Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
turbocharger & intercooler
vraag me af:
past/kan er ipv een Garrett T3 ook een ander turbolader op een 245 Turbo, bijv. een Turbolader uit een 850??
: en moet een intercooler ook daadwerkelijk van Volvo zijn of passen er div. andere op; is toch gewoon een extra"radiator"voor de turbo om te koelen ??en wat is het verschil met de standaaard oliegekoelde?
en moet er verder nog iets aangepast worden, dumpvalves oid?? en is de vermogenwinst echt zoveel of is het maar een beetje peanuts??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Heey,

Zo lang de turbo van een Volvo komt past het. MAAR het compressorhuis zit bij de FWD auto's anders gemonteerd. Je zal dus de turbo wel moeten modden. Verder zal je wat olieleidingen zelf moeten (laten) maken.

Natuurlijk is het een optie om van de T3 af te stappen, maar wellicht is het slimmer om de T3 van een ander compressorwiel en huis te voorzien. Je hebt dan geen zware modificaties buiten de turbo en je kan aanzienlijk meer CFM's (lees PK's) halen dan met de standaard T3. Je turbogat blijft dan nog binnen de perken.

Je zou even in mijn topic moeten kijken (242GT Turbo). Ik heb een E-bay intercooler ingebouwd en ik heb een lijstje voor je gemaakt welke leidingen en rubbers je nodig hebt. Het hangt een beetje af van wat je van plan bent. De Volvo intercooler heeft niet het beste rendement en er staat ook wat drukval over. Maar echt slecht is het ding nou ook weer niet. Er zijn mensen die zeggen dat ze boven de 1 bar laaddruk uit elkaar kunnen klappen. Als je het hebt over modificeren van turbo's dan zal de standaard IC niet voldoen.

Stap je over op de Ebay IC: de intercooler is redelijk goedkoop en je kan ze via de UK XS power krijgen voor ongeveer 150 euro incl. shipping en tax (zit geen tax op) Maar dan: Vervolgens ben je nog wel een 250 euro verder voor je al het pijpwerk en silicone spul hebt. En het is wel even wat werk. Ook kan de accu met deze turbo niet meer op dezelfde plaats blijven.

Dan rest er nog een erg interessante optie, ik wou dat ik daarvoor had gekozen: een AIR to WATER intercooler. Je krijgt dan een 2e platte radiator voor je bestaande radiator met water. Er komt een compact koelblok in de luchtleiding welke je erg kort kan houden. Vervolgens nog een extra fannetje en een waterpomp en voila.

Kijk ook eens op: http://www.frozenboost.com/

[Afbeelding: intercooler_wa_osio_picture.jpg]
[Afbeelding: water_air_kit_1_picture.jpg]

Maar goed.. Ik ben dan ook wel een tikkeltje gestoord als het om modden gaat..

Overigens:

Je kunt niet ongestraft de turbodruk opvoeren. Er komt een moment dat de ECU afslaat. Dit is om te voorkomen dat de injectoren buiten bereik gaan lopen en daardoor te weinig inspuiten. Dit zou op korte termijn het einde van je blok betekenen. Er zijn een paar opties: injectoren met meer flow monteren en chippen of een programmeerbaar motormanagement systeem monteren. Ik vind het laatste het makkelijkst, maar de meeste mensen zijn dan pas echt ver van huis..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Je kan inderdaad een turbo uit een 850/v70/s60 of dat soort gekkigheid op je 240 (ik neem aan B21ET?) bouwen.
Maar je zult daar zeker een aantal aanpassingen voor moeten doen.
zowiezo zul je een 90+ spruit nodig hebben voor die turbo's.

Bekijk eerst eens wat voor vermogensdoel je hebt, en wat je budget is, en ga dan pas kijken naar turbo's.

De welbekende ebay ic is ook bij rica te verkrijgen voor het bedrag van 165 euro, als ik mij goed herinner.
scheelt je tijd & evt. invoerrechten en dat soort gekkigheid allemaal.
En mocht er wat mee mis zijn, zit het bedrijf in NL en hoef je niet te klooien met dingen naar de US te sturen etc, misschien zwak excuus, en zoveel kan er niet stuk gaan, maar ik persoonlijk zoek naar NL bedrijven die spullen leveren voor fatsoenlijke prijzen puur omdat ik dan terug kan vallen op het bedrijf.
Of je moet zo'n extreem goede aanbieding krijgen, dan zal ik dat ook niet laten schieten.

