Topics: 82
11 July 2022, 20:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 July 2022, 21:19 door Marc1970.)
Die merktekens zijn voor dynamische afstelling, met de stroboscoop. Met de hand zou ik zo gauw niet weten zonder puntjes, maar ik zou proberen met te beginnen met een lopende warme motor, 700-800 rpm, vacuumvervroeging afdoppen, en dan maar bij draaien aan de verdeler.
TP30432 is het boek, maar daar staat alleen de stroboscoop versie in.
Met je oren kom je een heel eind, als de rotor bij BDP naar 1 wijst is dat veel te laat. Waarschijnlijk heb je een nogal schuddende stampende stationair. Elke draai dat je m vervroegt, gaat de motor sneller draaien, en makkelijk. ALs je voorbij het ideale punt gaat, gaat de motor wat jachtig draaien, tis lastig te omschrijven. Rond het ideale tijdstip draait de motor het makkelijkst, niet per se het snelst.
Er zit wat ruimte rond het ideale tijdstip, op LPG zet je m richting zo vroeg mogelijk. Op benzine zal ie dan zeker gaan pingelen bij het minste vermogen vragen onderin de toeren (testritje, is een klepperend geluid). Voor een compromis stel je m tussen benzine en LPG en rij je wat behoedzaam op benzine.
Dan kan je gaan proberen op de snelweg. Bij hoge toeren (als je bij 100 van 4 naar 5 schakelt en dan vol gas geeft, bijvoorbeeld) kan de motor namelijk ook pingelen, dat is meer rinkelend
Mooie omschrijving in ENgels: Fire the motor up, listen to it. Really listen to it. Now slowly start to turn the Dist. till you hear the motor start to labor. Now turn the other direction... you'll hear it get better, but keep going till it starts to labor again.
Now work your way back till it sounds right again. You'll know it cause you've now heard it labor in both directions.
Stop when you feel it sounds, and feels right. Turn the motor off.
Re start, it should start quick, if it dosen't your still alittle off. Turn it just a hair and re-try....If it gets worse your going the wrong way.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 31
11 July 2022, 22:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 July 2022, 22:13 door pepijnwk.)
Dank voor je antwoord. Ik ga morgen gewoon ouderwets BDP/ TDC bepalen met een schroevendraaier in bougiegat. Volgens Haynes moet de ontsteking op 5 graden BTDC zijn bij 750 rpm. Ik ben benieuwd!
Ik heb overigens een stroboscoop maar meestal zit je dan wel in de buurt maar nu zit ik er ver van af!
wel gaaf trouwens die volvo boeken. Vroeger was er zo'n site waar je ze kon lezen en downloaden maar die is al een tijd uit de lucht. Is er inmiddels een nieuwe plek?
11 July 2022, 22:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 July 2022, 22:37 door Marc1970.)
Deze bijvoorbeeld: https://www.240.se/litteratur/tp30432_2.pdf
M.i.v. 1984 is de B23E 10 graden BTDC. Luchtspleet tussen de voelers onder de rotor kan je ook nog meten, min. 0,25 mm.
En er zit een viltje onder de rotor dat kan je verwennen met een drupje olie (smeert de verdeleras t.o. de mechanische vervroeging).
Topics: 13
Als ik naar je foto's kijk klopt er iets niet, als de krukas op het merkteken staat ,staat cil. 1 in bovenste dode punt, en nokkenas merkteken in lijn, en dan horen de merktekens voor de ontsteking op 0 te staan en niet op 20. Dan staat er iets niet op tijd, kan zijn dat je krukas spie kapot is waardoor die niet meer goed staat., ik zou de
onderste poulie er even afhalen.
