Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
De afgelopen tijd heeft mijn auto met B23A, contactpuntje, LPG weer wat nukken. Af en toe start hij in 1 keer, af en toe slaat hij niet aan, lijkt zichzelf te verzuipen en start dan met wat moeite op 2 of 3 cilinders. Gisteren bedacht hij daarnaast ook dat het na een km of 40 tijd was voor een nieuw kunstje: inhouden en hikjes tijdens het stationair lopen. Uitwisselen van bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, contactpuntje en bobine lijkt geen verschil te maken. Voorschakelweerstand heb ik nog niet vervangen.
Er zit nu een bobine met voorschakelweerstand in, kan ik die ongestraft vervangen door een bobine zonder voorschakelweerstand (en dan dus ook de voorschakelweerstand overbruggen)?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 September 2021, 13:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 September 2021, 13:23 door Marc1970.)
Ja in 99 vd 100 gevallen zal dat prima werken, zeker met puntjes, die zijn niet zo kieskeurig. Zinnig verhaal over bobines:
https://oldtimerrestauratie.com/index.ph...-de-bobine
Mijn 144 heeft volgens mij ook last van verzuipen op LPG wat ik nog steeds erg vreemd vind. Beetje de toevoer knijpen door de LPG schakelaar op 'uit' te zetten na de eerste omwenteling helpt vrij goed. Zal iets met de verdamper zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Top, thanks. Dan ga ik eens kijken of iemand nog zo'n bobine (of een voorschakelweerstand) heeft liggen zodat ik kan kijken of dat verbetering oplevert.
De LPG schakelaar is inderdaad erg behulpzaam als hij verzopen is. Wellicht dat mijn verdamper ook niet helemaal fris meer is. Die was al niet nieuw toen hij er dik 100.000 km geleden in ging.
Kwam er gisteren ook achter dat dat tonnetje op het schutbord niet klikt bij het op contact zetten en het tonnetje op het inlaatspruitstuk ook niet altijd. Dat helpt vast ook niet.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Mijn contactpunten vervangen door electrisch accuspark setje en na een paar ritjes geeft de verdeler geen vonken meer.
Ik lees op de link die Marc hierboven stuurde e.e.a. over een bobine voor 12 volt, die met voorschakelweerstand kapot brandt.
Ik heb een 245 2,3 liter van 1982.
Bij een 164 weet ik dat die weerstand op het schutbord zit. Is dat bij een 245 ook?
Heeft een 245 überhaupt een voorschakelweerstand?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
IK denk t wel.. Kan ook bij de motorkapscharnier zitten.
Andersom. Een bobine uit een voorschakelsysteem is voor 10V en in een continu 12V systeem wordt deze continu overbelast (=te heet).
Maar als je alleen de puntjes vervangen hebt, zou de rest van het systeem nog moeten werken zoals bedoeld. En dan is het puur toeval dat je bobine nu de geest geeft.
Meet de volts bij de + vd bobine met de sleutel in II en III, zou duidelijk verschillend moeten zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Ja, ik zie het. Hij zit bij het scharnier links (als je voor de auto staat). Dan vrees ik dat ik de bobine heb opgeblazen.
Er zat een 3 ohm in, maar die tikte onregelmatig. Vervolgens er waarschijnlijk een 1.5 ohm ingezet die het één ritje heeft gedaan.
Ik heb niet gevoeld of die heet was, maar dat zal waarschijnlijk wel.
Zo ik die ballastweestand er tussenuit haal en een 3 ohm bobine erin zet zou dat moeten werken toch?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 November 2021, 13:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2021, 14:06 door Marc1970.)
Ja, als 3 ohm de standaard weerstand voor een 12V systeem is wel.
In het Volvo handboek staan voor verschillende bouwjaren allerlei waardes achter de komma voor bobine, kabel, rotor en bougie voor radio-ontstoring e.d. maar ik denk dat een standaard bobine merk X hoedanook een draaiende motor oplevert (langer dan één ritje).
De draad van de startmotor naar weerstand ergens oprollen, en op die pin de blauwe draad vanaf het contact zetten zou het moeten doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
14 November 2021, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2021, 22:02 door Rin.)
Heel vreemd
Mogelijk was de kabel van de bobine naar de verdeler stuk. Die heb ik vervangen.
Ik heb drie 3 ohms bobines geprobeerd. 3 Ohm start die in het geheel niet op.
Echter de auto loopt wel op een 1.5 bobine.
Ik zal kijken in Haynes en Vraagbaak of ik die waardes vind.
De ballast weerstand heb ik eruit gehaald.
Ah in Haynes staat model 79 tot 84 1.8 to 2.0 ohm.
Wel vreemd dat daar bij mij dan toch een weerstand tussen zit toch?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is de voorschakelweerstand een ander geval dat de interne primaire weerstand van een bobine. Er staat meest niks, of iets van "12V No external resistance needed" op bobines. Staat er echt "3 ohm" op die bobines of heb je dat gemeten? De voorschakelweerstand zou 9 ohm moeten zijn.
Er komt ergens een blauwe draad met 12V vanaf het contactslot, die moet op pin + van een 12V bobine gaan en dan krijg je vonken zou je zeggen. Leg s draadje direct van de accu naar de + vd bobine, dan zal ie toch wel werken.
AHa in het Volvo handboek wordt 2,7 tot 3 ohm gegeven voor een ontsteking met puntjes, 1,8 tot 2 voor breakerless voor jouw motor en 1,1 tot 1,3 voor computerized (de EZK varianten). Ik weet niet waarvoor die kleine verschillen nodig zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Bedankt voor je reactie. Ik heb de auto door de weerstand af te koppelen en een 1,5 ohm bobine. nu aan de praat. Met een 3 ohm werkt hij niet. Ook. niet met weerstand er weer tussen.
Volgens accuspark werkt het niet met een 1,5 bobine. En ik wil er graag zo'n electrisch blokje inzetten. Dat zou wel moeten kunnen met die weerstand ervoor. Maar dan doet de auto ook niets