Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen: Volvo 245 1976
#1
Voorstelrondje:
Sinds gisteren heeft mijn Volvo 244 "Big Nose" een collega gekregen. Ik had mijn 740 "Blue Monday" helemaal naar wens opgeknapt en verkocht, dus was het mogelijk mijn "droomauto" aan te schaffen. Deze 245 komt uit 1976, het tweede productiejaar vd 245, maar is van dec 1976 dus modeljaar 1977. Dat zijn qua roestpreventie en lakkwaliteit de mindere jaren geweest voor Volvo. Vanaf modeljaar '78 voerde de fabriek diverse verbeteringen in, vooral qua roestbescherming en lakkwaliteit. Mijn 245 is dan ook al eens gespoten. 
Ik kwam de auto jaren geleden al op MP op het spoor, vond hem direct mooi maar had niet de middelen om hem aan te schaffen. De auto stond te koop in Utrecht en was van een fotograaf, deze heeft de auto uiteindelijk verkocht aan iemand uit Limburg. Tot mijn verbazing zag ik afgelopen zomer hier in het dorp deze blauwe 245 terug. Ik maakte een praatje met de eigenaar en die vertelde dat hij de auto net die dag uit Limburg opgehaald had. Tot mijn stomme verbazing bleek dat hij in hetzelfde dorp woonde, hemelsbreed 250 m bij mij vandaan! Ik heb hem gevraagd met mij contact op te nemen, mocht hij de auto ooit verkopen en we hebben telefoonnummers uitgewisseld. Maandenlang zag ik deze auto staan en soms rijden, totdat ik een maand geleden bericht kreeg dat deze auto in de verkoop ging, evenals zijn mooie V70 R Saffron.
Ik heb de deal gemaakt dat hij de auto voor mij vast wil houden totdat ik mijn 740 verkocht zou hebben. De eigenaar gunde mij die auto, omdat hij wist dat ik een liefhebber was.
Sinds gisteren heb ik de auto overgenomen. Het is een nette auto, maar niet perfect. Een mooie uitdaging om mee aan de slag te gaan.
De auto komt uit Zweden uit Sandviken volgens de Zweedse papieren die er bij zaten en is heeft daar al een motorswap gekregen naar een B230F motor en een AW71 uit een Volvo 740. 
In 2017 is de auto naar Nederland gekomen, ingevoerd bij de RDW en er staat dan ook als 2.3 op kenteken.

In dec 2017 is er een Prins LPI-systeem ingebouwd met 2 tanks van elk 50 liter. Dit zorgt voor een actieradius van dik 600 km op lpg. Er is een onderbouwtank onder het smokkelluik gebouwd en een staande ringtank op de plaats vh reservewiel. Dus een vlakke laadvloer en geen verlies van bagageruimte. De auto is rondom iets verlaagd dmv verlaginsgveren, wat het weggedrag ten goede komt.
Het interieur is een erg fraai blauw Pullman interieur. De achterste ramen zijn geblindeerd door donkere folie, die begint los te laten op sommige plaatsen. ik weet nog niet of ik die laat zitten/herstellen. Verder wat leuke opties zoals: oranje markeerverlichting een achterspoiler om de achterruit langer schoon te houden en verchroomd dakrek. Tot slot de zeldzame Volvo Penta velgen.

Voorlopig ga ik de auto eerst netjes maken, rijden en genieten. ik heb al een lijstje met to do punten daar ga ik het komende jaar rustig mee aan de slag.
Ik moet zeggen: het rijdt vorstelijk voor zo'n baksteen!
groet,
Kogelman

Nog een paar foto's:


Bijlagen Afbeeldingen
                                       
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Leuke auto inderdaad.
Tof ook dat je hem uiteindelijk te pakken hebt gekregen.

Zijn dat echt volvo wielen geweest ik dacht altijd aftermarket.
Antwoord
#3
Mooie auto, zeker een goede basis om helemaal in orde te krijgen!
Zitten ook al een set mooie opties op Smile

