Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
Het is geen LPi. Het is LPG injectie in dampvorm.

De stroom die het trekt valt wel binnen de perken. De bobine's en de injectoren staan maar heel kort aan. Het is vergelijkbaar met iedere andere moderne auto. De dynamo dient wel in goede staat te zijn. Daar heb ik eerst wel wat gedoe mee gehad. Nu zit er een nieuwe 80Ah op.

Turbo en LPG:

Het lijkt me geen goed plan om de turbo, de intercooler en het spruitstuk te vullen met LPG. Als het dan ploft dan heb je een BIG BANG. LPG injectie spuit steeds een klein beetje LPG voor de inlaatklep, genoeg om 1 verbrandingscyclus te voorzien van mengsel. Een back-fire is dan niet meer dan een scheet.

Ja, ik heb best een hoop kennis opgedaan op de trial on error manier. Maar gelukkig kon ik het meeste ook zelf weer repareren zodat de schade beperkt is gebleven tot wat electronica componenten.

Achteraf zijn er een paar kleine dingen die je moet weten en moet laten.

Het is inderdaad een mooi project aan het worden. Een auto mooi laten lopen op een origineel systeem is inderdaad lastig. Je kan er bijna niets aan tweaken. Met een programmeerbaar motormanagement systeem kan je alles regelen en dien je opeens zo'n 200 variabelen in te stellen. Dat is in het begin even schrikken. Maar als je eenmaal weet wat alles doet ben je in een kwartiertje klaar en rijdt de auto in een uurtje helemaal goed. Maar het inbouwen kan wel wat meer tijd kosten....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
ik zou eerst eens een financieel plan moeten maken voor ik zoiets ga doen. Want volgens mij is het niet goedkoop.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Dan doe je het niet ;D

Maar het is wel een slim idee. Als je er voor gaat zoals bijvoorbeeld Lukas dat doet, dan is het handig om een besteedbaar budget te hebben. En dat vermenigvuldig je met 2, dan heb je een reeele schatting.
Antwoord
tja, de plannen zijn gewijzigd en eigenlijk ben ik nu wel genoodzaakt om er MS in te plaatsen.

Cilinderkop blijkt gescheurd. En ik kan dus natuurlijk simpelweg een k-jet kop erop zetten. Maar eigenlijk heb ik daar geen reden meer toe omdat die toch al rot is...en waar dat mag Joost (of in dit geval Kaassie) weten.

Dus dan maar gewoon overstappen. Het is alles of niets. Tenzij iemand nu een goed bod doet op mn 245 tic ;D ;D

"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
[quote=TheSaint77 ]

Ho ho , dan heeft onze Saint dus geen Volvo meer over straks , dus niet zo raar praten :-X
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Lol... Nou, let dan maar goed op. De evolutie der Mega200.

Zo ! Me weer aardig druk gemaakt:

De Mega-glove-box-compartiment:

[Afbeelding: img0216qm0.jpg]

En de batery in tha back. Jaja.. Gedacht aan de gewichtsverdeling: Bestuurder links, accu rechts.

[img width=450 height=600]http://img526.imageshack.us/img526/2691/img0218xr0.jpg[/img]

En het spul waarmee alles gaat functioneren.

[Afbeelding: img0217ad1.jpg]

[Afbeelding: img0221cn4.jpg]

Even wat meer vertellen: Het handschoenenkastje komt pal voor het gat naar de motorruimte uit. De draadboom is zo amper een meter lang en vrij eenvoudig te houden. Nou ja... Nog steeds een hoop draden en denkwerk.

De accu is achterin gekomen. Ik heb een 35mm2 kabel in een huls van de startmotor door het rubber achter het instrumentenpaneel getrokken. Deze loopt voor de pedalen onder de stuurkollom langs. Gaat vervolgens door de kabelgoot van de dorpel. Via de achterbank, achter het zijpaneel naar de kofferbak. Daar gaat ze achter de LPG tank naar de rechterkant van de auto. Dit komt ook mooier uit want een gedeelte van de rechter kofferruimte is al bezet door de LPG vuller en de benzine tankvuller.

Draden, draden, draden... Kan er weinig over kwijt.

De auto start inmiddels....... Nou ja.. De startmotor trekt de motor rond. Ik heb een paar keer 30 seconden lang gestart met gedemonteerde bougies om zo de olie overal te krijgen zonder de motor te belasten. Om te checken of de olie ook daadwerkelijk aankwam heb ik de banjo van de turbo iets los gedraaid. Meteen zat de hele boel onder de olie... Dat werkt. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met een nieuw blok...

Er is nog zat te doen. Nog een zondagje "hardware" in orde maken en dan kan de laptop er weer bijkomen schat ik zo !
Antwoord
wou dat ik okn zeggen dat het zo lekker op schoot allemaal Wink

gaat lekker zo jeroen !! ;D
Antwoord
Na weer een dag zwoegen is de bedrading aardig opgelost. Ik ben bezig met de stekker aan de kabelboom te solderen. De afrondende fase ! Ik heb nu alleen een probleem:

Ik gebruik een MS2. En daarvan zijn een aantal aansluitingen niet te gebruiken waaronder die van de CAN-Bus. Normaal gesproken zet ik dan Bobine 1,2,3 en 4 op de uitgangen SPR 1,2,3 en 4. Maar dat gaat nu niet.

Ik zal er een stekker bij moeten gaan plaatsen. Maar helemaal blij wordt ik daarvan ook niet.

Hoe dan ook: Ik ga als een raket. De auto zal ergens deze week of na mijn vakantie toch wel startklaar moeten zijn.
Antwoord
Toch anders opgelost: Ik heb de aansluitingen van de steppermotor gebruikt. Ik gebruik deze toch niet. Bijkomend voordeel: de banen op de print zijn dikker.

De stekker zit nu volledig aan de kabelboom. Ik heb het oude lelijke triggerwheel (camwheel) tijdelijk weer teruggeplaatst en heb een leuk idee over hoe ik het wil hebben. Deze circelzaag onder de kap is niet handig...

Ik moet nog wat aanpassingen doen aan de MS en ik moet nog een PWM klep zien te vinden. Ik denk dat ik gewoon een nieuwe bij Volvo bestel, afhankelijk wat ze kosten. Voorlopig dop ik het gat wel even af.

De stationair regeling is wel redelijk kritisch bij de LPG installatie. Door temperatuurveranderingen loopt de motor stationair niet altijd mooi qua mengsel. Een goedwerkend stationair systeem zou dit keurig moeten opvangen door gewoon een beetje meer "gas" te geven als de motor in toeren zakt door een te arm of te rijk mengsel.

Nog een avondje uitzoekwerk aan de MS, nog een avondje werken aan de diverse afsluiters en pompen en dan zou het zover moeten zijn !
Antwoord
Je project vordert best snel zo en heb het idee dat je veel werk verzet: sleutel je er weekend aan + zo'n beetje alle avonden door de week???

Ik had hetzelfde idee met een garage aan huis, maar merk helaas dat ik weinig energie meer heb als ik thuis kom.....
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)