18 December 2023, 21:30 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 December 2023, 11:45 door Boet.)
Sta vlak voor kerstvakantie en mijn super polar uit '93 schakelt niet meer. Als ik onder de auto kijk zie ik dat de versnellingsbak helemaal onder de olie zit. Hij schakelt alleen als je de motor uitzet. Is mijn versnellingsbak stuk? Lijkt erop dat hij niet meer ontkoppelt bij lopende motor. Als motor uitstaat kan ik makkelijk, zonder koppeling in te drukken, de auto in elke versnelling zetten. Wie kan mij op weg helpen?
18 December 2023, 23:32 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2023, 23:43 door Marc1970.)
Dat de bak onder de olie zit is niet ongewoon, dat kan van jaren zijn.
Ik denk eerder dat je koppeling kapot is, kabel gebroken, los geraakt van de hevel, hevel gebarsten of verbogen, draaipunt erdoor heen, dat soort narigheid.
Je kan nog prima rijden met het ding als het echt moet, starten in de eerste versnelling (zorg dat er ruimte is vóór je auto), optrekken, gas los, en de pook stevig tegen 2 drukken en zonder twijfel doorduwen, etc. Terugschakelen is wat lastiger, uit de versnelling trekken, gas geven om de toeren te verhogen, en naar de lagere versnelling drukken. Achteruit is niet te doen.
Kruip s onder auto, links en trek s aan alle zichtbare koppelingsdelen. Alles moet met elkaar verbonden zijn en een soort weerstand bieden, maar wel iets bewegen. Laat iemand op de pedaal drukken en kijk of de arm mee beweegt.
De levensduur van versnellingsbakken wordt wel vrij snel minder als je schakelt zonder koppeling, uiteraard.
Klinkt inderdaad zoals ik ooit heb ervaren met een Renault Trafic toen nog in PTT Post rood.
Daar was de koppeling aardig aan gort, kon met wat moeite nog wel terug naar HQ, maar was erg onprettig. Alleen in de 2 gereden.
Het was Wageningen, 5 mei1998 of 99, bevrijdingsfestival met defile van veteranen. Het had niet zo veel gescheeld of er waren een paar veteranen minder geweest.... Kon nog fors remmen, maar kwam toen dus niet meer opgang, sta je dan op de kruising...
Dus ja, Marc heeft waarschijnlijk (weer...) gelijk. En ja, het komt dus ook altijd ongelegen.
Ku je nog ergens bi een garage terecht voor je vakantie?
19 December 2023, 10:47 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2023, 10:48 door Boet.)
Bedankt Marc en Bart voor jullie reacties!
Ik zag dat motoroliepeil ook veel te laag was, deze heb ik aangevuld (moest een liter in, maar dat is dan weer ander probleem). Daarna motor gestart en schakelt weer als een zonnetje... Ik kan me niet voorstellen dat motorolie iets te maken heeft met koppeling. Mee eens?
Denk dat ik dan een probleem heb met koppelingskabel/mechaniek om de koppelingsplaat te bewegen en dat dat nu door bewegen weer terug is geschoten/gangbaar is geworden. Klopt mijn redenatie zover?
19 December 2023, 11:43 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2023, 11:48 door Marc1970.)
Eh nee, het motoroliepeil en de koppeling hebben weinig met elkaar te maken.
Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.
Om het definitief te verhelpen is demontage vd hele koppeling nodig. Om het tijdelijk te verhelpen als-ie weer 'plakt', waarschijnlijk ff een dot gas, in z'n vrij en de koppeling ingetrapt, een goed begin. Of opnieuw starten, geeft ook een goeie slinger aan alle onderdelen op en aan het vliegwiel.
(19 December 2023, 11:43)Marc1970 schreef: Eh nee, het motoroliepeil en de koppeling hebben weinig met elkaar te maken.
Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.