(12 July 2022, 08:02)sludge schreef: Als ik naar je foto's kijk klopt er iets niet, als de krukas op het merkteken staat ,staat cil. 1 in bovenste dode punt, en nokkenas merkteken in lijn, en dan horen de merktekens voor de ontsteking op 0 te staan en niet op 20. Dan staat er iets niet op tijd, kan zijn dat je krukas spie kapot is waardoor die niet meer goed staat., ik zou de
onderste poulie er even afhale Je hebt gelijk hoor. Dat vind ik ook allemaal zo vreemd!! Maar er komt at schot in de zaak. Ik heb de krukaspoelie er af en nog eens goed bekeken. Blijkt dsat het originele merkteken inderdaad gopd staat en twee anderen die staan op de positie van het merkteken van de krukas om hem uit te lijnen met de nokkenas. Maar dit is niet gelijk aan het punt dat op nul moet staan voor de ontsteking! Daar komt de verwarring vandaan!!
Eerts nagegaan dat waneer de nokkenaspoelie opgelijnd is volgens merkteken hij ook daadwerkelijk op TDC staat. Dat bleek zo te zijn. Na gegaan met mijn zelfgemaakt "tooltje"
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif] [/font]
hierbij de krukas waar de poelie op past . De spie is nog goed
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif]![[Afbeelding: 5VczoYe.jpg]](https://i.imgur.com/5VczoYe.jpg)
[/font]hier de poelie met de merktekens erop. Hier zie je duidelijk dat de twee linker 20 graden naar links zitten tov de rechter. Dast is het originele goede merkteken!
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif] [/font]
zo ontstaat dus de verwarring:
nu de andere merktekens weggehaald en het goede wat beter zichtbaar gemaakt! Er gloort hoop!!
12 July 2022, 14:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2022, 14:06 door Marc1970.)
Ah ja, vergeten. Het 'publieks' merkteken is inderdaad niet het 'mechanische' teken. Als ik daar eerder aan gedacht had. Aannames.
Nog beter zie je het merkteken op de riemgeleiders van de krukas.
12 July 2022, 18:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2022, 18:45 door pepijnwk.)
(12 July 2022, 14:05)Marc1970 schreef: Ah ja, vergeten. Het 'publieks' merkteken is inderdaad niet het 'mechanische' teken. Als ik daar eerder aan gedacht had. Aannames.
Nog beter zie je het merkteken op de riemgeleiders van de krukas.
welk merkteken bedoel je dan?
Ik heb een filmpje gemaakt. Hierin kun je zien dat hij veel beter gaat lopen als de voorontsteking naar 35-30 gaat! en dat hij slechter gaat open bij 10 graden voorontsteking zoals het eigenlijk zou moeten.
Ik snap dat helemaal niet.
filmpje:
https://imgur.com/b7bR5vc
of deze
https://www.youtube.com/watch?v=OWYf9lK29bM
ik weet niet goed wat werkt maar beide zijn zelfde
wat kan er mis zijn? Wat je ziet is dat als hij meer toeren maakt mooier gaat lopen. Maar hij heeft weinig fut vind ik als hij op 10 graden staat.. Vorige week een lichte caravan getrokken en hij had daar echt moeite mee. zo 80 km per uur ging prima maar niet veel meer. Terwijl dit b23e blok veel power heeft.(zou moeten hebben!)
12 July 2022, 18:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 July 2022, 18:44 door Marc1970.)
Op deze foto genomen van linksboven is ie te zien: http://www.volvoclubofbc.com/technical/t...CF0054.jpg Het is een inkeping in de schijf die de riem geleid. Dus nog achter de krukaspoelienaaf.
En het bijbehorende uitsteeksel zit op het aluminium gietstuk, op de foto is die compleet zwart van de olie maar net nog zichtbaar.
De motor wordt pas echt gelukkig (en afstelbaar) als de timing van de nokkenas (klepopening), en de ontstekingsas (vonk), en de krukas samenvallen. Daar is die riem voor.
En hier is ie nog een keer, betere foto: https://volvolvo.nl/thread-7167.html
Ah die bedoel je. Ja die heb ik gebruikt om de riem correct te monteren. Was inderdaad slecht zichtbaar vanwege de zwarte zud die het bedekte maar remmenreiniger doet wonderen!
Motor blijft schudden......zowel op gas als op benzine
En dat is met de verdeler zonder vacuum?
|