Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
dus toch nog een hele klus zo te zien :Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Nou... Tot nu toe ben ik nog maar 2 uurtjes in de weer geweest met het bakje eronderuit te laten vallen. En ik heb een uurtje staan meten. Ik ben even naar een vriend gereden met een zolder VolVolVo onderdelen. En ik ben een paar uur lang bezig geweest om voor een redelijk bedrag een koppeling te zoeken >Sad

Dat is nu allemaal gelukt.

Het subframe modificeren is niet veel meer dan de flex erin zetten en er een stukje oplassen. Zie plaatje:

[Afbeelding: M915-2.jpg]

[Afbeelding: M916-2.jpg]

[Afbeelding: M917-2.jpg]

Het inkorten van de stangen is ook redelijk simpel laswerk. Enkel is een van de 2 stangen van aluminium. En dat maakt het lastig.

En dan houden we nog over: de aandrijfas. Maar die los ik even op met een dubbele hardy-disc. Dat komt later wel. Al zou Uni-cardan in Halfweg dit kunnen. Terberg doet het ook. Kost wat geld maar het is te doen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Verdikkeme.....

Ik heb een M45/46 steun. En die is anders. Ik ga kijken of ik deze kan aanpassen maar een M47 steun is handiger.

Verder heb ik een 6007 lager maar deze past niet over de as. De M47 as heeft duidelijk een dikkere buis en dus ook een dikker lager. Het zal een 6009-2RS1 lager moeten zijn.

Ik krijg de boutjes van het cardan niet 123 los.... Bah.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
het is toch logisch dat je een m45/m46 baksteun hebt ?
Antwoord
Subframe. Ja, logisch. Maar een M47 steun is makkelijker aan te passen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Nou, de dikkere aandrijfas zit er onder. ;D Weer wachten op een lager. >Sad De nieuwe koppeling past niet >Sad Maar is wel passend te krijgen ;D Het scheelt een milimeter in doorsnee. En dat komt vermoedelijk door de AP drukgroep. Ik weet niet of dat een bijzonder ding is ? Als ik op google zoek dan kom ik enkel AP racing tegen.

De bak ligt onder de auto en het is wachten op de modificatie aan de koppeling of drukgroep en dan kan het hele zaakje omhoog onder de auto. En dan schiet het heel aardig op...

De sensor hangt nu ook te kijken boven het 58-2 vliegwiel. Maar nu moet ik iets gaan uitzoeken: Normaal werk je met tanden. En daar midden er een paar van. Maar daar kun je hier niet meer van spreken. Want dit zijn geen tanden maar gaten. Wellicht dat ik de MegaSquirt daar op moet instellen. (VR inverted). Of enkel een instelling (falling edge).

Hoe dan ook, we werken door.

De verlenging van de cardan door middel van een bus blijkt toch een stukje makkelijker en beter uit te pakken dan ik had gedacht. Er zit op de 3-poot een 2e 3-poot. Deze heeft een pen om de as een soort van te centreren. Als je deze 2e 3-poot uit de bak trekt dan zie je dat deze een opstaande rand heeft.

Als je dus een bus draait met aan de ene kant een opstaande rand en aan de andere kant een "gat" dan centreert je hele zaakje op die 2 passingen. Dan heb je dus niets meer te maken met toleranties in je boutgaten.

M90 made easy.

Nog (steeds) te doen:

Alu stang schakelmechanisme inkorten
Koppeling modificeren en plaatsen
Bak plaatsen
Baksteun aanpassing afmaken
Hydraulische gedeelte aanleggen. Nog iemand met een pomp voor op het dashboard ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Morgen deze mod maar eens uitvoeren:

Een 700 tussenlager-rubber in een 200.

[Afbeelding: centrebrgdwgqr0.jpg]

[Afbeelding: centrebrgqn7.jpg]

Met dank aan JW240
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Als je dus een bus draait met aan de ene kant een opstaande rand en aan de andere kant een "gat" dan centreert je hele zaakje op die 2 passingen. Dan heb je dus niets meer te maken met toleranties in je boutgaten.

jip, dat dacht ik dus ook. Vandaar dat ik zei dat dat me de meest interessante optie lijkt. In principe centreer ik ook het VR-triggerwheel op een zelfde manier. ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Yup ! Zo heb ik dat ook gedaan met mijn triggerwheel.

Zo ! Handje gekregen van Jelmar. En zo de bak eronder geschopt. Nu in omgekeerde volgorde:

Duw... :-\ DUW Sad DUW ! ;D En zitten. Boutjes vast draaien en klaar. Viel erg mee.

[img width=800 height=600]http://img161.imageshack.us/img161/4549/dsc00139aaz6.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://img250.imageshack.us/img250/5847/dsc00140lx8.jpg[/img]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
zullen we maar 2 handjes doen Smile en de bak hing er inderdaad vrij gauw onder.

wel even hulde aan jeroen zn photoshop kunsten !! ;D
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.842 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)