Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 aandrijfas monteren
#1
Question 
Hallo iedereen, ik heb zojuist de koppeling vervangen op mijn hobby Volvo 240 uit 1993.



Hiervoor heb ik de aandrijfas verwijderd en ben nu bezig om deze er weer op te zetten. Daarbij zijn er een aantal problemen naar voor gekomen.



1: Omdat de aandrijfas verwijderd was heb ik gelijk het tussenlager op de as en het rubber vervangen, hiervoor heb ik de 2 delen uit elkaar geschoven (en tot mijn spijt niet gemarkeerd) maar nu krijg ik deze er niet meer in. Het verwijderen ging heel makkelijk alleen het er weer terug in schuiven nauwelijks, kwam tot een kwart en toen hield het op. Daarom geprobeerd te "masseren" om deze verder te krijgen, alleen zit deze nu compleet vast (zie foto). In het voorste gedeelte was er een uitsparing of waarbij 1 tand ontbrak, alleen deze lijkt nergens mee op te lijnen bij het andere stuk. Hoe zouden deze in elkaar moeten? Heb ervoor lang gezocht naar hoe dit moest maar werd me nergens specifiek duidelijk gemaakt. Op video's gingen deze vlekkeloos samen.

[Afbeelding: AIL4fc_flNpLW1qReu6kbCuEgIKv0-pY7BWFv9zQ...h1291-s-no]




2: Tijdens het verwijderen heb ik de relatie van de aandrijfas naar de versnellingsbak gemarkeerd om balans te houden. Alleen door het oneindige geschuif tijdens het werken is deze markering op de aandrijfas verdwenen. Ik begrijp dat de hele aandrijf as als 'unit' gebalanceerd is, maar dat de montage naar de versnellingsbak niet veel uitmaakt? Zo wel, hoe kan dit correct gemonteerd worden?

Zal de aandrijfas ook nog goed laten balanceren als de montage laat blijken dat hij uit balans is.




Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Als het goed is past het schuifstuk van de aandrijfas maar op 1 manier in elkaar.
Weer los masseren, checken op beschadiging en weer in elkaar zetten.
Antwoord
#3
(16 August 2023, 15:34)Dopski schreef: Als het goed is past het schuifstuk van de aandrijfas maar op 1 manier in elkaar.
Weer los masseren, checken op beschadiging en weer in elkaar zetten.

Klopt inderdaad! Aandrijfas uit elkaar gehaald en elke mogelijke combinatie geprobeerd en er is inderdaad maar één manier hoe het in elkaar kan.

Gelijk even voor de andere die hier wellicht mee vast zitten:
De uitsparing moet uitlijnen met het kleine hobbeltje op het andere gedeelte.

[Afbeelding: AIL4fc8F5PWIDji71QvZJrbYTZMmVzk5Kb_MYxsk...authuser=0]
Antwoord
#4
Volgens mij kan de as op net zoveel manier in elkaar als er splines op zitten. En hij schuift vrij losjes eigenlijk, als je niet oplet valt ie uit elkaar. Ik vermoed teveel viezigheid. Maak m weerskanten helemaal kaal en schoon, beetje nieuw molycote erop en weer in elkaar. De 93 heeft vooraan een rubberschijf, die heeft geen voorkeur.

En als er gekke trillingen ontstaan, verdraai je de asdelen onderling 90 of 180 graden en kijkt of het verbetert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(16 August 2023, 22:26)Marc1970 schreef: Volgens mij kan de as op net zoveel manier in elkaar als er splines op zitten. En hij schuift vrij losjes eigenlijk, als je niet oplet valt ie uit elkaar. Ik vermoed teveel viezigheid. Maak m weerskanten helemaal kaal en schoon, beetje nieuw molycote erop en weer in elkaar. De 93 heeft vooraan een rubberschijf, die heeft geen voorkeur.

En als er gekke trillingen ontstaan, verdraai je de asdelen onderling 90 of 180 graden en kijkt of het verbetert.

Je was me net voor Smile  
Er is toch een bepaalde positie om ze in elkaar te krijgen, zie m'n vorige antwoord. Hij schuift nu heel eenvoudig in en uit elkaar. Op andere posities doet hij dat niet (wat ik nog steeds niet helemaal door heb). Inderdaad ook even goed schoonmaken voor herinstallatie.

Ook bedankt voor je reactie voor het balanceer gedeelte!

Hiermee kan de klus worden afgerond Big Grin
Antwoord
#6
OK! Dat is dan een verbetering in de constructie het schuifstuk, want die ik in handen heb gehad van 140 en 240, konden op 17 manieren in elkaar. De 940 heeft ws. ook dit handigheidje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik heb ook de ervaringen dat deze altijd past. Heb je markeringen aangebracht, dan zouden die nu weer op de goede plek moeten lijnen, (ervan uitgaande dat je as maar op een manier erin te schuiven is).
Antwoord
#8
(17 August 2023, 16:25)Rin schreef: Ik heb ook de ervaringen dat deze altijd past. Heb je markeringen aangebracht, dan zouden die nu weer op de goede plek moeten lijnen, (ervan uitgaande dat je as maar op een manier erin te schuiven is).

De versie die ik heb is er maar op één manier in te schuiven. Voortaan beter markeren tijdens het demonteren Big Grin
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderdelen Volvo 144 1971 Pludoris 18 7.530 9 June 2023, 11:16
Laatste bericht: Jambon
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.376 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.373 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.869 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 5.201 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 15.142 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 33.440 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 8.475 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi
  Volvo V40 1.8 houd in patrickkolk 0 2.614 20 July 2015, 15:39
Laatste bericht: patrickkolk
  Volvo 240 1886 RainDrop 8 8.315 2 July 2015, 17:08
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)