Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
Jelmar schreef:zet hem in zn 3 of 4 (ik weet niet wat voor bak je hebt?) laat hem uitrollen tot ca 1500 rpm en ga op het gas.
geeft een goede indruk van het evt. aanwezige turbogat.

Ik heb een M40 bak. Da's zo'n beetje de alleroudste 4 bak van Volvo ooit. En ik wil heel graag een M90. Dus als iemand er nog eentje weet... Want de bak maakt best wat geluid en de 2e synchro heeft zijn beste tijd wel gehad.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ik vind dat wel wat aan de dure kant zo'n wieltje van Avalanche. Komen ook nog invoerrechten en vervoerskosten op (20% en 20%) dus dan kom je alweer dik over de €100,- Als ik zo'n ding in mn handen zou hebben zou ik zelf t CAD model kunnen maken en het ergens laten CNC frezen. Dussssss... :Smile Tongue

Ik begrijp dat het wat tijd kost zoiets fabrieken. Maar als je een tekeningetje of schetsje kan e-mailen van die poelieaanpassing (je laatste versie) met wat maten (omgekeerde triggerwheel lijkt me het mooist) dan maak ik m zelf wel. Of heb je al een CAD model toevallig? Kost het jou ook geen tijd. Ben ik ook weer geholpen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ik heb de pulley gepakt, daar een plat stuk in gedraaid als afsteun, vervolgens het hart vlak uitgedraaid zodat ik een pers-passing kon maken. Toen heb ik een brok alu gepakt en ben ik gewoon gaan draaien. Alles wat ik nodig had was een schuifmaat. Uiteindelijk de boel zo gedraaid dat het met de pers net in elkaar schoof. Het geheel geborgd met een maar inbusjes door en door de binnenpulley en de alu-schijf.

Ik kom dit soort design-werk ook in mijn werk tegen. Heel veel gedoe om prototypes en CAD-tekeningen.... En als het er op aankomt dan past het zooitje niet omdat de machinefabriek kennelijk geen tekening kan lezen of de tekenaar een schroefdraad verkeerd heeft gegokt...

Waar is de engineer gebleven met de blauwe overall,vette klauwen en een scherp inzicht van wat gaat passen en wat gaat falen ? Regel dat je ergens achter de draaibank komt te staan, dan heb je het zo voor elkaar en heb je er nog veel lol van ook !

Volf-update: Vriendin heeft me vandaag naar het tankstation gesleept met haar Ford Feest 1.1 Van Doorne. Ik had de gastank leeggereden. Ding wou stationair prima lopen maar ik hoorde het gas door de leidingen stromen... Da's niet goed.... Opmerkelijk.. Hoewel de auto bij gasgeven afsloeg wegens veel te arm mengsel geen enkele backfire.

Na een gevulde tank te hebben gehaald weer terug gekard. Volgens mijn vriendin schiet de auto er vandoor als ik gas geef. Alleen zijn de Recaro's zo lekker en de Koni's zo goed dat je er geen donder van voelt. De snelheidssensatie is echt zo goed als afwezig. Maar ja.. Niet meer dan 75% gas en nu nog lage laaddruk.... Wie weet komt het nog wel.

Morgen nog een dagje klussen ! Dan moeten alle kleine klusjes wel geklaard zijn.
Antwoord
;D ;D ;D ;D ;D ;D, ik kan gelukkig gas tanken als ie leeg is ;D ;D( extra tank ,koppeling + accu halen Wink Wink, maar loopt ze niet op benzine dan??
is wel redelijk essentieel, dacht ik Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
hey bozzzma ; dat plaatje van die radio is wel cool. 8) 8) 8) 8)

maar zie toch liever wat meer fotoos van onder die kap.

die penta van me staat nu ff stof te happen in de hoek.
heb nogal wat kosten gemaakt aan de V70 2.4T van de zomer en dat gaat toch ff voor. :'( :'( :'(
noem maar op wat niet stuk kon gaan rondom de motor , alles ging te barst in 1x.
dus volgend jaar hoop ik toch wat meer op het forum kwijt te kunnen van de 2.5 16V turbo project.

maar jeroen ga zo door?
is een mooi verhaal om te lezen tot nu toe.
geeft me wel de kriebels om weer door te gaan met mijn projekkie.
maar goed eerst die knip maar weer eens vullen. :Smile :-\

hey saint

er zijn nog wel een paar andere alternatieven eventueel voor een opnemer.
ik zal van het weekend ff wat fotoos hier plaatsen.
is wel om te water tanden denk ik. Wink : Tongue
ga toch stiekem door om het projectje wat op gang te houden.
maar niet verder vertellen hoor , dan krijg ik problemen thuis.

Antwoord
Ow, Dat is leuk.

Ik heb er netjes een 60-2 vliegwiel ingezet. En wat denk je ? Geen gat in de bak om de sensor te plaatsen (M40 bak). Ik denk: komt wel. Maar nu kun je er dus totaal niet meer bij. Jammer dus. Anders had ik daar netjes de sensor gehad en 200 problemen minder. Maar het werkt nu prima. Ik heb enkel tijdens het starten nog wel eens een klik in het brandstofrelais maar dat kan komen omdat de signaaldraad nou eenmaal een klein stukje langs de accukabel moet lopen >Sad T is dat je het weet, anders valt het niet op.

