ik weet wel dat je turbo dan erg krap uitkomt t.o.v. je rechter veerpootbehuizing.
Verder weet ik niet of je motorsteunen van je oude D24 passen i.v.m. aanwezigheid van de turbo rechts en het oliefilterhuis links.
Maar lees het eerst maar eens door misschien brengt het je op ideen.

http://volvolvo.nl/forum/topic,2792.0/

http://volvolvo.nl/forum/topic,3795.0/

Mocht je na het lezen van die artikeltjes nog vragen hebben dan stel je ze maar.
Heb je ook de intercooler zelf er bij gekocht?
Antwoord
240diesel, Bedankt voor je reactie.
(we hebben het d24tic blok compleet met intercooler stuurpomp startmotor luchtfilter enz gekocht)

Ik had al heel veel doorgelezen, we zijn nu langzaam begonnen met het uitbouwen van de losse onderdelen, als stuurpomp ,airco systeem, radiateur enz enz, dan gaan we de bak los halen ,de aandrijfas hebben we er al af. Als de bak er onderuit is halen we de motor zo rechtstandig mogelijk er uit en willen we gaan kijken waar we op stuiten als we de d24tic er in laten zakken.

Begrijp ik het nou goed dat als je het koppelstuk (tussen bak motor) van de 940 op de bestaande 240 5-bak plaatst dat de hellingshoek dan 10% rechter uitkomt en het zelfde komt te staan als bij de 940?

ik zal de gang van zaken hier blijven posten en als ik geen duidelijkheid heb uit voormalige berichten zal ik ze hier stellen.

bedankt zover, gr andrÃ
Antwoord
"Begrijp ik het nou goed dat als je het koppelstuk (tussen bak motor) van de 940 op de bestaande 240 5-bak plaatst dat de hellingshoek dan 10% rechter uitkomt en het zelfde komt te staan als bij de 940?"

Ja dat begrijp je goed,dat koppelstuk heet vliegwielhuis of belhouse in het engelands....

De D24TIC er in laten zakken en kijken waar het schip strand zal niet zo'n succes worden denk ik. Ik heb een stuk uit m'n vooras geslepen en zelfs dan is het nog even flink doorzetten om het blok op z'n plek te krijgen.Even de foto's er bij gezocht;

[Afbeelding: P7130020.jpg]

[Afbeelding: P7130019.jpg]

[Afbeelding: P7130018.jpg]

[Afbeelding: P7130017.jpg]

[Afbeelding: P8060024.jpg]

Ik heb de lasmal volgens mij nog ergens zwerven dus als je blok er niet tussen past en je wilt toch je 940 carter behouden Smile
Het blok komt zoals gezegd 10 graden rechter op(geen procenten dus Wink).Je moet dan ook wat aanpassen aan je kachelaansluitingen die uit je carrosserie steken want daar komt je blok voor te zitten.En bovendien nog ingrijpender; je moet dan ook zelf motorsteunen maken als je voor de rechtop-stand gaat want de 940 steunen passen niet >Sad .

Al met al een heel gedoe maar het rijdt echt super!
Antwoord
lachhuu % ipv graden ;D maar we begrijpen elkaar.

Als we dus 10 graden rechter gaan werken moeten we de kachelpijpjes ook aanpassen, ik zag dat je dat hebt opgelost met soldeerbochtjes , ik heb net even gesproken met marcel (de eigenaar) maar hij wil de orginele inbouwhoek blijven toepassen, dus we zullen zowiezo de vooras moeten aanpassen, verder zal ik regelmatig jou oude berichten erbij zoeken als we klem lopen!

in iedergeval vind ik het top dat je wil meedenken.
en in vervolg noem ik het koppelstuk ook zoals het hoort koppelingshuis! Wink

gr andre

Antwoord
Aldermensen, als je die lasmal zomaar uit het oog kan verliezen heb je een aardig schuurtje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
;D ;D ;D

Nee joh, m'n schuurtje is 2x2 meter.
De mal ligt misschien nog op de zaak, daar hebben we een aantal hallen die momenteel opgeruimd worden dus vandaar dat ik niet zeker weet of hij er nog is.
Antwoord
Marc1970 schreef:Aldermensen, als je die lasmal zomaar uit het oog kan verliezen heb je een aardig schuurtje.

