Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2007
Hallo. Misschien is dit topic al vaker voorbijgekomen maar stel toch de vraag: Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een keurige 244 GLE uit '81. De vorige eigenaar heeft nagevraagd bij de dealer hoe deze af te tanken. Omdat dit een K-jetronic B23E electr. ontstoken motor betreft hoefde hij deze niet bij te vullen met loodvervanger. Hoe is jullie ervaring?
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Het valt allemaal wel mee met deze blokken.
Zelf heb ik een 245 met een B21E erin en deze rijdt net zo goed op EURO95 als met loodvervanger.
Wel gooi ik eens in de zoveel tijd een blikje loodvervanger in de tank,maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust 8)
ik heb tot nu toe geen problemen gehad :
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
gewoon 98 tanken en verders niets toevoegen
mischien kan hij ook op 95 lopen maar dan heb je kans dat hij gaat pingelen
en loodvervanger zou ik er nooit bijdoen loopt net zo goed als met loodvervanger
Volvo S70R B5234T4 M59
ik vind 98 tanken voor een standaard b23e beetje veel van het goede....
het is niet slecht, maar het is wel beetje onnodig.
op 95 zal ie prima lopen zonder problemen, en af en toe wat loodvervanger erbij kan ook geen kwaad, maar nogmaals; zonder zal die het prima doen.
Hoe zit dat bij de b21a?
Gooi er al vanaf het begin loodvervanger in, maar misschien is het wel gewoon zinloos.
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
B23E loopt prima op 95 (is al duur genoeg...). Loodvervanger gooi ik er nooit in; nog nooit klachten gehad.
Dus.... weer een 244 GLE erbij ! Goede zaak ! Is het een overdrive of een automaat ? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Voor mij is de 244 GLE de ideale 240: vlot, redelijk zuinig (1 op 10 gaat goed) en een paar prettige "luxe"-zaken (overdrive, stuurbekrachtiging, centrale vergr., schuifdak...)

Alleen jammer dat de combinatie met LPG niet zo eenvoudig is...
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jan-Willem schreef:De B23E hoort wel degelijk op een benzine te rijden met loodvervanger.
De klepzittingen van waarschijnlijk je 1000405 cilinderkop zijn zachter.
Door de loodhoudende benzine werdt dit opgevangen zodat ze mindersnel in zouden slijten.
Wij gebruiken ook brandstof met loodvervanger...
Ik zou zeggen knikker het er gewoon in, het is toch behoud van je motor.
Een keertje vergeten maakt niet, maar de B23E heeft altijde gelopen op loodhoudende benzine....
Niet helemaal waar. In de USA liepen die dingen altijd al op 'Unleaded fuel' En dat zijn echt geen andere koppen en motoren. De B230's zijn volgens mij zo sterk dat ze dat best aan kunnen om op Ro95 zonder LVV te rijden. Sterker nog; kijk maar hoe ze lopen op LPG, dat gaat ook als de beste. En dat mengsel is ook nog schraler (minder smering) dan benzine. Dus ik zou me niet zo druk erover maken en gewoon RoN95 tanken.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
En vwb de 98 of 95 discussie: op 98 kan ik merkbaar meer km's maken. Door het prijsverschil kom ik echter weer richting de 'maakt niet uit' grens, maar feit blijft dat het wel beter is voor je motor. Plus ik kan net iets langer doen voordat ik weer bij de pomp sta.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2007
Gerben schreef:B23E loopt prima op 95 (is al duur genoeg...). Loodvervanger gooi ik er nooit in; nog nooit klachten gehad.
Dus.... weer een 244 GLE erbij ! Goede zaak ! Is het een overdrive of een automaat ? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Voor mij is de 244 GLE de ideale 240: vlot, redelijk zuinig (1 op 10 gaat goed) en een paar prettige "luxe"-zaken (overdrive, stuurbekrachtiging, centrale vergr., schuifdak...)
Alleen jammer dat de combinatie met LPG niet zo eenvoudig is...
12 jaar geleden, ik was net 18, had ik een 240 DL uit 84 op LPG. Heerlijk mee naar Zuid Frankrijk getufd. Toen weggedaan ivm met mijn karige studiebeurs. Nu in het bezit van een anonieme Skoda Octavia voor dagelijks vervoer. Alleen ivm met gezinsuitbreiding te weinig ruimte. Dan kan er of een grote MPV/SUV/K#T auto bijkomen waar ik 5 dgn alleen in rijd en zonde van de ruimte en van het geld. Of een (nu nog) belastingvrije oerdegelijke 240. En ineens zag ik er een te koop rond rijden en sloeg de vonk over. Een 240 MOEST er komen. Na een half jaartje speuren deze 244 GLE gevonden GX-78-JR. 248000 km op de klok, distri, koppeling ontsteking en banden reeds vervangen. Hij rijdt zoals een goed Volvo hoort te rijden (vreemd eigenlijk dat Limousine een Frans woord is......). Smetteloze pluche blauwe rib-bekleding en originele Volvo-radiocassette recorder. De ervaringen op 95 zijn uitermate goed. De vorige eigenaar reed niet anders. Geen pingel of andere ellende. Echter het brandstof verbruik, dat weet je van te voren maar toch, leidt er toch toe dat deze dame toch als 2e auto, maar wel als hobby-project, wordt gebruikt. In het voorjaar gaan we de boel lekker poetsen en de zwart uitgeslagen motor ruimte blinkend schoonmaken (iemand ervaring met het poetsen hiervan??).
![[Afbeelding: 132929053_5_e50G.jpeg]](http://brick186.hyves.org/132900001-132950000/132929001-132929100/132929053_5_e50G.jpeg)
![[Afbeelding: 132929052_5_sFcX.jpeg]](http://brick186.hyves.org/132900001-132950000/132929001-132929100/132929052_5_sFcX.jpeg)