Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
moet zijn .com ipv .nl
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Idd... Excuus.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
aanvaard Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Zo ! Zo goed als alle bedrading zit erin. Nu is het tijd voor de laatste modificaties aan de MegaSquirt II / Extra.

De bobine-aansturingen moeten op de juiste poorten, de PWM (Pulse Width Modulation) stationairklep transistor moet er nog in. Verder nog even kijken wat ik met de overige mod's doe.

De bedrading is wel zo goed als af. Al zal er nog heel wat werk in het afwerken gaan zitten (relais / zekeringen / laatste probleempjes en meer functies)

De hardware is ook wel zo goed als klaar. Ik heb nog een druppeltje water hangen aan de wateraansluiting van de turbo. Een beetje meer gastape zal dat wel oplossen. Nog even doorbikkelen dus !

Dit weekend rijden zal me wel niet meer lukken. Ik was een beetje lui na de 2 weken vakantie. Wellicht heb ik deze week in de avonduurtjes nog wat ruimte.

Ik zit net even te kijken naar de MS2/Extra Beta software.....

WOW... Er zit nu echt wel schot in ! Ik moet weer een hoop bijleren !
Antwoord
Het camwheel liet me mooi in de steek :-\ Ik kreeg de auto er niet mee aan het lopen.

Nu heb ik het triggerwheel terug gezet op de krukas en de bracket weer onder de dynamo geplaatst. De MegaSquirt heb ik weer op DIS gezet (2 bobine's tegelijk vuren) omdat de nokkenassensor er nog niet definitief in zit. Maar dat gaat zeker nog komen.

Morgen een nieuwe startpoging.
Antwoord
Aanhoudende RPM signaal problemen... Blijkt dat een VR sensor toch meer vergevingsgezind is dan deze Hall. Nou ja. Het Ford triggerwheel dat ik gebruik is wat vreemd gevormd. Een tandwiel achtige vorm geeft toch minder problemen. De rand van het triggerwheel zorgt ervoor dat de HALL niet helemaal lekker werkte.

En ik had het triggerwheel er nogal amateuristisch opgezet. En dat is niet helemaal handig om dat te doen op je belangrijkste sensor. Het beetje slingeren van het wiel maakte dat de sensor het wel / niet /wel / niet deed met een paar enorme klappen uit de uitlaat en een paar oudjes die er bijna in bleven tot gevolg.

Maar goed. Een middagje meten en draaien en dan heb je een leuk en strak resultaat.

De pulley aan de binnenkant uitgedraaid om een vlakke passing te krijgen. Tevens een aanlegvlak gemaakt.
Een aluminium schijf gedraaid met een perspassing in de pulley.
Beetje ruimte gehouden tussen het verende Vriemwiel en de alu-schijf.
Vervolgens een rand uit de schijf gehaald waar het triggerwheel invalt.
3 gaten getapt om het triggerwheel te fixeren (op zijn kop, dus geen vingerverliesgevaar meer). De schijf is op het hart geborgd met een paar inbusborgboutjes.

KLAAR !

[Afbeelding: img0229yh7.jpg]

[Afbeelding: img0230ta6.jpg]

[Afbeelding: img0231si2.jpg]
Antwoord
En lopen !

Ik heb nog wel wat bedrading aan te leggen voor ik daadwerkelijk kan gaan road-testen. Nu is alles nog ge-by-passed.

De eerste testsessie was erg veelbelovend. Na het stabiele toerental te hebben de injectoren aangesloten, starten, even zoeken naar het juiste mengsel en.... aanslaan, lopen !

Nog even wat afgeregeld zodat de motor stopte met galloperen. De boel twee keer een kwartiertje warm laten draaien (jaja.. Nieuwe motor...) om vervolgens te besluiten alle by-passes weg te halen en de officiele bedrading op zijn plek aan te brengen.

Nog een paar avondjes werk en dan kan de GT na lange tijd weer de weg op. Wat een mooi geluid kwam er uit de motor. Een mooie harde sonore brom. Ik kon geen misfires ontdekken. De motor klinkt soepel en krachtig. De signalen zijn stabiel !

