Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb een losse 52 mm VDO toerenteller die ik graag naast mijn klokkenwinkel wil installeren.
Nu ligt er 1 losse draad achter het dashboard (rood/wit en volgens mij is dat
de toerenteller gever op de bobine).
Achterop de toerenteller zitten 3 aansluitingen +, -, en G (plus een lampje met bijbehorende +/-)
G lijkt me ground, dus da's dan makkelijk
Dan heb ik nog steeds 2 contacten over
waar sluit ik nu de rood/witte draad op aan?
en wat komt op de andere aansluiting?
Rob
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Hallo,
Ik heb dezelfde toerenteller geïntsalleerd, ik weet niet meer precies hoe het zat. Wat ik wel weet is dat de meter niet echt snel kapotgaat (ik heb em verkeerd aangesloten in het begin, geen probleem).
De Rood_Witte draad komt van de bobine, volgens mij van de negatieve kant, dus die zou naar de - van de meter moeten. de + van de meter gaat naar een willekeurige + van auto, ik heb em via de sigarenaansteker aangesloten. Ik kan even gaan kijken als je wil... zo gedaan!
Ik ben nog aan het wachten op een volledige set metertjes, dan sluit ik de boel wat netter aan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
de + is gewoon de voeding over het contact de - is de massa dus die leg je aan massa en de g is van gever en daar sluit je je bobine op aan
welk jaar is de auto?
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
eric vermeer schreef:de + is gewoon de voeding over het contact de - is de massa dus die leg je aan massa en de g is van gever en daar sluit je je bobine op aan
Dat klinkt beter dan wat ik dacht... (is toch al weer 2 jaar geleden dat ik dat ding gemonteerd heb )
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:welk jaar is de auto?
1992 B230F
bedankt voor de duidelijke uitleg, vanavond meteen even monteren.
Dus:
+ => Geschakelde plus
- => Massa
G => Bobinedraad (rood/witte)
Ken niet missen
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
F#ck, alle draden getrokken, overal staat prik op, doet ie ut nie!
+ => Geschakelde plus
- => Massa
G => Bobinedraad (rood/witte)
+ lamp => Op verlichting
- lamp=> Massa
Hoe kan ik testen of mijn toerenteller het überhaupt wel doet?
Is daar een truukje voor?
Kan ik hem op 1 of andere manier doormeten (weerstand of zo, ik roep maar iets).
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
weet je zeker dat de rood/witte de puls is bij mijn 83er is een zwarte draad de de puls(g)
je kunt proberen een losse draad te trekken van die g naar de bobine (op de bobine zitten 2 stekkers 15 is contact en 1 heb je nodig dat is het signaal)
als je wil stuur ik je het schema maar dat is dan wel voor een 81tot83er
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
Funsdaf schreef:[off-topic modus aan]
even een vraagje tussendoor aan Eric.
Heb jij toevallig van mijn V260 van 1981 een elektrisch schema voor de benzine injectie?
[off topic modus uit]
natuurlijk ik heb de schema's naar je toe gemaild
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:weet je zeker dat de rood/witte de puls is
Uitgaande van andere posts hier op het forum omtrent toerentellers, was ik er (bijna) zeker van dat de rood/witte de puls is.
Ook temeer omdat dit de enige losse draad is achter mijn klokkenwinkel.
Ik zal eens proberen een losse draad te trekken van de bobine, maar welke op de bobine gaat naar de G?
Citaat:op de bobine zitten 2 stekkers 15 is contact en 1 heb je nodig dat is het signaal)
Wat bedoel je precies met 15 is contact en 1 heb je nodig ?
Btw, auto is van 1992
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2007
hallo Rob,
Beetje laat mischien deze reaktie en mogelijk doet je toerenteller het ondertussen al.
Ik heb er zojuist ook een gemonteerd in mijn '86-er. Zelf vanaf de bobine een draad naar de G-aansluiting op de toerenteller getrokken. De rood-witte kon ik namelijk niet zo 1 2 3 vinden achter het instrumentenpaneel.
De massa-aansluiting van toerenteller en verlichting heb ik met een gecombineerde massadraad aan het metalen frame van de middenconsole gemonteerd. De plus-aansluiting van de bobine op zekering 5 en de plus-aansluiting van de verlichting op zekering 15.
Op deze wijze krijgt de toerenteller pas stroom als de sleutel in stand 2 (kontakt) staat en gaat de verlichting van de toerenteller aan als je de verlichting aan doet, dus gelijk met de rest van de dashboardverlichting.
Spanning aftakken van een ander accesoire zoals de sigarettenaansteker vind ik risicovol omdat de veelal dunne bedrading slechts is berekend op een bepaalde hoeveelheid spanning. Daarom liever een via de bestaande zekeringkast geschakelde nieuwe bedrading trekken.