Het verschil tussen olie & watergekoelde turbo; een watergekoelde turbo gaat in theorie langer mee, omdat het de turbo beter koelt, en dus het temp. verschil dan minder groot is als een turbo niet watergekoeld is.

praktijk; als je je oliegekoelde turbo goed behandeld, gaat die zeker net zo lang mee! alleen wel rustig opwarmen, en na laten draaien voor je de auto stil zet!!
Daarom zijn er zoveel garrett t3 turbo's met een gescheurde turbine, of kapotte lagers, mensen gaan lekker lopen knallen met de auto, de turbo is roodgloeiend, zijn ze op plaats van bestemming auto gelijk uit.
temp verschil is dan gewoon erg groot. dus scheurt hij.
tevens gaat de olie die zich dan in de turbo bevind lekker aankoeken, en dat doet hem ook niet goed.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zo ook was, tot ik voor de 2e keer turbo moest vervangen, sindsdien hou ik me er braaf aan. dure hobby al die turbo's. heb er inmiddels wel paar op voorraad liggen ;D
En ik ben momenteel op zoek naar leuke turbo timer; apparaatje dat de auto na laat lopen zelfs als jij de sleutel uit contact haalt ;D kan je het niet vergeten ook Wink

Wat betreft dumpvalves; die raad ik je zeker aan! of iig een goede CBV, dit wederom voor de levensduur van je turbo! als je last krijgt van compressor surge is dat wel een heel gaaf geluid, maar je turbo vind het alles behalve leuk.
en zal dan ook sneller slijten.

tot slot; vermogenswinst; het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken; als voorbeeld; saint wilde instant-boost
dus toen heb ik een iets kleiner turbootje aangeraden, maar ook weer niet zo klein dat ie bij 3500rpm uitgescheten is.
Turbootje, spoolt echt bizar snel op, en gaat vrolijk door, maar bij 5000 rpm zal je merken dat de turbo buiten adem begint te raken en de druk iets afbouwt.
Nou zal de gemiddelde volvo niet vaak boven de 5000rpm zitten schat ik zo Big Grin

Antwoord
ik zag nog 2 turbo's op marktplaats die misschien wel leuk zijn:

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...volvo.html

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...raaid.html

Als ik de turbolessen goed heb onthouden, dan zouden ze moeten passen als je ze klockt. En de aansluiting op het spruitstuk kan iets anders zijn.
Antwoord
die 15G is leuk, heel bekend, en kan je zo'n 280 pk geven.

die 13T is kort gezegd; PRUT, lekker laten liggen.
Antwoord
Ha! Dan toch maar even een mailtje gestuurd naar de beste man. Wie weet....
Antwoord
als je had gezegd dat je nog een leukere turbo zocht, ik heb pas een Misterbitchi 18T weggedaan voor een niet al te gekke prijs.
Antwoord
mwah, niet echt en toch weer wel op zoek: ik denk dat de turbo nu de pk-stopper is, dus als er nog een turbo langskomt die makkelijk past en tot 280pk kan helpen, dan heb ik er wel weer zin in.....

Hij vraagt E250 en ding zou 80.000km hebben gedraaid. Geen superdeal lijkt me, maar ook niet overdreven duur?
Antwoord
als die echt nog maar 80.000km gedraait heeft, zou ik er wel 200/250 euro voor geven.

Antwoord
Jelmar schreef:tot slot; vermogenswinst; het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken; als voorbeeld; saint wilde instant-boost
dus toen heb ik een iets kleiner turbootje aangeraden, maar ook weer niet zo klein dat ie bij 3500rpm uitgescheten is.
Turbootje, spoolt echt bizar snel op, en gaat vrolijk door, maar bij 5000 rpm zal je merken dat de turbo buiten adem begint te raken en de druk iets afbouwt.
Nou zal de gemiddelde volvo niet vaak boven de 5000rpm zitten schat ik zo Big Grin

5000 rpm :o in een 240 , dan is ie i.i.g lekker wakker na een half uurtje ;D

Afgelopen week tijdens vakantie tegen de 4000 rpm gezeten op de snelweg [size=6t](in z'n 5)[/size]
en vond ik erg genoeg voor het ouwe beest , maar af en toe moet het stof toch uit de uitlaat vandaan Wink

De M5 van mijn zwager maakt met 260 km p/u minder geluid dan de 245 met 170 km p/u :-\
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.577 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.125 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.574 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.513 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 18.844 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 30.136 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.456 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 26.561 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 3.040 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin
  intercooler Erwin 244 turbo 6 6.259 1 July 2009, 07:51
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)