Tja.. Er valt nu weinig te fotograveren. Alles nog een keer vastzetten, nalopen, controleren, verbeteren, netter maken, opruimen.... En er zo een complete alle-daagse auto van maken.

Potentieel zit er echt wel in. En wat rijdt het lekker ! Het lijkt wel een moderne turbo-diesel maar dan met een breed toerengebied en zonder het vervelende genagel. En zo soepel, alsof er een elastiek aan het voorste sleepoog aan het trekken is.

Ik heb nu alleen dat de aandrijving een beetje aan het resoneren is onder de auto onder de enorme belasting van 0,3 bar laaddruk en 75% gasklepopening. ;D

Tijd voor een onderstel-rubber-wissel. En even de bandjes checken op platte vlakken... De dame staat al zo lang stil. Op de Volvo-beurs maar eens wat rubbers scoren... En een IPD setje. Het neusje mag ook nog wel een aardig stuk naar beneden want er is veel gewicht naar achter verplaatst.
Antwoord
Verdikkeme... Ik verlies nog wat olie :Smile Ik hoop een rotte kleppendeksel pakking. Net nieuwe olie en deze is zo helder dat ik niet kan zien waar het nou uitkomt... Het lekt tussen de bak en de motor uit maar ik hoop dat het van hoger af komt, anders ben ik de l*l. Dan kan de bak er nog achter weg. En het is best veel. Druppeltje per 10 seconden ongeveer.

Er zitten nog 100en gekke geluiden in en het brandstof verbruik is nog onacceptabel (of de tankmeter klopt niet, zou ook goed kunnen !)

Gek genoeg zitten er nog "hick-up's" in op de snelweg. Ik zie dan een hobbeltje in mijn RPM signaal, maar dat klopt wel want je wordt even door elkaar geschud. De inspuiting loopt dan terug naar onder de 2ms en de acceleration is aangegaan. Dit is vreemd. Want dan zou je juist mÃÃr brandstof moeten krijgen ???

Hoe dan ook, gister een mooie proefrit van 100 km. Vandaag diverse probleempjes op te lossen.

Ik heb gister wel de PWM Idle valve aangesloten. Vervolgens de lambda-correctie voor stationiar toerental aangezet. Dan gaat het ding dus op een AFR van 14,6-14,8 lopen met een gecontroleerd toerental van 850. Mooier kan niet.

Maar goed. Ik ben pas net begonnen met afstellen en het is nu nog een groot zooitje. Ik moet de PID regelingen onder de knie krijgen want ik heb nu nog niet echt in de gaten hoe dat in zijn werk gaat. Doe je dit verkeerd dan krjg je een een overshoot. Bijvoorbeeld een oscilerend stationair toerental of mengselvorming :o Zo had ik em voor stationair goed, op deellast rijdend zie je dan vervolgens je mengsel op en neer hengelen... Whoops.

Het software gedeelte en de tuning is wel leuk. Maar de mechanische probleempjes plagen me nu wel een beetje. Gelukkig is het goed weer. Aan de slag !
Antwoord
Ow ja... Ik moet ook nog iets met mijn radiator doen.. Want mijn FMIC blocked zoveel lucht dat ik op de snelweg mijn fan moet laten bijstaan.... Arghh...

Normaal heeft Volvo een lip op de spoiler zitten om meer lucht onderlangs van de spoiler naar de radiator te laten lopen. Ik moet ook maar zoiets maken.

4" heeft dus zo zijn nadeel. Ik vraag me af of meer mensen dit probleem hebben ? Het is ook zo dat het mij opvalt omdat ik zelf de fan bedien. Met een thermo-contact of fancontroller merk je er natuurlijk niets van....

En het is nu nog niet eens warm...
Antwoord
Plaatje dan maar:

[img width=772 height=600]http://img110.imageshack.us/img110/7885/pwproblemqr4.jpg[/img]
By Bozzma

(even op Bozzma klikken, plaatje kiezen, nog een keer op klikken en dan heb je em full-size....)
Antwoord
Inmiddels weer een dagje verder...

Vandaag toch de LPG tankmeter maar aangesloten. Anders zie ik me dadelijk weer op sleeptouw bij vriendin... :o

Ook de software nog eens goed doorgelopen. Er was inmiddels weer een update op de Beta-versie die ik gebruik. Dus deze er maar meteen ingeflashed.

De hick-up's waren inderdaad gevolg van wat "spikes" op de TPS sensor in combinatie met een te hoog gezette brandstofstop bij gas los (decceleration-stop). Ze zijn nu dus volledig verdwenen. Verder nog een beetje aan het tunen geweest. Onder andere de inspuiting van 1x naar 2x per cyclus gezet en de inspuiting gaat nu om en om in plaats van alle vier tegelijk. Hierdoor loopt de motor nu wel mooi stoichiometrisch stationair binnen de minimale injectoropeningstijd.

