Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontbrekende Lambda sonde B230F
Ik keek weer eens onder mijn auto en zag toevallig een afgeknipte draad hangen rechts van de versnellingsbak. Ik had al eerder een dikke moer in de uitlaat zien zitten. Conclusie: lambda sonde verwijderd.
Toch draait de motor goed op benzine en LPG, LPG verbruik 1:8, en geeft geen storingscodes (1-1-1). Probleemloos door APK en CO meting.

Zou het voor het LPG verbruik uitmaken als ik een nieuwe sonde monteer of moet ik het maar laten zoals het is en het "Lambda sonde" tekentje van de auto halen?

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Volgens mij heeft het voor het LPG verbruik geen gevolg omdat er bij LPG gebruik wordt gemaakt van een lambda simulator. Laatst had ik wat pech met de auto (ledje in de lpg schakelaar deed het niet, bleek uiteindelijk oxidatie op een zekering te zijn) en toen had ik het er zo met de ANWB man over en die adviseerde om eventueel ook een lambda simulator te gebruiken op benzine. Bij Vialle is dat echter niet zomaar te doen maar andere LPG installties zouden het relatiev simpel maken om ook bij benzine gebruik te maken van de Lambda simulator. Vermoedelijk zou je de schakeling ongedaan moeten maken en heeft het misschien een positiev effect op het benzine verbruik.

Overigens zit ik met LPG meestal tussen de 1 op 8 en 1 op 9 en kom soms in de buurt van de 1 op 10 op de snelweg.

Ik ben geen expert maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Ja, heel leerzaam. Weer een deel van de auto wat werkt zoals het hoort!

Misschien verklaart dit ook dat de auto op benzine een beetje suffer rijdt dan op gas (trekt sloom op), zo zonder lambda fijnregeling.

Marc
Antwoord
Ik kwam er tijdens het rijden achter dat ineens de motor toch een stuk meer herrie ging maken dan normaal. Na inspectie blijkt dat in de uitlaat een mooi rond gat zit waar waarschijnlijk zo een sonde gezeten heeft, maar nu niks meer.

Maar ik zie ook niks hangen wat betreft een draad of zo. Als die er zit, moet dat dan bij de versnellingsbak vandaan komen ?

BTW ik ben een nitwit wat auto's betreft. Maar ik ga de laatste tijd steeds meer doen. Ik zit me dus af te vragen of er niet al jaren gewoon een bout in gezeten heeft of zo ?!?

Zo niet dan zou ik toch resten moeten tegenkomen van wat er gezeten heeft ?

Please help ?
Antwoord
Draadje komt aan de passagierskant omhoog, loopt ook aan die kant langs de versnellingsbak. Misschien zie je de klemmetjes nog zitten.
Antwoord
roadkill schreef:Ik kwam er tijdens het rijden achter dat ineens de motor toch een stuk meer herrie ging maken dan normaal. Na inspectie blijkt dat in de uitlaat een mooi rond gat zit waar waarschijnlijk zo een sonde gezeten heeft, maar nu niks meer.

Maar ik zie ook niks hangen wat betreft een draad of zo. Als die er zit, moet dat dan bij de versnellingsbak vandaan komen ?

BTW ik ben een nitwit wat auto's betreft. Maar ik ga de laatste tijd steeds meer doen. Ik zit me dus af te vragen of er niet al jaren gewoon een bout in gezeten heeft of zo ?!?

Zo niet dan zou ik toch resten moeten tegenkomen van wat er gezeten heeft ?

Please help ?

Dat gat in de uitlaat zit dat in de voorpijp vanaf het spruitstuk of in de katalysator zelf , of zit er geen katalysator onder?
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Ik ben heel serieus onder de ovlov gaan kijken met een lamp en zo. Ik zie totaal geen draden lopen. Het lijkt mij dat er toch wat los zou moeten hangen als de sensor eruit was geblazen. Er ging ook geen lampje branden op het dashboard.

Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat er al heel lang geen lambda sensor in heeft gezeten. inmiddels heeft ook een maat van mij gekeken en ook niets kunenn vinden van bedrading of zo. Ik heb ook email terug gehad van een volvo sloopbedrijf uit veldhoven die me vertelde dat er een plug hoort te zitten die het dichtmaakt wat geluid betreft. En dat die pluggen te bestellen zijn bij de dealer, en die kost ongeveer 5 euro.

Ik heb voor de goedkopere oplossing gekozen. Ik heb een vriend het voorzichtig dicht laten lassen. Kan er geen plug meer uitgeblazen worden ook...

javascript:emoticon(':lol:')

Dank jullie voor de reacties. Als ik weer paniek heb zal ik zeker weer binnenvallen hier.

Goeie site !!! kudos voor de webmasters!

Walter
Antwoord
De lambdasonde wordt vaak niet gebruikt als je een LPG installatie hebt. Pas vanaf de 2e gen. LPG systemen zijn ze lambdasensoren gaan gebruiken en zit er een stappenmotor gestuurde LPG kraan tussen de aanvoerslang naar het mengstuk.

Om te voorkomen dat de auto in noodloop ging bij een slecht afgestelde LPG installatie (!) zet men er nog wel eens een pulsgenerator tussen die netjes het signaal van de lambdasensor na doet (0,2-0,8 volt...) Er gaan dan geen vervelende lampjes op het dash branden e.d. De standaard lambdasensor wordt dan weggehaald (!)

En zo gaan LPG boeren met uw auto om. Niet geplaagd door enige wroeging halen ze uw motormanagement systeem hopeloos onderuit, slopen ze uw kat en vernaggelen ze uw motorblok doordat de motor op benzine wel eens veel te arm, danwel te rijk zou kunnen gaan lopen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F met klopgeest Kogelman 4 400 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 3.825 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 774 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.669 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 4.372 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 3.102 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 5.145 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 6.530 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 7.635 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)