Topics: 16
Hallo,
Een tijdje geleden heb ik op MP een toerenteller + klein klokje voor ernaast aangeschaft en ingebouwd. Helemaal happy! het werkte meteen.
De volgende dag deed hij het niet meer, sterker nog, beiden deden het niet meer.
Later viel het me op dat het klokje wel gewoon liep als de auto van het contact was. Zodra je de sleutel omdraait naar rechts stopt het met tikken. Nu herinner ik me dat de oude (grote) klok die er voorheen in zat dit ook had.
Heel soms willen beiden het spontaan weer doen bij het begin van een nieuwe rit. Echter ben je dan aangekomen en wil je weer naar huis doen ze het niet meer. De laatste dagen doen ze 't nooit meer tijdens het rijden.
Iemand enig idee waar dit kan in zitten? Vind het zo suf staan als ik lekker 120 rij en de teller staat zo suf naar beneden te wijzen en het klokje staat uit (ook het lampje wat er in zit).
- Arjen
Topics: 26
Het lijkt mij dat iig je klokje op de verkeerde zekering is aangesloten.
Stinky schreef:Het lijkt mij dat iig je klokje op de verkeerde zekering is aangesloten.
Maar verklaart dat ook dat hij het soms wel deed en soms niet?
Topics: 20
Het komt op mij over als een stekkerverbinding die niet goed contact maakt. Alle bedrading achter op de klokkenwinkel is wel goed aangedrukt? Wellicht helpt het als je de klokkenbak er uit haalt en de contacten en de stekkertjes schoonmaakt. Heb je het klokje met een originele kabel aangesloten rechtstreeks op de toerenteller?
Ik ga er vandaag of morgen eens even achter koekeloeren!
Wijnand schreef:Het komt op mij over als een stekkerverbinding die niet goed contact maakt. Alle bedrading achter op de klokkenwinkel is wel goed aangedrukt? Wellicht helpt het als je de klokkenbak er uit haalt en de contacten en de stekkertjes schoonmaakt. Heb je het klokje met een originele kabel aangesloten rechtstreeks op de toerenteller?
Heb even alles eruit gehaald. En ja, het lijkt een originele kabel te zijn. Het klokje is inderdaad aangesloten op de grote toerenteller. Tussen beiden zit een dikke kabel met 3 aders. Daarnaast hebben zowel het klokje als de toerenteller onderaan nog een stekkertje. Alles heb ik los gehad en opnieuw aangesloten. Kan niets ondeugdelijke ontdekken.
Het klokje tikt vrolijk, ook als je het contact op standje verder zet. Wanneer je m nog een stand verder draait zodat de dashboard verlichting, waarschuwing lampjes en koplampen aan gaan stopt het klokje met tikken.
Topics: 82
22 July 2015, 08:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 July 2015, 08:51 door Marc1970.)
Geldt dat dan ook voor het lampje in het dashboardkastje? Beiden krijgen stroom van zekering 8.
Die is gekoppeld aan de plus kant met 6-10, en krijgt direct plus van de accu (zodat er altijd spanning opstaat). Itt andere zekeringen, die afhankelijk vd sleutelstand plus krijgen.
Misschien heeft iemand je klokje op een andere zekering geprikt (wat Stinky zei)?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 20
Die extra aansluiting op de toerenteller (rood/wit) is je toerentalsignaal. Waar is die vierde aansluiting op het klokje voor? Ik heb er maar drie en die komen vanaf de toerenteller. Wellicht komt er op die vierde 12V te staan als je 'm op contact zet en zou dat verklaren waarom de klok stopt (en mogelijk ook je toerenteller vreemd doet). Wellicht die vierde kabel eens loshalen?
Voor de volledigheid: naar de klok gaan een rode (12V), een zwarte (massa) en een groene draad (12V licht).
Marc1970 schreef:Geldt dat dan ook voor het lampje in het dashboardkastje? Beiden krijgen stroom van zekering 8.
Het lampje van het dashboard kastje heeft het nog nooit gedaan sinds ik hem heb.
Marc1970 schreef:Die is gekoppeld aan de plus kant met 6-10, en krijgt direct plus van de accu (zodat er altijd spanning opstaat). Itt andere zekeringen, die afhankelijk vd sleutelstand plus krijgen.
Misschien heeft iemand je klokje op een andere zekering geprikt (wat Stinky zei)?
Ik zou niet weten hoe je dat zou kunnen. Het ziet er heel simpel uit. 1 kabel met 3 aders met een stekker die druk je achter op de grote toerenteller en het andere uiteinde zit op het klokje aangesloten. Ook 3 aders in tegenstelling tot wat ik eerder zei. (+, -, lampje)
Het gekke is ook nog steeds dat hij het eerst altijd wel deed, toen soms niet, soms wel. Dat gebeurde niet tijdens het rijden maar nadat ik tijdje had stil gestaan en weer ging rijden. (dus stoppen, sleutel van contact en weer starten en rijden) En nu doet ie dus niets meer.
Wijnand schreef:Die extra aansluiting op de toerenteller (rood/wit) is je toerentalsignaal. Waar is die vierde aansluiting op het klokje voor? Ik heb er maar drie en die komen vanaf de toerenteller. Wellicht komt er op die vierde 12V te staan als je 'm op contact zet en zou dat verklaren waarom de klok stopt (en mogelijk ook je toerenteller vreemd doet). Wellicht die vierde kabel eens loshalen?
Voor de volledigheid: naar de klok gaan een rode (12V), een zwarte (massa) en een groene draad (12V licht).
Je hebt gelijk, bij het klokje zijn het idd 3 draadjes. De toerenteller heeft 3 draadjes (in de vorm van een stekker) + een signaaldraadje.
Topics: 139
Hoi Arjan van Hattem, hier Arjan uit Hattem

Als je in de buurt van hattem woont wil ik best even mee kijken. Of anders telefonisch mee denken.
Hij heet Arjan van Hattem?
Ik heet Arjan en woon in hattem
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km