Topics: 1
Hallo,
ik heb een Volvo 240 super polar uit 92 met het volgende probleem:
De zekering van de brandstofpomp smelt steeds. Het plastic gedeelte smelt, het metaal niet. Hierdoor krimpt de zekering en maakt hij uiteindelijk geen contact meer. Dan stopt de brandstof pomp en daarmee ook de auto natuurlijk.

Dit gebeurt soms onder het rijden, of soms als ik hem wil starten is hij al gekrompen.
Ik heb inmiddels een voorraadje zekeringen... dus ff vervangen en ik kan weer verder (of wat buigen als hij nog niet veel gekrompen is). Maar voorkomen is toch fijner, had 't laatst ook al 'n keer op de snelweg.
Weet iemand waardoor dit veroorzaakt wordt? En hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Jeroen Smits
Topics: 34
Ik zou als eerste de bedrading overal controleren. Kijk goed of de mantels nergens kapot zijn en er dus kortsluiting op het circuit is.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Topics: 5
Ander merk zekeringen proberen ? ? ?
Topics: 41
waterlekkage bij schutbord??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Topics: 1
Heb even rondgekeken op dit forum en kwam dit tegen
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.p...sc&start=0
lijkt erg op mijn probleem... of niet?
Een lekkage heb ik niet.
Topics: 84
De oplossing is zekeringen van porcelein te kopen of uit sloopauto's te halen (tot ca. 1980), of de porceleine kern van doorgebrande zekeringen gebruiken om het metaal van een plastic geval omheen te buigen.
Marc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 22
ik heb ook dat de zekering van de brandstofpomp erg heet wordt.
er zitten 2 brandstofpompen in de 240, en 2 zekeringen ervoor. De hoge druk pomp wordt direkt uit zekering nummer 6 (d8 ik) gevoed via het witte relais onder het dashboard bij de passagier. de lage druk pomp wordt via het circuit vand e hoge druk pomp gevoed, maar daar zit nog een aparte 8 ampere zekering tussen.
even logisch nadenken.
Hete zekering, dus hoge stroom:
Hoge stroom, 2 mogelijkheden:
-ergens bijna kortsluiting (in relais of bekabeling)
-pomp trekt veel stroom
als een pomp veel stroom trekt:
-moet ie hard werken of is ie misschien bijna versleten.
Dan: ergens een verstopping, versleten drukregelaar, verstopt hoofdfilter, verstopt voorfilter....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 38
even verder denken,
hete zekering, relatief grote stroom en slecht contact geeft vonken. En vonken geven warmte en inbranding, waardoor het contact weer slechter word, dus nog sterkere vonken en nog slechter contact enz enz.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 36
Als de contacten van de zekeringkast erg gecorrodeerd zijn zal hier ook veel warmte ontstaan. Zekeringen eruit, zekeringkast schoonborstelen en nieuwe zekeringen plaatsen.
Verder loont het zich nog om de diverse massapunten (accu -> motor, accu -> carrosserie, bij brandstofpomp en bij stroomverdeler) schoon te maken en de contacten van het brandstofpomprelais uiteraard.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 135
Peter Timmer schreef:even verder denken,
hete zekering, relatief grote stroom en slecht contact geeft vonken. En vonken geven warmte en inbranding, waardoor het contact weer slechter word, dus nog sterkere vonken en nog slechter contact enz enz.
met als gevolg; brand? :roll: :twisted:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"