Topics: 4
Ik overweeg een 245 diesel (1982) te kopen, wat zijn de punten waar ik op moet letten wat betreft de motor?
Alle tips, ervaringen en links welkom. Bedankt.
Topics: 10
easyride schreef:Ik overweeg een 245 diesel (1982) te kopen, wat zijn de punten waar ik op moet letten wat betreft de motor?
Ik zou Erik265 eens vragen. Zijn motor is gereviseerd.
Maar heel belangrijk is de rust van de motor als hij draait, en lekkages (olie) temperatuur, koelsysteem algemeen
En kijk hier maar eens.
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3228.0
Of de diesel rubriek
Ook
http://www.k-jet.org, alle diesel boekjes, en veel informatie.
Succes, ik heb er nog steeds erg veel plezier in.
244 GL D6 aut. 1981 ,
![[Afbeelding: img00121d.jpg]](http://img34.imageshack.us/img34/9238/img00121d.jpg)
en de Smurfette (GL Automatic) uit 78
Topics: 31
kkettenis schreef:easyride schreef:Ik overweeg een 245 diesel (1982) te kopen, wat zijn de punten waar ik op moet letten wat betreft de motor?
Ik zou Erik265 eens vragen. Zijn motor is gereviseerd.
Daar was ik al ;D
Tja, vorig jaar heb ik "op de bonnefooi" een 1980'er diesel gekocht. Mijn kennis op het gebied van auto's en dieselmotoren was nihil (door schade en schande ben ik nu wel iets wijzer geworden). Ik heb de auto nog wel even laten checken door een garagebedrijf, maar die vond niks bijzonders. Na een tijdje gereden te hebben, viel het hoge olieverbruik wel erg op en uiteindelijk bleek de motor toch behoefte te hebben aan een complete revisie. En dat kostte nogal een paar euro's, bovenop de vrij hoge aanschafprijs voor de auto. Maar ik heb nog geen spijt gehad van de aankoop, ik ben nog steeds superblij met mijn dieseltje al heeft het me een rib uit mijn lijf gekost :-\
Dus als je de kans hebt, laat de motor goed nakijken door een monteur. Ik zou in ieder geval de compressie laten meten. Ik weet niet waar je woont, maar je zou evt. de auto na kunnen laten kijken door Eggens Motorenrevisie in Assen. Die heeft mijn blok gereviseerd, hij heeft veel kennis van de D24.
Staat de auto bij een particulier te koop?
Veel succes er in ieder geval mee 8)
1980 GL Diesel (USA)
Topics: 4
Ja, particulier in het buitenland. Ik heb wel een redelijke technische kennis, al aardig wat gesleuteld aan Volvo's en ook andere merken. Maar met diesels heb ik weinig ervaring.
Laatst proefgereden in een diesel en die rookte flink bij de koude start, maar dat verdween snel. Is dat normaal?
Het geluid van zo'n diesel vind ik wel stoer. 8)
Het gaat om specifieke zaken die bij zo'n diesel van belang zijn, goed luisteren naar bijgeluiden en kijken naar blauwe rook etc. zijn me wel bekend.
Ik zou in geval van problemen een ander blok zoeken, dat kan ik er in een dag in hebben maar dan moet je wel weten waar je op moet letten...

Leek me handig om hier een topic te hebben voor mensen die een diesel willen kopen. Er is maar weinig over te vinden op het net. Als ik nog wat info vind post ik het hier.
easyride schreef:.
Laatst proefgereden in een diesel en die rookte flink bij de koude start, maar dat verdween snel. Is dat normaal?
Het geluid van zo'n diesel vind ik wel stoer. 8)
Ja dat roken is normaal hoor, ik weet niet beter. Ook heb ik met de automaat geen last van bumperklevers, als je ze kwijt wilt, gewoon ff gassen, en ze houden voldoende afstand daarna.
Dat is het mooiste van de D24 blokken, het geluid.
Nou success met de beslissing om hem wel of niet te kopen. Ik zou ook volvo200liefhebber eens raadplegen, Bram en Albert hebben de diesel in Belgie opgehaald, en van hun heb ik hem gekocht.
244 GL D6 aut. 1981 ,
![[Afbeelding: img00121d.jpg]](http://img34.imageshack.us/img34/9238/img00121d.jpg)
Ja, dat roken bij het starten hoort erbij. Als er mensen in de buurt staan, stuur ik ze uit voorzorg altijd weg. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar er zijn mensen die die heerlijke dieseldampen niet kunnen waarderen

;D
Ze noemen de D24 niet voor niks "knikkerbak". Een koud blok klinkt inderdaad zo. Maar als hij eenmaal warm is... :-*
1980 GL Diesel (USA)
Topics: 135
dat roken hoeft trouwens niet. Filip heeft een hele mooie diesel gehad. Helaas verkocht. Dat blok was gereviseerd. En daarna 'rookvrij' En liep als een zonnetje!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Erik265 schreef:Ja, dat roken bij het starten hoort erbij. Als er mensen in de buurt staan, stuur ik ze uit voorzorg altijd weg. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar er zijn mensen die die heerlijke dieseldampen niet kunnen waarderen
;D
Ja dat snap ik inderdaad ook niet Erik
244 GL D6 aut. 1981 ,
TheSaint77 schreef:dat roken hoeft trouwens niet. Filip heeft een hele mooie diesel gehad. Helaas verkocht. Dat blok was gereviseerd. En daarna 'rookvrij' En liep als een zonnetje!
Het is ook niet zo dat direct de hele straat blauw staat. Alleen een 'wolkje' bij het aanslaan. Als je bij het optrekken een rookgordijn trekt, wat bij mij voor de revisie het geval was, zou ik me wel zorgen gaan maken.
1980 GL Diesel (USA)
Topics: 135
zo rijden de meesten rond. Met een flinke blauwe rookpluim erachter. :-\ Vind het altijd zo zonde. Dat plakt meteen een stigma op een Volvo voor de leek
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"