Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Ik ben in de veronderstelling dat rond 1000,- de prijs is voor een eenvoudige lpg installatie met een enkele carburateur en een simpele verdamper. Nadeel daarvan ,die ik lees, is de kans op backfire omdat er lpg in blijft staan.
Is dan dampgas idd zo'n 600,- duurder, omdat dat risico op backfire niet aanwezig is?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Met dampgas niet of nauwelijks kans op backfires. Is trouwens betrekkelijk. Mijn B230E aan de lopende band backfires moeten hebben volgens de geleerden. Maar na 100.000 km moet de eerste nog komen….
Aanbieding dampgas voor 1600 kompleet in een 40 jaar oude Volvo? Hoe wordt dit qua sturing opgelost? Heb je er al een lh2.4 blok in liggen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
(2 March 2023, 17:12)skidje schreef: Met dampgas niet of nauwelijks kans op backfires. Is trouwens betrekkelijk. Mijn B230E aan de lopende band backfires moeten hebben volgens de geleerden. Maar na 100.000 km moet de eerste nog komen….
Aanbieding dampgas voor 1600 kompleet in een 40 jaar oude Volvo? Hoe wordt dit qua sturing opgelost? Heb je er al een lh2.4 blok in liggen?
Nee, geen LH2.4 blok, ik heb gewoon een B23 met enkel Pierburg CD175 carburateur dus geen injectoren vandaar dat ik uitging van een simpele en degelijke gasinstallatie zoals destijds in mijn Amazon zat. Dat zou rond de 1000,- te doen moeten zijn.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Bij een normale carb is een 'domme' verdamper met mengstuk afdoende, rij ik al 16 jaar mee. (B21a met SU HIF6). Waarom is toch net meer gegoochel nodig? Prijs kan wel nog afhangen van welke tank: model, formaat, plaatsing, afwerking. Wat wordt er nu aangeboden?
Vraag elders nog een offerte aan ter vergelijk, een ervaren 240 inbouwer kan het je zo zeggen.
Dan nog wat andere zaken om bij stil te staan:
Tank wil je zo groot mogelijk, want dan is je actieradius dat ook (ik heb 45L (dus 37L LPG), voor 250-275 km).
Zet hij er voor dat geld ook direct een naaldlift setje in, zodat de sproeiernaald niet overdadig slijt bij rijden op LPG? Niet dat dat zo veel hoeft te kosten (10tjes aan materiaal, schijnt), maar schijnt wel een goede investering te zijn. Kan trouwens later ook nog (zit ik nu ook naar te kijken).
Tot slot: overleg goed over waar de vuller moet komen, makkelijk te plaatsen, of mooi weggewerkt, of handig bereikbaar, of ...? (mijne zit bv naast de trekhaak (onopvallend en handig zolang je geen fietsdrager mee hebt).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Nu de gezellige discussie op de achterbank over LPG wat is verstomd, maar weer een poging om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag
Een bijzonderheidje heeft hij nog wel (ook voor het vervangen van de kop al) en ik heb nog niet echt een idee wat het veroorzaakt. Zo lang je max 100 km/u rijdt niks aan de hand. Als je een stuk boven de 100 km/u hebt gereden heeft hij daarna wat moeite met stationair blijven lopen, olietemperatuur loopt dan ook wat verder op richting 90 graden. Voor het optrekken bij het stoplicht is dan een flinke dot extra gas nodig, anders lijkt hij de smoren. Dit lijkt zowel op LPG als op benzine zo te zijn. De volgende ochtend is er niks meer aan de hand. Iemand nog een hint?
Achtergrondinfo: B23A met 357.000 km, contactpuntje, bobine met voorschakelweerstand, LPG. Mogelijk gerelateerd: Een tijd geleden een Vellemankitje gemonteerd gehad maar na een km of 40 begon hij telkens in te houden, daarom weer terug naar het contactpuntje: Klik en klik. Verdeler is inmiddels los dus kan weer gesteld worden.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De motor wordt te heet omdat de ontsteking iets te vroeg staat? Boven de 100 gaat de motor misschien zachtjes pingelen, wat slecht te horen is door alle ruis die ontstaat bij die enorme snelheid.
Of de contacthoek is te klein/puntjes speling te groot/puntjes ingebrand, dat geeft ook een slappe reactie op het gaspedaal.
Ik zou beginnen de verdeler wat te verdraaien en als dat niks oplevert de puntjes afstellen/bekijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Bedankt voor het meedenken! Hoe klinkt pingelen?
Ik zal de radio eens zachter zetten en met wind mee naar de motor luisteren.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Pingelen op hoge snelheid klinkt alsof iemand in de verte lege blikjes over straat schopt. Je hoort t vooral als je vermogen vraagt, zoals met 130 een viaduct op rijden.
Op lage snelheid klinkt pingelen meer als een Kreidler op lage toeren (of Zundapp als je van die club bent). ALs je de motor op LPG lekker scherp hebt afgesteld, zal ie op benzine zeker pingelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Thanks! Lege blikjes heb ik niet waargenomen. Eerder lijkt het iets richting dreunend, alsof je met harde banden over ruw asfalt rijdt, je lijkt dat ook een beetje te voelen in het gaspedaal. Bij 90+ volgas/de tunnel uit is dit het duidelijkst. Opening van het puntje staat op 0,4 mm en ziet er niet al te ingebrand uit. Voor het checken van de timing heb ik geen spullen dus daar zal ik hulp voor moeten inroepen. Bobine en voorschakelweerstand worden niet of nauwelijks warm.
Een Kreidler of Zundapp heb ik nooit gehad, daar ben ik te laat voor geboren vrees ik. Ik heb hem niet zelf afgesteld dus weet niet goed hoe hij afgesteld is.
Nieuwe waarnemingen: als ik een flink stuk op de snelweg heb gereden en afrem/bijna stilsta voor het stoplicht duikt het toerental een eind onder de 1000 rpm (net geen controlelampjes aan/gas bijgeven nodig) en herstelt zich dan binnen een paar seconden naar de normale waarde.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat met die puntjes kan hard gaan. Het is de bedoeling dat ze in ene openen zodat alle energie in de bobine in ene loskomt, wanneer de ontstekingscurve dat bepaalt. Ze zijn gemaakt als bolle oppervlakken, een beetje plat of ruw verstoord dat al gauw.
Je mag de verdeler best een tikkie verdraaien zonder spullen, als je de beginstand maar onthoudt/streepje zet. Ik zou m zelfs behoorlijk links en rechtsom verdraaien om te beginnen, tot de motor bijna afslaat, dan kan je het effect horen van vervroegen en verlaten.
De rotor draait met de klok mee en de volgorde is 1-3-4-2, als je de verdeler tegen de klok in draait, vervroeg je het moment dat de rotor bij elke bougiekabel komt, en andersom. Vroeger zou in principe wat meer efficientie/power geven, zeker op LPG kan je een eind gaan daarmee, en een warmere motor. Later geeft een makkelijker draaiende motor.
Maar de ontsteking zal wel in orde zijn als er niks pingelt, gaan we ff van uit. Wat LPG wel s heeft is dat ie 'uitwaait', daarvoor wordt dan de luchtdoorvoer naar vooraan bij de grill (soort snorkel) weg gehaald. ZOdat ie de lucht pakt van binnenin de motorruimte.
Misschien kan je de LPG een kwart slag rijker zetten zodat alles wat makkelijker draait, noem het 'winterafstelling'.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|