Topics: 257
22 September 2012, 21:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2012, 00:13 door henqui.)
Ik wil een toerenteller plaatsen in mijn 244 uit 1980.
Ik loop tegen een aantal problemen op:
- hoe krijg je de tellerbak eruit? Hij zit geklemd aan de bovenkant met twee clips, volgens Haynes zou het heel simpel moeten zijn... Ik heb vandaag even geprobeerd, maar zelfs met aardig kracht zetten komt hij er niet zomaar uit.
- Hoe verwijder ik de kabel van de snelheidsmeter? Moet ik iets afbreken? Zo las ik dat ergens.
- De toerenteller heeft twee contactjes, die ergens op op de printplaat contact zouden moeten maken, maar ik zie niks daarvoor op de printplaat op mijn tellerbak.
Er zit in het midden van de toerenteller nog een palletje met "1" erbij. Moet ik die met een zelfgetrokken kabeltje op mijn bobine aansluiten? Of Kan die ergens op de printplaat aangesloten worden?
Tja, veel vragen, maar misschien weet iemand hoe het zit bij zo'n < '81 240.
Hieronder wat plaatjes;
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 107
- hoe krijg je de tellerbak eruit? Hij zit geklemd aan de bovenkant met twee clips, volgens Haynes zou het heel simpel moeten zijn... Ik heb vandaag even geprobeerd, maar zelfs met aardig kracht zetten komt hij er niet zomaar uit.
Langs de achterzijde hard drukken tegen de bovenrand van de tellerbak.Ze kunnen soms heel vast zitten.
- Hoe verwijder ik de kabel van de snelheidsmeter? Moet ik iets afbreken? Zo las ik dat ergens.
Als er een verzegeling op zit dan breekt die vanzelf als je de huls linksom draait.
- De toerenteller heeft twee contactjes, die ergens op op de printplaat contact zouden moeten maken, maar ik zie niks daarvoor op de printplaat op mijn tellerbak.
Er zit in het midden van de toerenteller nog een palletje met "1" erbij. Moet ik die met een zelfgetrokken kabeltje op mijn bobine aansluiten? Of Kan die ergens op de printplaat aangesloten worden?
Aan het oude type toerenteller zit maar een draad die je inderdaad op de bobine aansluit.
Tja, veel vragen, maar misschien weet iemand hoe het zit bij zo'n < '81 240.
Dank je Jos! Weet je of er bij die oude types al bedrading voorbereid is?
Ik neem aan dat ÃÃn van die contactjes op de toerenteller voor een lampje is of zo, maar die andere dan?
Er zitten op de achterkant al twee draadjes.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 107
23 September 2012, 07:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2012, 07:39 door jos245.)
Ik heb nooit een losse draad zien hangen dus ik denk dat je zelf een draadje moet trekken.
De draad gaat op het pennetje (1) in het midden van de toerenteller en trek je door naar de bobine (1).
De draadjes op de achterkant van de toerenteller zijn van geen belang bj het aansluiten. Die zijn voor de verlichting vermoed ik.
Topics: 42
en het draadje voor het signaal van de toerenteller (1) moet je volgens mij op de min pool van de bobine aansluiten (correct me if I'm wrong)
Ja volgens mij ook. Ik ga ermee aan de slag!
Topics: 22
jos245 schreef:....De draadjes op de achterkant van de toerenteller zijn van geen belang bj het aansluiten. Die zijn voor de verlichting vermoed ik.
De toerenteller heeft geen eigen lampje. De twee buitenste draadjes zijn de + en - die ook nodig zijn. Bij mijn klokkenwinkel steken er pennen uit waar die van de toerenteller precies in vallen. Henqui mist deze pennen. Je zult dus een voeding moeten aansluiten met draadjes.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
toch! Okay, gaan we doen! Misschien kan ik een plus van de tellerbak halen, er zitten nog wat ongebruikte contacten op.
Topics: 163
Toevallig vandaag ook de grote toerenteller aangesloten (dash zat er al even in, maar het roodwitte kabeltje nog niet aangesloten).
Ik heb alleen een modern instrumentenpaneel dus kan je niet helpen. Alhoewel de signaal (geber) draad is de wit-rode en zit inderdaad op de bobine 1.
Topics: 5
Ik krijg/kreeg mijn tellerunit er ook niet uit. Muurvast aan de bovenzijde. bang om wat af te breken.
Ik heb de toerenteller er in gekregen zonder verdere demontage, Je moet dan wel bereid zijn op kop onder
het dashboard te hangen. Die plastic ring bij de km teller kabel moet je inderdaad breken om het eraf te krijgen.
Op 2 plaatsen is die ring erg dun. Het is mij prima gelukt zo.
Enige dat ik verder moest doen was een kabel naar de bobine aansluiten. Meer niet.