27 November 2006, 14:23
Hallo,
Ik heb een vervelend probleem (denk ik :S) en graag zou ik jullie mening horen over het volgende:
Enkele weken geleden sloeg tijdens een stadsrit mijn motor af. Hij liet vlak voor het afslaan het lambda sonde lampje zien. Voor mijn gevoel liep de even motor op 3 poten. Na dit voorval is me dit nog een paar keer gebeurd. Toen besloot ik alles wat met de ontsteking te maken heeft (bougies, kabels, verdelerkap, rotor) te vervangen aangezien hij toch toe was aan een grote beurt.
Vervolgens heb ik lange tijd zonder ongemakken gereden (2 weken?). Tot afgelopen weekend. Ik was op weg naar Belgie, om daar een weekendje te gaan relaxen, toen de motor wederom begon te protesteren. Ik reed zo'n 130 km/h over de snelweg (in z'n 5 ongeveer 3100rpm). Hij haperde wat en gas geven leek averrechts te werken. Met een vaart van 110km/h de motor stationair laten lopen en de naald twijfelde tussen de 950 en 100 toeren. Uiteindelijk ging het lambda sonde lampje aan, en weer uit, en weer aan. Als ik de koppeling liet opkomen in z'n 4 was de motor direct weer op toeren alleen gas geven werd niet gewaardeerd. Het leek erop dat daardoor remde op de motor. Erg vreemd dus. Ik liet haar uitvieren (lang leve de tank) totdat ik een geschikte plek had gevonden om even langs de weg te gaan staan. Motor afgezet. En weer aan. Niets aan de hand. Ik kon gewoon weer gasgeven. Vervolgens weer een tiental km's gereden, zelfde probleem. Vreemd.
Het lijkt er in ieder geval op dat stationair draaien er voor zorgt dat de motor afslaat. Ik heb daarna nog weer een paar km gereden en er leek niets aan de hand totdat ik de koppeling indrukte en de toerenteller weer ruim onder de 500 toeren dook.
Iemand een idee? Brandstofpomp? Lambda sonde?
Ik heb een volvo 240 2.3 Inj B230F Estate uit 90'
Ik heb een vervelend probleem (denk ik :S) en graag zou ik jullie mening horen over het volgende:
Enkele weken geleden sloeg tijdens een stadsrit mijn motor af. Hij liet vlak voor het afslaan het lambda sonde lampje zien. Voor mijn gevoel liep de even motor op 3 poten. Na dit voorval is me dit nog een paar keer gebeurd. Toen besloot ik alles wat met de ontsteking te maken heeft (bougies, kabels, verdelerkap, rotor) te vervangen aangezien hij toch toe was aan een grote beurt.
Vervolgens heb ik lange tijd zonder ongemakken gereden (2 weken?). Tot afgelopen weekend. Ik was op weg naar Belgie, om daar een weekendje te gaan relaxen, toen de motor wederom begon te protesteren. Ik reed zo'n 130 km/h over de snelweg (in z'n 5 ongeveer 3100rpm). Hij haperde wat en gas geven leek averrechts te werken. Met een vaart van 110km/h de motor stationair laten lopen en de naald twijfelde tussen de 950 en 100 toeren. Uiteindelijk ging het lambda sonde lampje aan, en weer uit, en weer aan. Als ik de koppeling liet opkomen in z'n 4 was de motor direct weer op toeren alleen gas geven werd niet gewaardeerd. Het leek erop dat daardoor remde op de motor. Erg vreemd dus. Ik liet haar uitvieren (lang leve de tank) totdat ik een geschikte plek had gevonden om even langs de weg te gaan staan. Motor afgezet. En weer aan. Niets aan de hand. Ik kon gewoon weer gasgeven. Vervolgens weer een tiental km's gereden, zelfde probleem. Vreemd.
Het lijkt er in ieder geval op dat stationair draaien er voor zorgt dat de motor afslaat. Ik heb daarna nog weer een paar km gereden en er leek niets aan de hand totdat ik de koppeling indrukte en de toerenteller weer ruim onder de 500 toeren dook.
Iemand een idee? Brandstofpomp? Lambda sonde?
Ik heb een volvo 240 2.3 Inj B230F Estate uit 90'