Zo zie je maar weer... Je kunt het allemaal beter in ene keer goed doen.. Injectie tollereert geen toleranties. Het loopt daarintegen ook zonder toleranties !
Antwoord
het klinkt alleen al mooi
Antwoord
Klinkt goed. Ik had al mn twijfels over je setup van dat triggerwheel op de cam. Dit ziet er vele malen beter uit. Mooi gedaan.

Iets anders; ik vraag me af hoe je je idle gedaan hebt. Stationairklep voor de leken. Is dat geregeld via een solenoid of heb je daar geen gebruik van gemaakt?

Op Turbobricks lees ik verschillende verhalen over MS met en MS zonder stationairklep. De ene zegt t gaat prima zonder en sommige zeggen dat bij koude de auto lastig aanslaat zonder de stationairklep. Ik neem aan dat MS de boel zo blijft bijregelen dat het wel werkt zonder stationairklep. Maar dat er ook een probleem kan ontstaan als dr niet genoeg lucht voorhanden is.

Ik heb mn oude stationairklep van de K-jet nog liggen...daar heb ik ook mensen mee zien stoeien op Turbobricks. Wat heb jij gedaan?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Gooi die klep maar weg.

Je dient 2 transistoren weg te nemen uit de MS. Dan soldeer je een brug op de plaats van een weerstand en soldeer je een dikke Tip122 darlington transistor op de plek van 1 van de weggehaalde transistoren (deze zijn te zwak). De Tip122 monteer je remote (met draadjes) op de koelplaat met een isolatie (mica) ertussen.

Nu heb je een sterke Pulse Width Modulating stationairregeling die heel wat vermogen aankan.

Vervolgens pak je van een 700 een driedraads stationairklep. (rond ding aan steun spruitstuk, neem steun en rubber houder ook mee). Middelste draad gezekerd op de geschakelde plus. Een van de andere draden op de min leggen en door het ding blazen: dicht ? Mooi ! monteer een 30-40 ohm 50 watt weerstand (duur :-( ) op deze lijn en leg ze aan de massa. De andere draad gaat naar de MS op de stationairaansluitdraad. Nog even de instellingen doen en dan heb je een closed loop stationairloop systeem.

Er zit een fout in starten met gas geven:

De MAP sensor staat dan op 100 Kpa (buitenluchtdruk) en de startpuls is vast. Er komt dus afhankelijk van de temperatuur van de motor een vaste hoeveelheid brandstof binnen. Trap je het gas in, dan komt er opeens veel meer zuurstof mee, waardoor het mengsel heel arm wordt. De motor zal dan helemaal slecht starten. Een stationairklep is dus wel handig, en blijf bij moderne motoren van je gaspedaal af tijdens het starten. In de basis werken ze allemaal hetzelfde !

De stationairklep is meervoudig in te stellen. Zo ook of deze tijdens het starten openstaat en hoeveel. Eenmaal je startpuls van je injectoren op je luchthoeveelheid afgesteld, zal alles naar behoren starten en aanslaan !

Ow ja, de bedrading zo goed als gefixed. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de dikte van de aanvoer. Daar komt nog een dikkere draad voor met een relais ertussen dat schakeld op contact. Maar alles ligt er al wel en de gasafsluiters, injectoren en bobine's worden enkel aangesproken als de motor loopt of op de startmotor rondgetrokken wordt.

Vandaag was het geen weer.. Geen vooruitgang.... Ik moet nog een paar kleine rotklusjes. Fan, KM tellerkabel (krijg em er niet in !) veerpoten vastzetten, onderzoeken waarom (nieuwe) dynamo niet bijlaadt (massa aansluiting ?? Meetfout ??)

Ik heb de motor al wat meer toeren laten lopen om te kijken of de turbo het zaakje op druk krijgt. Eerst dacht ik dat er een gat in de IC zat ! Gas: Zaakje komt op druk. Gas los: Whoooooeeeeessshhh ! ter hoogte van de intercooler. Dat is dan alle lucht die alsnog de intercooler inloopt. Heel raar geluid. Maar de boel staat al op druk !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)