Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
De prijs die ik moest betalen voor de goedkope E-bay intercooler was hoog..... :-\

De pijpenbende, silicone slangen en T-Bolt clamps tikten flink aan. Maar... Het was het wel waard.

De bobine's heb ik destijds bij de ITB setup zo gedaan om te voorkomen dat 2 bougies tegelijk vonken. Ik had het vermoeden dat daardoor af en toe een backfire optrad. Ik wou af van het DIS bobine-systeem en een verdeler systeem is voor mij "not done". De quad-bobine setup is een beetje (erg) over de top, maar functioneel. Ik heb zo'n vermoeden dat je blijft liggen als je een vonk vangt. Mijn streven was een relatief koele plaats en zo kort mogelijke bougiekabels. In de eerste setup stonden ze door en door op de kleppendeksel. Maar achteraf was dat niet handig. De hitte van de kleppendeksel straalt direkt af op de bobine's. En de gaten waar de tapeindjes doorheen zaten gingen lekken.

Hoe dan ook, technisch gezien is het een prima oplossing. En het trek in iedergeval de aandacht. Techniek mag gezien worden denk ik dan maar. Ik vind het wÃl mooi ;D
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Je hebt in ieder de Volvo met de meest krachtig vonk op aarde! Misschien moet je je auto 'Thunder' noemen? ;D

Een aantal moderne auto's hebben nu toch bobines rechtstreeks op de bougies meen ik?
Antwoord
Ticcie schreef:Een aantal moderne auto's hebben nu toch bobines rechtstreeks op de bougies meen ik?

de 960 uit 91 had al de bobines rechtstreeks op de bougie en vanaf 99 alle volvo's
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Bozzma schreef:De prijs die ik moest betalen voor de goedkope E-bay intercooler was hoog..... :-\

De pijpenbende, silicone slangen en T-Bolt clamps tikten flink aan. Maar... Het was het wel waard.

Kijk, zo zie ik dat ook. En je doet er als t goed is ook lang mee want dit ziet er kwalitatief hoogstaand uit.

Bozzma schreef:Hoe dan ook, technisch gezien is het een prima oplossing. En het trek in iedergeval de aandacht. Techniek mag gezien worden denk ik dan maar. Ik vind het wÃl mooi ;D

Daar gaat t ook om, dat jij het mooi vind. En inderdaad, techniek mag best gezien worden.

Jelmar schreef:saint, want denk je wat ik hier heb liggen voor je ... Wink

ik had al zo'n donkerblauw (!) vermoedden, hahah!! Wink Dr. turbo is goed bezig! Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Yup thanks !

Inderdaad. De bougiekabels zijn het meest kwetsbare deel van de ontstekingsinstallatie. Als deze doorslaan heb je geen vonk, geen ontbranding en loopt de kathalysator (als je die hebt) ernstige schade op. Zou de bougiekabel geen elektrische energie doorgeven (breuk) dan loopt de spanning in de bobine onbegrensd hoog op waarna deze zich een weg door de isolatie gaat banen. En ze komt dan uit aan de massa kant van de primaire spoel waar ze een hoogspanningspiek geeft welke uitkomt...... in de ontstekingsmodule. En laten halfgeleiders daar nou heel slecht tegen kunnen. Trek dus nooit zomaar een bougiekabel los. Het kan een hoop schade veroorzaken.

Bij een 8V is er geen plek voor een Coil On Plug. 1e generatiesystemen hadden een verdeler systeem, de verdeler is een fijnmechanisch apparaat en kost best wel heel veel geld. Vandaar Gen II, de DIS bobine. Een bobine aanpassen is veel goedkoper dan een as met een tandwiel en een lager. Op dat moment nog steeds bougiekabels. Bovendien gaat er vonkenergie verloren op de loze vonk. Daarnaast vuren de helft van de bougies de verkeerde kant op. Electronen verlaten makkelijker een heet oppervlak dan een koud oppervlak.

