3 November 2022, 19:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2022, 19:52 door Kogelman.)
Sinds kort is het trio compleet en heb ik naast de 940 turbo intercooler (1998) en de 740 GL "Blue Monday" (1986) een 240 aangeschaft. Het is de slechts enkele jaren geleverde Volvo 244 met de zgn Big Nose, de uit stekende motorkapneus en grill die oorspronkelijk alleen op de zes cilinder Volvo's geleverd werd en van '82-'85 ook op de vier cilinders vd 200-serie.
Het betreft een origineel Nederlandse 244 met B23 (carburateur, 112 pk) in de mooie lichtblauwe kleur Moerkbla Metallic (Volvo lakkleur 200-2). Technisch is de auto , dankzij de vorige eigenaar die automonteur was, op punt met enkele fijne upgrades: M47 5-bak (ipv de vierbak met overdrive) met ingekort lekker in de hand liggend en vlot schakelend schakelpookje, stuurbekrachtiging opgebouwd, laswerk dorpels en wielkastranden netjes gedaan en professioneel gespoten, nieuw gespoten Virgo velgen met zomerbanden, originele velgen op winterbanden, schokbrekers schroefset (30 standen) nieuwe vering, IPD keienvanger onder ivm de verlaging, RVS uitlaat van voor naar achter (mooi diep beschaafd geluid), K&N luchtfilter, verse koppeling+toplager, remklauwen compleet gereviseerd en nieuwe schijven en blokken voor en achter (van massieve naar geventileerde schijven omgebouwd), veerpootbruggen, gele breedstralers voor, alle vloeistoffen ververst, alle riemen vervangen, ophangingsruBbers en raamrubbers vervangen. Kortom: weer klaar voor vele kilometers.
In april 2023 is de auto belastingvrij, dus ik ga haar eerst schorsen en stallen en in de winter verder perfectioneren en dan gaat ze in april weer als belastingvrije old-timer de weg op.
Klussen die nog op stapel staan: voorstoelzittingen zijn ingezakt, dus nieuwe vulling en frame, 1 roestplekje behandelen, binnenkant motorkap ontroesten, anti-roestbehandeling met Fluid Film voor alle holle ruimtes (de onderkant staat al mooi in de Dinitrol Metallic), toerenteller inbouwen, antenne monteren, middenarmsteun plaatsen en verder gewoon genieten. Motor voelt erg levendig aan; hangt goed aan het gas en trekt goed door. Met ruim 193.400 km is de km-stand dan ook nog niet bijzonder hoog, dus daar kan nog een heleboel bij op.
Misschien ooit nog lpg inbouwen om de brandstofkosten te drukken, mocht ik tegen een mooie en goede lpg installatie aanlopen.
groet,
Kogelman
Nog een paar foto's van "Big Nose '83" :
Nog een paar foto's:
Het betreft een origineel Nederlandse 244 met B23 (carburateur, 112 pk) in de mooie lichtblauwe kleur Moerkbla Metallic (Volvo lakkleur 200-2). Technisch is de auto , dankzij de vorige eigenaar die automonteur was, op punt met enkele fijne upgrades: M47 5-bak (ipv de vierbak met overdrive) met ingekort lekker in de hand liggend en vlot schakelend schakelpookje, stuurbekrachtiging opgebouwd, laswerk dorpels en wielkastranden netjes gedaan en professioneel gespoten, nieuw gespoten Virgo velgen met zomerbanden, originele velgen op winterbanden, schokbrekers schroefset (30 standen) nieuwe vering, IPD keienvanger onder ivm de verlaging, RVS uitlaat van voor naar achter (mooi diep beschaafd geluid), K&N luchtfilter, verse koppeling+toplager, remklauwen compleet gereviseerd en nieuwe schijven en blokken voor en achter (van massieve naar geventileerde schijven omgebouwd), veerpootbruggen, gele breedstralers voor, alle vloeistoffen ververst, alle riemen vervangen, ophangingsruBbers en raamrubbers vervangen. Kortom: weer klaar voor vele kilometers.
In april 2023 is de auto belastingvrij, dus ik ga haar eerst schorsen en stallen en in de winter verder perfectioneren en dan gaat ze in april weer als belastingvrije old-timer de weg op.
Klussen die nog op stapel staan: voorstoelzittingen zijn ingezakt, dus nieuwe vulling en frame, 1 roestplekje behandelen, binnenkant motorkap ontroesten, anti-roestbehandeling met Fluid Film voor alle holle ruimtes (de onderkant staat al mooi in de Dinitrol Metallic), toerenteller inbouwen, antenne monteren, middenarmsteun plaatsen en verder gewoon genieten. Motor voelt erg levendig aan; hangt goed aan het gas en trekt goed door. Met ruim 193.400 km is de km-stand dan ook nog niet bijzonder hoog, dus daar kan nog een heleboel bij op.
Misschien ooit nog lpg inbouwen om de brandstofkosten te drukken, mocht ik tegen een mooie en goede lpg installatie aanlopen.
groet,
Kogelman
Nog een paar foto's van "Big Nose '83" :
Nog een paar foto's:
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2