Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CIS klep stuk: goede conclusie?
#1
Al een tijdje last van slechte stationaire loop. Eerst te laag, daarna gasklep sensor bijgesteld want die stond altijd open, en CIS klep schoongemaakt. Daarna toerental goed of juist veel te hoog, wisselend dus.
Voor het bijstellen de gasklepsensor brandde het lambda lampje nog wel eens, nu niet meer.
Vandaag gasklep schoongemaakt, en klep een paar uur in benzine laten weken. Gasklep iets verder dicht afgesteld. Toerental nog steeds te hoog (wel iets lager dan eerst) of goed.
op pin 2 en 6 geen fout codes.
Conclusie: CIS klep doet zn werk niet, gasklepschakelaar is goed. Is dit de juiste conclusie? Waar is de 3de pin voor op de gasklepschakelaar?

Verder: Na het klussen vanmiddag was de aanzuigbuis net voor de LMM losgeschoten. De motor klonk als een bak met knikkers! heb nog nooit een pingelende motor gehoord; maar dit zou ik me er bij voor kunnen stellen. Rijden ging erg moeizaam; traag en schokkerig.
Heb al wel eens eerder de motor gestart met deze pijp los; de motor begon toen op 2000 toeren te lopen terwijl ze nu bijjna stierf...
Hoe kan zoiets; ik dacht dat injectie altijd brandstof inspoot tov de gemeten luchttoevoer maar dit blijkt dus anders te zijn? Een openfilter plaatsen oid kan dus ook niet zomaar?

Alvast bedankt voor de reacties!
Antwoord
#2
Gasklepschakelaar kun je even doormeten, kleine moeite. Weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Uiteraard meteen even een blikje in de stekker werpen of er geen corrosie in zit. Het is gewoon een microswitch dus pinnetje omhoog is contact met 3e pin, pinnetje ingedrukt is contact met de 2 buitenste pinnen (de middelste en 1 buitenste kunnen andersom aangesloten zitten in de schakelaar).

CIS klep, indien van Bosch: met 3 pinnen altijd meten van de middelste pin naar een van de buitenste. Weerstand moet tussen de 9 en 16 ohm zijn (uit mijn hoofd) voor beide pinnen. Mechanische controle: houd de klep rechtop en maak een draaiende / heen en weer beweging. Niet te hard. Je moet nu de klep horen tikken. Na reiniging altijd een drupje WD40 in de klep spuiten tbv de smering. Echt reinigen kan trouwens door m een nachtje in de remmenreiniger te leggen (1 kant afgedopt). Daarna weer flink doorspuiten. Even laten drogen en dus de WD40 erin.

Gasklep hoort helemaal dicht te zijn volgens mij. De CIS klep loopt nl. om de gasklep heen en is juist voor het stationair lopen.


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Goede kwaliteit klepveerspanner Roodblok 2 138 25 July 2024, 22:29
Laatste bericht: Dopski
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.456 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992) Grey240Polar 8 8.528 18 March 2017, 13:12
Laatste bericht: Grey240Polar
  Druklager V70 stuk ??? Evesm 4 4.144 22 April 2016, 21:43
Laatste bericht: Evesm
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 11.189 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  Uitgestelde klep op een B230FK Stevves 13 9.740 13 December 2013, 13:20
Laatste bericht: Stevves
  B20E tobben met koudestart klep. Madman 12 6.365 4 April 2013, 13:23
Laatste bericht: Madman
  Probleem EGR klep markvandergrijp 6 3.729 16 January 2013, 14:48
Laatste bericht: markvandergrijp
  Detour, voorlopig op benzine rijden: maar met een goede carburateur Dopski 0 1.220 1 January 2013, 23:59
Laatste bericht: Dopski
  Koelsysteem komt niet (op de goede manier) op druk na vervangen koelvloeistof Martin245 31 21.308 10 March 2011, 20:40
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)