Je kan inderdaad een turbo uit een 850/v70/s60 of dat soort gekkigheid op je 240 (ik neem aan B21ET?) bouwen.
Maar je zult daar zeker een aantal aanpassingen voor moeten doen.
zowiezo zul je een 90+ spruit nodig hebben voor die turbo's.
Bekijk eerst eens wat voor vermogensdoel je hebt, en wat je budget is, en ga dan pas kijken naar turbo's.
De welbekende ebay ic is ook bij rica te verkrijgen voor het bedrag van 165 euro, als ik mij goed herinner.
scheelt je tijd & evt. invoerrechten en dat soort gekkigheid allemaal.
En mocht er wat mee mis zijn, zit het bedrijf in NL en hoef je niet te klooien met dingen naar de US te sturen etc, misschien zwak excuus, en zoveel kan er niet stuk gaan, maar ik persoonlijk zoek naar NL bedrijven die spullen leveren voor fatsoenlijke prijzen puur omdat ik dan terug kan vallen op het bedrijf.
Of je moet zo'n extreem goede aanbieding krijgen, dan zal ik dat ook niet laten schieten.
Het verschil tussen olie & watergekoelde turbo; een watergekoelde turbo gaat in theorie langer mee, omdat het de turbo beter koelt, en dus het temp. verschil dan minder groot is als een turbo niet watergekoeld is.
praktijk; als je je oliegekoelde turbo goed behandeld, gaat die zeker net zo lang mee! alleen wel rustig opwarmen, en na laten draaien voor je de auto stil zet!!
Daarom zijn er zoveel garrett t3 turbo's met een gescheurde turbine, of kapotte lagers, mensen gaan lekker lopen knallen met de auto, de turbo is roodgloeiend, zijn ze op plaats van bestemming auto gelijk uit.
temp verschil is dan gewoon erg groot. dus scheurt hij.
tevens gaat de olie die zich dan in de turbo bevind lekker aankoeken, en dat doet hem ook niet goed.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zo ook was, tot ik voor de 2e keer turbo moest vervangen, sindsdien hou ik me er braaf aan. dure hobby al die turbo's. heb er inmiddels wel paar op voorraad liggen ;D
En ik ben momenteel op zoek naar leuke turbo timer; apparaatje dat de auto na laat lopen zelfs als jij de sleutel uit contact haalt ;D kan je het niet vergeten ook
Wat betreft dumpvalves; die raad ik je zeker aan! of iig een goede CBV, dit wederom voor de levensduur van je turbo! als je last krijgt van compressor surge is dat wel een heel gaaf geluid, maar je turbo vind het alles behalve leuk.
en zal dan ook sneller slijten.
tot slot; vermogenswinst; het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken; als voorbeeld; saint wilde instant-boost
dus toen heb ik een iets kleiner turbootje aangeraden, maar ook weer niet zo klein dat ie bij 3500rpm uitgescheten is.
Turbootje, spoolt echt bizar snel op, en gaat vrolijk door, maar bij 5000 rpm zal je merken dat de turbo buiten adem begint te raken en de druk iets afbouwt.
Nou zal de gemiddelde volvo niet vaak boven de 5000rpm zitten schat ik zo