Om gelijke vonkenergie te krijgen, loze vonkenergie tegen te gaan en de bougiekabels te elimineren heeft men een bobine per cilinder toegepast. Gen III. Dit kon mooi bij de 4-kleppen motoren. Op de LS-1 (Corvette) kom je ook een bobine per cilinder tegen, maar dan wel met een kabeltje eraan. Een ander mooi voordeel is dat ontstekingstijdstip per cilinder kunnen regelen. Met behulp van de pingelsensor kan het ontstekingstijdstip voor ÃÃn enkele cilinder verlaat worden. MS ondersteund dit helaas niet...

Een echte Coil on Plug gaat bij de 8V motoren niet. De bobine zou te dicht bij de uitlaat zitten en smelten. Een ander probleem zou kunnen zijn dat de spoel van de bobine zo heet wordt dat de isolatie smelt waardoor deze kortgesloten raakt.

Maar goed. Weer een stukje verder !

Wat betere pics en meer vooruitgang.

[Afbeelding: img0212ev7.jpg]

[Afbeelding: img0211bq3.jpg]

[Afbeelding: img0210dh7.jpg]

[Afbeelding: img0202sk0.jpg]

[Afbeelding: img0201ud7.jpg]

[Afbeelding: img0204jv9.jpg]

[Afbeelding: img0203ci6.jpg]

Ik kreeg de waterpomp maar niet dicht. Deze een paar keer losgemaakt, onder spanning omhoog teruggemonteerd.... Blijven lekken. Blijkt de O-ring gescheurd te zijn tijdens montage...

:Smile

Hoe kom ik nou zo snel aan een nieuwe seal voor die waterpomp ?

De Volvo in Alphen doet niets meer in "die oude rommel"....

En dan... Ben ik zo ongeveer toe aan bedraden... Dat wordt me nog wat. Want alle truckendozen moeten er natuurlijk in ! Inclusief een mooie stationairloopregeling, knocksense, COP, EGT, Boost-control, enz. Even kijken hoe ik weg kom met MS2. Hoe dan ook. Alle bedrading komt erin te liggen.
Antwoord
Bozzma schreef:De Volvo in Alphen doet niets meer in "die oude rommel"....

Alphen aan de Rijn of Alphen Noord-Brabant?

Als het aan de Rijn is lijkt het me sterk, want volgens mij is dat Hooftman en dat is 1 van de dealers die juist nog hart hebben voor de oudjes.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Alphen a/d Rijn.

Ze hebben wel een mooie 240 servicewagen.

De magazijnman is iig niet echt een RWD man.

Maar ik zal ze maandag eens bellen. Als ik uit mijn werk zo'n rubbertje kan halan dan kan ik de motor afvullen met koelvloeistof.

Voorlopig nog zat te doen.

Maar ik baal er wel een beetje van dat ik dit niet af kan maken....
Antwoord
vraag me alleen ff af waaropm je nou dat blauwe slangetje als benz. toevoer hebt gebruikt??

blauwe slang -> vaste leiding -> zwarte slang. is die slang wel benz. bestendig ??
Antwoord
Silicone is zelfs alcohol bestendig. Maare... Goed punt. Ik zal eens een afknipsel in een potje doen met een beetje benzine erbij.

Dit is de retourleiding. Daar staat zo goed als geen druk op. Die zwarte slang kan ik inderdaad ook nog vervangen. De aanvoerleiding maak ik liever van gewapende slang. Dat zal dan wel gewoon rubber worden.
Antwoord
ziet er bijna startklaar uit lijkt me zo?

Hooftman heeft mij supergoed geholpen, dus misschien dat je net iemand hebt getroffen die met z'n verkeerde been uit bed is gestapt. Mail Peter van Drie en 99% zeker dat je dezelfde dag een goed antwoord hebt gekregen en morgen je onderdeel in huis. peter apestaartje hooftman.nl

En anders kan Ronald van estateservices je er zeker ook mee helpen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 2.645 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.839 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.806 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.323 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.516 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.115 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.867 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.719 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.841 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)