Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2018
Beste,
Sinds deze week heb ik met de Volvo 240 (station, 1992, B230F., M47) af en toe een metaal schurend geluid wat lijkt van links achter te komen.
Komt eerder bij bochten naar links voor. Als ik naar rechts stuur verdwijnt het.
Mijn monteur en Volvo Klassiekers in Barneveld konden niets vinden...
Verder merk ik niets aan de auto qua rijden. Wiellagers zijn volgens monteur goed, remmerij zagen er perfect uit.
Recent is de cardanolie ververst, dit mocht geen oplossing bieden.
Iemand ideeën?
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
28 January 2022, 10:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2022, 10:15 door Grey240Polar.)
Kun je wat meer info geven over verschillende rij-omstandigheden? Bijv. treedt het geluid helemaal niet op bij rechtuit rijden, maakt een hobbelige weg of een drempel verschil?
Wat voor metaal op metaal geluid is het? Iets dat staat te jutteren, iets dat een stukje schuift of iets dat roteert?
Zoals je het nu beschrijft lijkt het erop dat je iets dat roteert en langs iets anders schuurt bedoelt. Klopt dat?
Zo ja, dan blijft er niet veel over als twee ervaren monteurs er al naar gekeken hebben. Hebben ze daar iets meer voor van de auto af gehaald dan alleen de wielen?
Zo nee, dan kan ik me nog indenken dat er iets met het handremmechanisme aan de hand is.
Zo ja, en ze hebben ook de naven eraf gehad, dan heb ik zo een twee drie niet echt meer een idee.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 28
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2018
(28 January 2022, 10:08)Grey240Polar schreef: Kun je wat meer info geven over verschillende rij-omstandigheden? Bijv. treedt het geluid helemaal niet op bij rechtuit rijden, maakt een hobbelige weg of een drempel verschil?
Wat voor metaal op metaal geluid is het? Iets dat staat te jutteren, iets dat een stukje schuift of iets dat roteert?
Zoals je het nu beschrijft lijkt het erop dat je iets dat roteert en langs iets anders schuurt bedoelt. Klopt dat?
Zo ja, dan blijft er niet veel over als twee ervaren monteurs er al naar gekeken hebben. Hebben ze daar iets meer voor van de auto af gehaald dan alleen de wielen?
Zo nee, dan kan ik me nog indenken dat er iets met het handremmechanisme aan de hand is.
Zo ja, en ze hebben ook de naven eraf gehad, dan heb ik zo een twee drie niet echt meer een idee.
Begint meestal bij een bocht naar links, en blijft dan ook bij rechtuit rijden aanhouden. Bij drempels stopt het.
Het geluid is inderdaad alsof iets langs het andere roteert en daarbij erlangs schuurt.
wielen eraf gehaald, 1 monteur heeft de remmen gecontroleerd. Ik zal eens vragen of hij de handrem gecontroleerd heeft.
Kan het de handrem zijn, ondanks dat het niet continue optreed?
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Ik kan op dit moment even niets anders bedenken. Ik neem aan dat ze naar alle roterende onderdelen onder de auto hebben gekeken en niet alleen naar de wielen.
Het handremmechanisme kun je m.i. makkelijk zelf uitsluiten door eerst het geluid op te wekken en dan ergens op een verlaten weggetje o.i.d. voorzichtig en geleidelijk de handrem wat aan te trekken. Als het geluid dan onveranderd blijft kan ik me de handrem niet als veroorzaker voorstellen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Speling lagers? Dan kan een schijf net een remklauw aantikken..
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk