Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geluid in auto
#1
Wanneer ik het verschil in lawaai tussen mijn 245 van 1989 en die van 1982 vergelijk, is die van 1989 veel stiller. 
Ik weet dat bijvoorbeeld de kruislagers van de cardanas speling kunnen hebben, de ophangrubbes, silentblocks enz. speling of hard ku ben zijn geworden. Beide auto's hebben ongeveer dezelfde kilometerstand.
Zou het kunnen zijn dat op enig moment extra geluidsisolatie of modificaties i.v.m. trillingen  bij latere versies is aangebracht? 
Of, zijn er tips om de auto stiller te maken. Ik heb al een originele geluidsdempingplaat o der de motorkap aangebracht en hier en daar wat tandenschuim in de holle ruimtes van de achterbak en schuimrubber blok onder de versnellingspook.

Tips zijn welkom.


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Goede vraag. Ik heb niet zo veel vergelijk, maar de 245 is minder geruisloos dan bv de 2 jaar oude wagen van het werk.

Voor isolatie moet je waarschijnlijk oook de bron van het geluid kennen, ik kan zo snel bedenken:
- motor
-aandrijving (bak en assen)
-ophanging (veren en schokdempers)
-banden (winter vs zomer is ook groot verschil)
-rammelende delen (bv uitlaat of interieurdelen)
- rijwind
- radio Wink

Voor elk van deze zijn er waarschijnlijk andere maatregelen nodig....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Dank voor de reactie.
Gisteren overal onder de auto gecheckt.
Er zitten veel rubber onderdelen vooral de achterasophanging.  Des te harder die worden zal dat zeker ook tot meer trilling leiden. Nergens zijn die uitgesleten.
Ik was weer verbaasd hoe deze auto van onder puntgaaf is, zonder ook maar één roest of gelaste plek. Eenzelfde van 82 die ik eerder had was niet meer te redden vanwege vele doorroest.
Ik ga ook eens vergelijken of er verschil is in de ondertapijten, misschien zit daar verder ook verschil in dikte.
Meest opvallende vind ik een donker bromgeluid. Cardanaslagers zijn spelingvrij.
Er zit voldoende olie in de motor en bak  Wink
Antwoord
#4
Ik gok de uitlaatdempers. Na een tijdje roesten liggen de dempingsschotten halflos erin, en de glasvezel is er dan ook al uitgeblazen. Prettige brom vond ik t, beter dan de herrie van de banden bijvoorbeeld, dat is lelijke ruis.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Brom kan idd vervelend zijn. En als je er eenmaal aan ergert, dan wordt het alleen maar erger....

Nog wat vragen die je je kunt stellen:
- varieert het geluid met snelheid, of met toertal, of met de ondergrond (glad asfalt vs klinkers) of juist alleen bij drempels. Geeft een beetje idee waar je in moet zoeken. Maar zegt ook niet alles. 
En komt het van voor, links, rechts, achter? Al zegt dat ook weer niet alles. Ik had lange tijd een vervelend tikje, bijna een rateltje als ik stilstond met draaiende motor. Klonk als in/onder dashboard. Bleek de terugslagklep van het vaccum op de rembekrachtiger, klonk gewoon ekker door tot onder dashboard.

Mijn auto is wel wat stiller geworden sinds ik de (toen ruim 40 jaar oude) rubbers van achterophanging heb vervangen. Scheelde stukje geklepper, getik en gebrom.
En de AW71 zorgt ook voor minder herrie dan met de BW55. Scheelt ca 30% toeren op kruissnelheid.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Dank weer voor de reacties
Ik heb een overdrive. Het geluid is een brom die niet voor, achter links of rechts is te traceren.
Donker geluid. Vooral op de snelweg. En ja mogelijk ook door de winterbanden. Mijn zomerbanden zijn Michellins $ en die zijn extra stil.Achterubbers zijn oké. Ik ga het rubberblok waar de staart van de versnellingsbak op rust/hangt eens vervangen. Dat voelt keihard. Beste geluidsdemper tot nu toe is het aanbrengen van het schuimblok, direct onder het rubber van de pook. Hebben oudere modellen dacht ik niet standaard.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geluid uit dashboard Houtgasjohnny 4 764 17 April 2023, 11:36
Laatste bericht: Dopski
  Help, ik kan mijn auto niet meer in. Ohrtmann 30 18.742 3 May 2016, 22:09
Laatste bericht: Marc1970
  Auto op slot! Nicolaas H 1 2.250 25 January 2015, 23:35
Laatste bericht: Dopski
  Tips & tricks gevraagd om een wat viezig auto-interieur op te knappen WvR 10 6.748 12 April 2010, 12:14
Laatste bericht: rijschooljeroen
  Vochtvreter in de auto? joopdepoop 5 4.953 14 October 2009, 17:59
Laatste bericht: jos245
  Voor het eerst auto laten wassen in de was straat jafd 12 5.837 6 December 2008, 10:34
Laatste bericht: TheSaint77
  auto andere kleur thoonen 1 2.544 9 March 2008, 13:04
Laatste bericht: jos245
  water in de auto socrates 14 6.908 16 September 2007, 13:41
Laatste bericht: Peter Timmer
  auto gedeeltelijk overlaten spuiten??? Bert N 10 7.460 8 June 2007, 19:04
Laatste bericht: jos245
  Rammelend geluid achterin bij 245 nico_v 6 4.588 6 December 2006, 23:41
Laatste bericht: nico_v

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)