De velgen ken ik als Melber Penta, maar kan me voorstellen dat in Zweden de dealers ze allicht als 'optie' voerden.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#4
Al weer veel geklust aan de "ouwe blauwe": diverse beginnende plekjes in de Fertan gezet met een kwast: de beginnende roest wordt weer mooi zwart metaal. Alle doppen eruit en alle holle ruimtes behandeld met Fluid Film, er kwam nog een half Zweeds bos uit de dorpels. De auto helemaal gewassen, gekleid, gepolijst en gepoetst ivm de taxatie. 
Kostte mij twee dagen en twee lamme armen, maar dan heb je ook een spiegelgladde lak waar regenwater en vuil voorlopig geen vat op krijgen. De taxateur vd KVK is geweest om mijn Volvo's (940, 244, 245) te taxeren: een veilig gevoel dat ,mocht er een calamiteit gebeuren, je er niet de oud ijzerprijs voor krijgt vd verzekering. En als lid vd Volvo Klassieker Vereniging hoef je het voor die 20,- euro per taxatie je niet te laten.
Bovendien krijg je per taxatie een waardebon van 20,- euro te besteden in het onderdelenmagazijn vd VKV, dus feitelijk is de taxatie dan voor niets!
Tot slot een dorpje verderop bij de Prins LPG-specialist geweest: tijd voor een nieuw gasfiltertje (de oude dateerde nog van 2007, kwamen we achter), bij een Prins VSI installatie moet die om de 75.000 km vervangen worden. En het stationair toerental afgesteld met de laptop, omdat de motor pendelde als hij stationair liep bij bijv. een verkeerslicht.
Raar gezicht: zo'n oude baksteen verbonden met een laptop waarmee met een toetsdruk de injectordruk veranderd kan worden.
Als met al loopt ie weer als een zonnetje op benzine EN gas.
Oh ja, ook het stuur nog recht gezet. Volgende uitdaging: dimlicht doet het opeens niet meer, alle andere verlichting doet het wel alleen dimlicht niet. Zal wel een relais zijn, maar welke?
Over relais gesproken: ik hoorde vandaag voor het eerst een gezoem achter de schopplaat bij de motorkapontgrenddeling vandaan komen: vergeten-verlichting-uit -te-doen-verklikker-relais. Maar deze zoemt opeens ook als de lampen nog aan staan, kortom: nog genoeg te doen aan de 245, de komende tijd is het doel vooral technisch de auto weer op punt zien te krijgen.
En natuurlijk ondertussen lekker rijden en genieten!

De ouwe blauwe uit 1976 aan de laptop:


Bijlagen Afbeeldingen
                               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#5
Probleem met het niet werkende dimlicht heb ik al verholpen: de contacten van het witte kunststof stekkerblokje dat aan het metalen relais vastzit schoongespoten met contactspray en de pootjes vh relaisblokje opgeschuurd. Ook de stekkers vh metalen relais rechts onder de motorkap even heen en weer bewogen en alle zekeringen+ zekeringhouderpootjes even lekker opgeschuurd en: voilà : de lampen deden het weer! Quick fix, dus.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#6
Gisteren bezig geweest om de techniek weer op punt te krijgen: distributie+spanrol vervangen, kleppen gesteld (1 nieuw plaatje van cil 1 uitlaat; was 355 nu 350 mm erin), nieuwe nokkenaskeerring, remvloeistof vervangen, differentieelolie vervangen, uitlaatrubber geplaatst ivm bonken uitlaat, automaatbakolie ververst. Al met al een vruchtbaar Volvo klus dagje.
Automaat schakelt hoorbaar beter.
Daarnaast is de lak weer optisch verfraaid door wat spuitwerk en is binnenkort de onderkant aan de beurt voor een extra beschermlaag. Alleen lukt het me nog niet om die verdraaide km-teller werkend te houden. Met de boormachine erop doett hij het een tijd goed, maar met overgang van eenheden naar tientallen stopt het vaak (niet altijd).Ook na de dagteller op nul gedrukt te hebben, staat hij vaak. Ik heb speciaal tandwielen-vet besteld om het binnenwerk te smeren als laatste redmiddel. En anders moet ETS er maar naar kijken.

Achteras olie ververst. De olie die er uit kwam, zag er nog aardig schoon uit, maar omdat ik geen echte historie vd auto heb is dit uit voorzorg ververst.


Bijlagen Afbeeldingen
                           
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#7
goed bezig. knus werkplaatsje ook.
Antwoord
#8
Met een koude start slaat de motor aan, om na 1 seconde af te slaan. Opnieuw starten en met gaspedaal toeren maken helpt dan om de motor draaiende te houden. Gaat vervolgens de automaatpook in D , neigt de motor alsnog tot afslaan. Lastig euvel: Met warme start geen enkel probleem om stationair meteen goed te lopen.
De Cis klep heb ik schoongemaakt en daarnaast een nieuwe temp sensor voor de ECU en spruitstukpakking geplaatst. Kijken of het helpt.

Daarnaast een set originele Cibie iode gele seventies mistlampen aangeschaft en gemonteerd onder de bumper voor de nieuwe spoiler. Meer voor de looks, maar ze geven een bak licht!


Bijlagen Afbeeldingen
                   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#9
Gaaf
Antwoord
#10
[font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Het niet aan willen slaan bij starten bleek niet verholpen te zijn met een nieuwe temp. sensor. Ook het vervangen vd brandstofdrukregelaar gaf geen resultaat. De motor sloeg wel aan door te starten op remmenreiniger. Dus vonk was er wel, geen brandstof.[/font]

[font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Toen maar de brandstofpomp vervangen. Dat ding en het filter leken er al decennia lang op te zitten, veel roest. Duurde dus even voordat alles los was. we zijn er 3 uur mee bezig geweest. De pomp vervangen door een dure nieuwe Bosch pomp en nieuw brandstoffilter en sindsdien is het weer starten als vanouds.[/font]


Bijlagen Afbeeldingen
                   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.354 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 91 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 297 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 481 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 601 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 621 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 11.458 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.333 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.542 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)