21 June 2023, 22:47 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 June 2023, 22:54 door Rin.)
Ondanks het simpele bedradingsschema begrijp ik niet hoe de electrische schakeling van de overdrive werkt. Duw je op de pookknop dan schakelt de magneet/spoel? in, enkel met een stroomstoot? Of schakelt die een relais in dat blijvend stroom geeft op de spoel tot je weer op de knop duwt of naar de drie schakelt, waardoor de stroom eraf floept?
Ik herken overigens geen relais zo die hierbij van belang is.
Ik vraag dit om naast het feit dat de druk in de bak niet toereikend kan zijn omdat de twee zuigers versleten kunnen zijn, maar ook omdat er mogelijk iets electrisch fout kan zijn. Bij mijn auto schakelt de bak meteen weer uit na inschakelen. Mogelijk door een kortsluiting? De magneet/spoel klikt overigens wel kortstondig in.
Het relais is de Grote Goochelaar in deze. Alle andere onderdelen zijn simpel aan/uit, en het relais 'herkent' een aantal combinaties van aan/uit en geeft een output aan de solenoid op de bak.
Beetje vergelijkbaar met het grootlicht/sein relais, als het dimlicht aan staat, blijft grootlicht aan, als dimlicht uit, sein je alleen maar.
Ik denk dat je de locatie wel kunt achterhalen o de volvo classic academy.
En de overdrive relais zijn zover ik weet nog beschikbaar. Waarom dan met een grootlichtrelais gaan stoeien? (de intellectuele uitdaging daargelaten)
4 July 2023, 01:08 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 July 2023, 09:25 door Rin.)
De rubbers van de twee zuigers zijn keihard en geribbeld. De rest ziet er goed uit
Maar vervang verder toch ook een aantal rubbers en pakkingen.
Geen speling op de as. Maar hoor het lager wel, soort hees zacht geluid, bij draaien aan de as. Weet effe niet of ik die moet/zal vervangen....