De auto loopt nu eigenlijk weer als een zonnetje. De brandstoftabel is nog heel erg grof omdat veel van de vlakken nog niet geraakt zijn tijdens normaal rijden, en dus via de datalogger niet afgesteld worden. En dus merk je er maar weinig van. De komende week zal wel iedere avond een stukje gereden worden om alles netjes te krijgen.

Maximaal toerental 5100 en een druk gehaald van 150Kpa. En dat is bijzonder want niet meer dan 65% gas gegeven :Smile Ik probeer nog steeds rustig aan te rijden.... Je merkt wel dat als het beestje toeren kan maken dat ze zich prettiger gaat voelen. Al is rustig rijden ook heerlijk met deze auto. Ze is heerlijk sloom onder in toeren. Geef je een haartje gas dan hoor je de turbo opspoolen, laat je het gas los dan hoor je alles weer ontspannen. Stadsverkeer is echt een makkie geworden. Dat was met de ITB's wel eventjes hÃÃl anders.

Op electronisch gebied is alles nu dus echt wel onder controle. De turbodruk is nog niet in beheer van MS maar ik hoef ook nog even geen hogere druk te draaien. Ze is nu al heel potent. Eerst inrijden :-\ De AFR's zijn goed in de hand te houden maar ik heb er nog een variatie van zo'n 10% inzitten door dat ik geen bung heb voor de intake air temperatuur sensor. Deze hangt nu los in de motorruimte en dat scheelt al snel 30 graden met de werkelijkheid. En dat komt dan inderdaad neer op een 12%.

Ik heb nu de carterventilatieslang in een potje gehangen. Gat gemaakt in het dekseltje waar de slang klem in vastzit. Vervolgens in de deksel een paar gaatjes bijgemaakt en voila. Een catchtank. Nodig is het niet.. Er komt geen druppel uit en eigenlijk maar minimale blow-by gassen. Mooi hoor, zo'n "nieuw" blokje !

De VR sensor is alweer naar zijn grootje. De steun blijkt te flexibel waardoor de sensor soms tegen het wiel aan kan tikken. Ik heb een gemodificeerde steun liggen met een hoekprofiel er tegenaan gelast. Eens kijken of dat voldoende is. De sensor werkt nog goed. Als het inwendige niet beschadigd is giet ik er wat lijm in en dan is het een mooie reserve sensor. Maar eerst die nieuwe steun maar eens testen. De standaard vliegwiel trigger gebruiken heeft toch wel enorme voordelen. Maar ja.. Verkeerde bak erachter...

Verdere problemen zijn er nog ten overvloede.. :-\

Er klinken vreemde mechanische geluiden onder de auto. Vemoedelijk is het de km-tellerkabel die een raar geluid maakt. Dat is makkelijk te testen. En de uitlaat komt soms tegen de carroserie. En dan siddert de hele auto mee. Nu weet ik waar die steun voor die Feritta pijp voor is....

En dan hebben we nog de olie-lekkage. Ik hoop echt dat het niet de krukaskeering is. Al vrees ik dat die het wel is gezien de hoeveelheid olie die onder de bak hangt. Maar op de achterkant van de kop zit ook olie en ik heb de kleppendeksel gedemonteerd en geen nieuwe pakking gebruikt. Ook heb ik volgens mij geen dichtmiddel gebruikt. Allemaal hardstikke fout natuurlijk dus laten we hopen dat daar de olie vandaan komt. Ik geloof er niet in... Dus ik denk dat ik heel hard op zoek moet naar een M90 om zo alles in een keer goed aan te pakken... Een voordeel zou zijn dat de auto op de snelweg dan wat rustiger wordt.. Want de 1:1 vierbak laat de motor toch bijna 4000 toeren draaien bij 120.

Er is dus nog werk te doen maar ik zit nu met een beduidend bredere glimlach achter het stuur. Als je eenmaal weet waar de kraakjes en piepjes vandaan komen dan kan je je wat meer ontspannen. Nu de vervelende hick-ups weg zijn kan ik gaan denken aan het gladstrijken van de fuel table en perfectioneren van de afstelling. Stationair is trouwens een lust om te zien... Zet je in 1 klap alles wat je elektrisch hebt aan dan zakt het toerental fraktie van een seconde in en komt vervolgens weer op en komt keurig terug op 850 toeren. Je ziet dan razendsnel de PWM idle valve zijn duty-cycle verhogen. Stap,stapstap, en normaal. PID gestuurd ! De lambda-controler staat het geheel keurig af te regelen. Zo haal je iedere keuring wel op emissie gebied. NOx kan er nooit veel uitkomen door de lage compressiedruk. LPG is al CO2 arm en CO en O2 zal minder dan 1% zijn. HC's hoop ik ook zo weinig mogelijk kwijt te raken met de tamme nokkenas die er nu in zit.

Maar potverdikkie.. Die 3 druppels olie die ie na het afzetten op de parkeerplaats laat vallen... Die konden nog wel eens heel vervelend worden... Duimen dat het die kleppendeksel pakking is....
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.842 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)