Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen: Volvo 245 1976
#11
Ondertussen weer een paar klusjes verder: zo is o.a. de brandstofdrukregelaar vervangen omdat deze benzine spoot waardoor de auto niet meer wilde starten. Ook van restmetaal een hitteschildje gemaakt om de lpg computer te beschermen tegen de hitte vd uitlaatzijde. De plek  vd lpg hardware vind ik niet zo logisch gekozen, zo aan de warme kant vh blok. Daarnaast hoorde ik gisteren de uitlaat(demper) klapperen tegen de achterbumper, bleek dat verderop een vd twee uitlaatrubbers gescheurd was. De juiste maat had ik niet liggen dus in de bloedhitte deze vervangen door twee kleinere rubbers met tiewraps ertussen afgetopt door een verbinding van ijzerdraad mochten de tie wraps het begeven. Goed genoeg voor nu.

Ondertussen was het avond geworden (nog wel 31 graden), dus wat is er bevredigender dan na een geslaagde reparatie een stukje te gaan toeren langs de IJssel terwijl de zon zakte. De klep van de voetventilatie en beide portierramen vol open en dan is de rijwind ook bij deze temperaturen voldoende om het enigszins koel te krijgen achter het stuur.

Zwoele zaterdagavond in juli.....

De hittestress-test doorstond deze "Ouwe Blauwe" met glans, hij heeft geen krimp gegeven ook niet na 15 minuten stationair draaien in de brandende zon.

Komende week krijgt de auto een glas coating.


Bijlagen Afbeeldingen
                               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#12
(26 April 2023, 11:02)Kogelman schreef: Al weer veel geklust aan de "ouwe blauwe": diverse beginnende plekjes in de Fertan gezet met een kwast: de beginnende roest wordt weer mooi zwart metaal. Alle doppen eruit en alle holle ruimtes behandeld met Fluid Film, er kwam nog een half Zweeds bos uit de dorpels. De auto helemaal gewassen, gekleid, gepolijst en gepoetst ivm de taxatie. 
Kostte mij twee dagen en twee lamme armen, maar dan heb je ook een spiegelgladde lak waar regenwater en vuil voorlopig geen vat op krijgen. De taxateur vd KVK is geweest om mijn Volvo's (940, 244, 245) te taxeren: een veilig gevoel dat ,mocht er een calamiteit gebeuren, je er niet de oud ijzerprijs voor krijgt vd verzekering. En als lid vd Volvo Klassieker Vereniging hoef je het voor die 20,- euro per taxatie je niet te laten.
Bovendien krijg je per taxatie een waardebon van 20,- euro te besteden in het onderdelenmagazijn vd VKV, dus feitelijk is de taxatie dan voor niets!
Tot slot een dorpje verderop bij de Prins LPG-specialist geweest: tijd voor een nieuw gasfiltertje (de oude dateerde nog van 2007, kwamen we achter), bij een Prins VSI installatie moet die om de 75.000 km vervangen worden. En het stationair toerental afgesteld met de laptop, omdat de motor pendelde als hij stationair liep bij bijv. een verkeerslicht.
Raar gezicht: zo'n oude baksteen verbonden met een laptop waarmee met een toetsdruk de injectordruk veranderd kan worden.
Als met al loopt ie weer als een zonnetje op benzine EN gas.
Oh ja, ook het stuur nog recht gezet. Volgende uitdaging: dimlicht doet het opeens niet meer, alle andere verlichting doet het wel alleen dimlicht niet. Zal wel een relais zijn, maar welke?
Over relais gesproken: ik hoorde vandaag voor het eerst een gezoem achter de schopplaat bij de motorkapontgrenddeling vandaan komen: vergeten-verlichting-uit -te-doen-verklikker-relais. Maar deze zoemt opeens ook als de lampen nog aan staan, kortom: nog genoeg te doen aan de 245, de komende tijd is het doel vooral technisch de auto weer op punt zien te krijgen.
En natuurlijk ondertussen lekker rijden en genieten!

De ouwe blauwe uit 1976 aan de laptop:
Welke cleaner/wax gebruik je? 
Ziet er goed uit
Antwoord
#13
Bedankt Rin. Vroeger gebruikte ik, als amateur zijnde, de spullen van Meguiars (5 stappen plan) nog steeds hun shampoo, maar sinds een aantal jaren op advies van Lorenzo, de eigenaar SCS Car Detailing in Zwolle waar ik mijn Volvo 945 en Amazon ooit ook heb heengebracht, gebruik ik de producten van Great Lion (de Ambition Car Polish voor de lak en voor alle chroom delen: de Extreme Metal Polish).