zo'n schuurtje zoek ik ook nog in dordt, best lastig ;D

misschien een idee voor als iemand tijd over heeft, een ombouwbeschrijving (eventueel tegen kleine bijdrage voor de zware schrijf uurtjes) maken. er zwerven veel mensen rond met dit idee, ik krijg er vaak vragen over.
Antwoord
Voor een nette ombouw heb je veel geduld en ook wel spullen nodig om e.e.a. aan te passen of zelfs helemaal nieuw te fabriceren.
Stel dat ik mijn topics omtover tot een handleiding dan zie ik de vragen al weer als;

kan je exacte tekeningen leveren?
kan je dat metaal voor de motorsteunen niet voor mij uitsnijden?

Of nog mooier; waarom doe je zo moeilijk en neem je niet gewoon de 240 carterpan.

Stel ik vraag dan 10,- euro voor een beschrijving en iemand plempt hem op het WWW Big Grin

Waar nog bij komt; ik vind ( al zeg ik het zelf ) mijn topics al een heel aardige beschrijving wat er allemaal bij komt kijken Smile
Als je met die aanwijzingen nog niet tot resultaten komt kan je er beter niet aan beginnen om reeds genoemde redenen.
Bedenk dat ik voor mijn inbouw nog geen enkele foto (laat staan beschrijving) gevonden heb op het WWW, dus als ik het op eigen houtje kan moeten anderen met deze foto's en tekst een eind kunnen komen lijkt mij.

Antwoord
240diesel schreef:Voor een nette ombouw heb je veel geduld en ook wel spullen nodig om e.e.a. aan te passen of zelfs helemaal nieuw te fabriceren.
Stel dat ik mijn topics omtover tot een handleiding dan zie ik de vragen al weer als;

kan je exacte tekeningen leveren?
kan je dat metaal voor de motorsteunen niet voor mij uitsnijden?

Of nog mooier; waarom doe je zo moeilijk en neem je niet gewoon de 240 carterpan.

Stel ik vraag dan 10,- euro voor een beschrijving en iemand plempt hem op het WWW Big Grin

Waar nog bij komt; ik vind ( al zeg ik het zelf ) mijn topics al een heel aardige beschrijving wat er allemaal bij komt kijken Smile
Als je met die aanwijzingen nog niet tot resultaten komt kan je er beter niet aan beginnen om reeds genoemde redenen.
Bedenk dat ik voor mijn inbouw nog geen enkele foto (laat staan beschrijving) gevonden heb op het WWW, dus als ik het op eigen houtje kan moeten anderen met deze foto's en tekst een eind kunnen komen lijkt mij.

ik zie handel, je krijgt al deze vragen niet als je het als ombouwkit aanbied. dat mag best geld kosten! kant en klare motorsteunen, kant en klare voorbrug (op borgbasis, oude schoon inleveren), weet niet hoeveel uur je er mee bezig bent maar daar kun je best wat voor vragen.....
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.503 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  Motorwissel tips & tricks Sylvester 3 7.283 10 August 2012, 20:10
Laatste bericht: Jambon
  Zes in lijn motor test Antoon 21 16.310 25 May 2011, 23:36
Laatste bericht: 240diesel
  Motor uitbouw 240 GoodOldDiesel 12 10.069 12 April 2011, 19:05
  Benzine automaat naar D6 automaat ? Anthony 1 3.298 9 April 2011, 01:56
Laatste bericht: BartWillem
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 39.315 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  Gezocht metalen buis naar Turbo toe Dirk342 1 2.648 20 January 2011, 08:45
Laatste bericht: Dirk342
  Ligt toch niet aan de motor! "trilling dieselmotor na vervanging distr" koen diesel 2 3.905 19 November 2010, 08:58
Laatste bericht: 242-turbo
  motor (D24) pikt niet vloeiend op en staat wat te schudden toile 9 7.518 24 July 2010, 18:27
  Temperatuur grafiek D24TIC 240diesel 2 6.016 10 July 2010, 13:20
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)