Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lpg klep
Mijn LPG systeem is voorzien van een aantal veiligheidskleppen. Zo zit er een klep in de slang die (middels vacuum) dichtslaat op het moment dat de motor uit gaat. Op bijgevoegd plaatje de klep in de rode cirkel. Deze is middels een slag verbonden met de schakelaar (?) in de groene cirkel.
Wat is nu het geval: na starten op benzine slaat de klep direct dicht als motor overslaat op gas (volgens mij is dicht: vacuum). Dus schakelunit in groene cirkel doet het niet juist: laat klep afsluiten terwijl dat niet moet. Oplossing is eenvoudig: ik heb de slang tussen klep en schakelaar eraf getrokken en alles doet het. Moet ook kunnen want er zitten nog meer beveiligingen die de gastoevoer afsluiten als motor uit is.
Maar nu loopt de motor minder mooi en starten doet ie ook minder goed (mogelijk doordat er toch mengsel van gas en benzine optreedt?).
Weet iemand wat het euvel kan zijn en of de schakelunit in de groene cirkel de boosdoener is. Waar kan is zo'n nieuw ding aanschaffen?
Mijn dank is groot.

[img width=600 height=450]http://img511.imageshack.us/img511/2303/p8220167fy6.jpg[/img]
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
Vernuftig klepje, ik zag hem ook ineens zitten. Lijkt erop dat-ie de LPG- slang afsluit voordat de motor stopt. Inderdaad is er met het klepje gesaboteerd een aarzeling bij de start. Ik denk dat het klepje wel goed werkt/werkte, maar dat er iets mis is gegaan met het besturingssignaal. Hoe werkt-ie als je start op LPG (moet gewoon kunnen)? Heb je de laatste tijd nog draadjes losgehaald/verwisseld? Anders verwissel je de draadjes aan het schakelaartje eens.

Ws. loopt de motor nu minder omdat er valse lucht via het slangetje binnenkomt, even afdoppen. Met een injectiemotor kan je praktisch nooit op benzine en LPG tegelijk rijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De benzinedrukregelaar hoeft maar een gescheurd membraampje te hebben, dan lekt er altijd benzine door de injectors of ze nou afgesloten zijn of niet Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Het doosje met vacuumaansluitingen op de verdamper dat jij beschrijft is de zogenaamde driewegklep. Deze klep wordt via een ingebouwd relais aangestuurd, vandaar de electrische aansluitingen. De driewegklep zorgt ervoor dat de mechanische afsluitklep in de grote gasvoedingsslang naar het inlaatspruitstuk wordt afgesloten als de motor op benzine loopt en open staat als de motor op gas loopt. Is een beveiliging zodat er geen gas naar de motor gaat als deze op benzine loopt, dus tegen backfire en andere interne ontploffingen.
Het relais op de driewegklep kan kapot gaan, heb ik met mijn Polar 245 1993 ook gehad, op de vreemdste momenten sloeg de afsluitklep in de gasvoedingsslang dan dicht terwijl de motor wel op gas liep.
Je kunt dit controleren door met de kap open te gaan kijken wat de klep doet als je start en overschakelt van gas naar benzine en omgekeerd. Rommel ook eens aan de draden als de motor op gas draait, misschien gaat dan de klep onverhoopt dicht.
De driewegklep is bij een LPG-inbouwer te koop.

Succes.
Nu Volvo V70 D5 maar ooit weer een 240
Antwoord
Heren, dank voor het meedenken.
Ik denk dat de driewegklep-relais kapot is, loskoppelen van de voedingsdraadjes of verwisselen heeft geen enkel effect: onder alle omstandigheden blijft de slang vacuum zuigen met als gevolg dat de mechanische klep dichtslaat. Inderdaad loopt ie minder goed omdat het vacuum-systeem wordt verstoord. Ik heb nu de slang losgekoppeld van de mechanische klep en afgedopt. Hij loopt nu al beter, maar starten blijft een beetje een lastig punt.
Ik wil gewoon zo'n nieuwe driewegklep. Weet iemand een goede lpg-inbouwer in de buurt van Delft of een adresje waar je online zo'n ding kunt bestellen?
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uitgestelde klep op een B230FK Stevves 13 10.361 13 December 2013, 13:20
Laatste bericht: Stevves
  B20E tobben met koudestart klep. Madman 12 6.984 4 April 2013, 13:23
Laatste bericht: Madman
  Probleem EGR klep markvandergrijp 6 4.012 16 January 2013, 14:48
Laatste bericht: markvandergrijp
  Functie klep? M&amp;M 5 4.133 19 July 2008, 15:37
Laatste bericht: M&M
  CIS klep stuk: goede conclusie? mulderhj 1 3.460 7 November 2007, 18:35
Laatste bericht: thuur
  Tikkende klep 230F M&amp;M 15 9.876 16 July 2006, 11:25
Laatste bericht: Ticcie
  koude/warme lucht klep Ticcie 4 5.651 5 February 2006, 11:23
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)