Momenteel staat mijn Volvo bij hem, hij wordt erg blij van dit soort auto's en gaat dan helemaal los. Wat anders als die moderne lease- en sportwagens die hij dagelijks onder handen neemt.
Lorenzo is er al een dag mee aan het polijsten geweest wat de glans al een aardige boost gegeven heeft (al zal het nooit een 100 punten lak worden op die sinaasappel paint job die ze in Zweden hebben gedaan). En dan komt morgen de glas coating van Gyeon Quartz in combinatie met Mohs coating erop, zo'n beetje de hardste formule op de markt die 2 a 3 jaar mee zou moeten gaan. We gaan het zien....
Op de foto's de 245 na enkel polijstwerk.


Bijlagen Afbeeldingen
               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#14
Ik zou met zo'n mooie auto bijna niet durven te rijden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#15
Daar heb ik geen moeite mee, de auto moet gewoon vol aan de bak ( behalve bij pekelweer) en staat buiten ( soms onder een hoes). Een Volvo moet rollen, dat is hij aan zijn Latijnse naam verplicht.
Wel ben ik er zuinig op Smile

De glas coating zit er op en doet zijn werk.


Bijlagen Afbeeldingen
               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#16
Ondertussen heb ik mijn 245 verder verbeterd: na lang zoeken heb ik een snowcap kunnen vinden en deze gemonteerd mbv tie-wraps en 3m tape. Het natte seizoen komt er aan, dus de anti-roestbehandeling aan de onderkant bijgewerkt. Nu nog een keer een passende trekhaak (245 lpg) zien te scoren! Meteen 2 nieuwe stabilisator stangetjes gemonteerd, de auto rijdt er voelbaar strakker door! De glascoating werkt als een malle als de auto nat is geworden door de regen:  ik hoef maar te rijden en de druppels hechten zich aan elkaar tot grotere bellen om daarna door de rijwind vd lak af te glijden. Je rijdt als het ware de auto droog.

Klusjes:


Bijlagen Afbeeldingen
                                   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#17
Snowcap met afgebroken clips? Welke 3m tape heb je gebruikt? Linkie?
Geen geruis tijdens het rijden?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#18
Ja, ik heb door de onderkant van 3 vd vleugels die door de paravaan steken een klein gaatje geboord (links, midden en rechts op de snowcap) daardoor een tie-wrap om een louvre vd parafaan strak aangetrokken. Onzichtbaar en gaat nergens heen. Voor de zekerheid op een paar plekken een reepje 3m teerstrook tussen gedaan. Vandaag op de snelweg geen geklapper of ander geluid gehoord, maar een 1976 245 is niet een fluisterstille auto (had wel de radio aan staan Smile

Dit spul van 3M heb ik gebruikt naast de tiewraps (is eigenlijk voor ruitenafdichting).
De snowcap van mijn 740 gebeuk destijds alleen met dubbelzijdig tape bevestigd, dat bleef ook prima zitten ook bij hoge snelheden, maar die snowcap is korter dan deze vd 245.

Daarnaast werd de linker achterrem heet en piepte, kwam ik vorige week achter. De zuiger zat muurvast, zelfs met een lang wringijzer was hij niet meer in te drukken. Vandaag daarom een nieuwe  ATE remklauw met nieuwe paspennen geplaatst. Meteen nieuwe remblokjes erin, aan de andere kant ook. Kan die er weer tegen.


Bijlagen Afbeeldingen
                   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#19
Tijd voor een update over mijn 245 1976 ("De Ouwe Blauwe"), ik besefte mij opeens dat er het afgelopen half jaar veel aan gebeurd is:
De onderkant in de undercoating gezet, nieuwe remklauw en blokken achter. Nieuwe stabilisatorstangetjes voor en eindelijk een trekhaak gevonden die geschikt is voor lpg onderbouw en deze gemonteerd.
Eindelijk is die lelijke achterste uitlaatdemper een beetje uit het zicht.

                   






Nieuwe voorruit geplaatst. Gelukkig was de ruitomlijsting nog in goede staat, meteen de boel goed behandeld voor de toekomst.
Tijdens een sleuteldag vd Volvo Klassieker Vereniging o.a. de compressie van de B230F gemeten. Keurige waardes: 12, 11,5, 11.9 en 12 bar.






                   




Onlangs de achterste portiersruiten laten tinten in Zwolle.
De deurpanelen moesten er daarvoor af: mooie gelegenheid om de anti-roestbehandeling van de portieren te herhalen.
Ik vind Fluid Film daarvoor een zeer prettig product.
En zo is het "to-do"-lijstje aardig ingekort, al blijft er met die oude Volvo's altijd wel iets te sleutelen/verbeteren.



                   




Mijn 245 was daar trouwens in goed gezelschap: er stonden daar een Ford Mustang cabrio en een zwarte Dodge Challenger waarvan de ruiten ook getint werden.


Bijlagen Afbeeldingen
   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#20
Lots of TLC, leuk om te lezen
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.354 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 91 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 297 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 481 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 601 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 621 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 11.457 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.332 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.542 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)