Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik begrijp het niet meer!
Hallo allemaal, ik heb vanavond eindelijk vier mooie Virgo velgen op de kop getikt. Er zitten nog 4 goede Vredestein (6mm) banden omheen. Nu moet ik nog even op zoek naar verchroomde moeren en naafdopjes (dus als iemand wat weet/heeft...)

Nu komt het 'probleem'. Op dit moment liggen er onder mijn 245 vier banden met de maat 185 80 R14. Om de nieuwe Virgo's liggen 185 SR 15.

1) Ik dacht dat er altijd 195 banden om Virgo's liggen (soms zelfs 205?). Het gaat hier toch om de breedte van de band? Hoe kan 185 er dan ook omheen passen? Ik heb ook even bij Henqui gekeken en die heeft er 195 65 15 om liggen...
2) Als ik de nieuwe Virgo's met banden naast de huidige zet zijn de Virgo's een stukje hoger. Kan dit een probleem vormen bij het omleggen van het nieuwe setje? M.a.w. past het wel?
3) Ze komen overigens onder een P1800 vandaan. Verklaart dat iets?

Alvast bedankt!

Wouter
Antwoord
Je kan er zo smal en breede banden onderleggen als je zelf wilt.
Echter er is een bepaalde bandbreedte (niet grappig bedoeld Big Grin) waarbinnen je moet blijven wil je een goede wegligging hebben.
Neem even een kijkje op deze site; hier kun je echt alles vinden over banden en wielen, TIP!
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html (op ongeveer 2/3 staat de calculator)

Je huidige band is 185 80 R14. De nieuwe band heeft 185 SR15, normaal gesproken is de hoogte 80 als die niet vermeld staat. Dus 80% van de 185 is de wanghoogte van de band, dus die omtrek is inderdaad iets groter als je het optelt bij de 15" van de velg. Zo kun je berekenen dat er ongeveer 4% afwijking is ten opzichte van wat je eerst had.
makkelijke berekening: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Een P1800 heeft geen stuurbekrachtiging, vandaar dat de verkoper er waarschijnlijk smalle banden om heeft gelegd, zodat het sturen makkelijker gaat. Op de eerder genoemde site kan je ook lezen welke banden er op een bepaalde breedte van een velg kunnen.
Antwoord
Bedankt voor je antwoord! Denk je dat ze wel passen onder mijn 240? Overigens heb ik ook geen stuurbekrachtiging (mijn vriendin wordt steed sterker door het inparkeren in onze smalle straat...)

Antwoord
Passen doet het wel,maak je geen zorgen.

Alleen door de grotere afrolomtrek zal je snelheidsmeter minder afwijken.Vind ik een voordeel overigens en je auto zal zelfs ietsje zuiniger lopen, je motor hoeft iets minder toeren te maken bij dezelfde snelheid op de meter.
Ik heb 15" dracovelgen(740 turbowiel) op mijn 245 met 195/65/15 en dat gaat ook perfect.
Antwoord
past inderdaad met voordelen die volvoliefhebber noemt.
Wel opletten met flitspalen. Maar waarschijnlijk valt zelfs dat nog binnen de range van de wielen. Anders moet je even opzoeken welke maat er standaard onder jouw auto hoort.
Antwoord
Bedankt voor jullie hulp, ik ben helemaal gerustgesteld. Ik rijd denk ik deze 185-80-15 banden eerst op en laat er dan 195-65-15 onderzetten, dat vind ik toch iets mooier staan.

Ik hoorde dat de gewone moeren (die ik nu nog heb) heel diep in de Virgo velgen vallen en je dus ook moeite kan hebben om ze aan te draaien. Althans dat zei de verkoper (de man van de P1800). Daarnaast staat het natuurlijk wat minder mooi. Wat is jullie ervaring hiermee? Misschien moet ik gewoon eerst maar even op zoek naar die speciale grotere verchroomde moeren. En de naafdopjes natuurlijk Wink
Antwoord
volvo200liefhebber schreef:Alleen door de grotere afrolomtrek zal je snelheidsmeter minder afwijken.Vind ik een voordeel overigens en je auto zal zelfs ietsje zuiniger lopen, je motor hoeft iets minder toeren te maken bij dezelfde snelheid op de meter.
Je werkelijke snelheid tov je snelheidsmeter zal alleen maar veranderen, niet je motortoerental tov je snelheidsmeter!
Antwoord
Net Hooftman in Alphen gebeld voor de verchroomde moeren... Ze zijn bij hen maar liefst 3,65 per stuk en we (Henqui en ik) hebben er natuurlijk 20 pp nodig. Daarnaast zijn naafdopjes (nieuw) 20 euro per stuk dus dat is een duurt geintje bij Hooftman. Misschien toch maar bij Scandcar doen, die is ietsje minder duur.

Of toch nog maar even met de oude moeren proberen, hopelijk zijn die wel goed vast te schroeven ondanks het feit dat ze er diep in vallen. Lastig lastig!

Antwoord
Ik heb nog prachtige plastic moeren liggen, die over de oude moeren passen.
Net echt chroom. ;D Je kan ze gratis ophalen, maar maximaal 20, als ik ze nog allemaal kan vinden.
Maar ik vond het zo erg dat ik toch de echte maar gekocht heb.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Ok heb van Dirk Tittel begrepen dat Volvo zijn oude onderdelen goedkoper op de markt zet. Vaak zijn de onderdelen van de oudere modellen bij de Stealer goodkoper dan bij de tussenhandel. De rubbers die ik kocht waren de de Volvodealer goedkoper dan bij de onderdelen boer.
Dus misschien daarheen bellen?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 1.019 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet? Thijs69 6 3.062 8 November 2022, 22:10
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.928 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 5.177 9 January 2019, 17:21
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 3.743 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 3.383 5 May 2017, 19:09
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 5.879 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 6.621 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.248 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  deur niet meer open van buiten af Janjules 5 12.436 1 November 2014, 00:16
Laatste bericht: dashdot

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)