Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
B230FK in een 940 '98 ... Motor loopt nu wat onregelmatig stationair schijnbaar door een uitgestelde klep. Kan ik hier een B230F cilinderkop (van een 240 uit 93) opschroeven? De b230f heeft niet de natriumkleppen.. Maar zijn er nog mer verschillen? Andere compressieverhouding e.d.?
Ben benieuwd...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Het dunste klepstelplaatje is 2.7mm alleen zijn ze niet verkrijgbaar via de dealer.
Hier op het forum vast wel te leveren.
Ik bestelde ze altijd bij Timen Smit in Vasen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Idd, kijk even bij
Timen Smit
Citaat:Zo als bekend komt bij een klepplaatdikte van 3.30 mm de cilinderkop in de gevaren zone. Volvo zegt dan ook dat de kop is uitgesteld. Remedie is dan toch dunnere plaatjes monteren. Waar je dan op moet letten is dat de rand van de nokvolger nog iets hoger ligt dan het klepstelplaatje. Ligt het plaatje dieper dan wordt de nok van de nokkenas beschadigd. Helaas is het zo dat de tolerantie op de diepte nog al eens verschilt per nokvolger. Soms raakt de nokkenas al bij 3.20 Minimaal 3.30 heeft Volvo denk ik niet voor niets aangegeven. Dus dunner dan 3.30 dan wordt het opletten.
En zo leert de ervaring bij klepspelingen minder dan 0.30 gaat de slijtage excessief. Een echte verklaring heb ik er niet voor kunnen vinden maar heb het wel ondervonden.
Wist je dat van een z.g uitgestelde cilinderkop waarvan het klepstelplaatje 3.30 mm is. De cilinderkop dan nog maar voor 30% gesleten is?
Een uitgestelde cilinderkop is dus nog lang niet versleten, de cilinderkop kan over het algemeen nog 2 maal zo lang mee als er nu kilometers mee zijn gereden! Graag geef ik hier uitleg over.
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
7 December 2013, 09:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2013, 09:56 door ZOAB.)
Als je bent uitgesteld, dan kan je toch nog altijd je klepstelen inkorten?
Ok, het is niet direct een 100% dhz klus, maar je kop is geen schroot.
Kop eraf, klep eruit & meenemen naar revisiebedrijf. Korten zij de steel in, opgelost.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Zo hebben we het bij mijn b21a tenminste gedaan, omdat het revisiebedrijf niet de juiste klepstelplaatjes op voorraad had liggen.
Edit: tikfout.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Ik dacht dat het zelfs zonder kop afnemen kon. Dus alleen nokkenas verwijderen.
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
MartjeB schreef:Ik dacht dat het zelfs zonder kop afnemen kon. Dus alleen nokkenas verwijderen.
Nee, volgens mij niet, want je klep is groter qua diameter dan je klepzitting. Die krijg je er niet doorheen. Moet m.i. dus via de onderkant van je blok.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
ZOAB schreef:Als je bent uitgesteld, dan kan je toch nog altijd je klepstelen inkorten?
Ok, het is niet direct een 100% dhz klus, maar je kop is geen schroot.
Kop eraf, klep eruit & meenemen naar revisiebedrijf. Korten zij de steel in, opgelost.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Zo hebben we het bij mijn b21a tenminste gedaan, omdat het revisiebedrijf niet de juiste klepstelplaatjes op voorraad had liggen.
Edit: tikfout.
Et kan, er zijn echter mensen die beweren dat de klep gehard is. Door inkorten van de klep is je harde laag dan weg en slijt ie sneller.
Of het echt zo is zal je achter komen door het te proberen. Vraag is of je op een paar klepjes moet besparen als je kop er toch al af ligt.
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Aha, dat verhaal kende ik niet. Ik zal over een half jaar de klepspeling nog eens opmeten.
Dat revisiebedrijf waar ik was reviseert oa tankkoepel-geleideschijven, dus ga er stiekem nog steeds vanuit dat ze wel weten wat ze doen
Sent from my HTC One S using Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Timen deed of doet ook klepstelen inkorten zonder de kop te demonteren.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
De 940 vandaag gekocht. Auto heeft 575.000 km ervaring op een LPI-installatie. Dat is best wat. Je zou dus kunnen stellen dat de kop volgens Timens verhaal ergens tussen 50 en 60% versleten is. Bij 300.000 km zn eerst koprevisie gehad. Nu is ie weer aan de beurt. Buiten de onder de 2.500 toeren onregelmatigheid vanwege het kleppenverhaal een verrassend frisse auto.
Vandaag contact gezocht met Timen. Laten we maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn zonder de kop eraf te schroeven. Als we er dan nog zo'n 10 a 20k kunnen bijzetten, why not.
Mijn andere vraag is nog niet beantwoord; weet iemand of de B230F kop op een B230FK cilinderbank past? Veranderd dan de compressie? Blokkeer je daarmee die oliekoelkanalen? Of lopen die van een B230FK niet door in de kop?
Zo'n (late) 940 rijdt wel een stuk minder spartaans dan een 240 trouwens.. Wat een verschil terwijl ze zoveel techniek delen!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.