Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderdelen Volvo 144 1971
#11
Da s een goeie test om te beginnen, maar nog niet heel representatief voor de omstandigheden waaronder de bougie normaal werkt (hitte, druk, frequentie).

Ik ga toch altijd heel kritisch kijken naar het laatst vervangen onderdeel. Het niet willen oppakken tijdens het rijden en het slap reutelend stil vallen komt mij vaag bekend voor van losse en kapotte condensors (alhoewel dat laatste erg zeldzaam is) en/of ingebrande puntjes. Contactpuntjes zijn segmenten van een bol, dat is elektrisch de beste manier om zonder al te veel vonk iets te onderbreken.
ALs ze wat plat zijn geworden of er is een spikkel van de ene punt naar de andere punt 'overgesprongen' werkt het systeem al een stuk minder goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
De contactpuntjes zijn minder dan een maand geleden vervangen. Vervolgens nog geen 1000 km mee gereden. Dan kan het toch haast niet zo zijn dat deze al weer aan vervanging toe zijn? Gekocht bij Nordicar, deze leveren doorgaans wel kwaliteit heb ik me laten vertellen ?
Antwoord
#13
In principe niet nee en alle puntjes zijn gelijk geschapen, van wolfraam of zo'n knetterhard materiaal. Maar ja, één forum draadje verderop heeft iemand in één ritje een bobine gegaard en ik heb ook wel s met een los voorwiel rond gereden. Techniek trekt zich niks aan van aannames.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Net even open gemaakt en gekeken. Niks aan de hand, alles zit nog vast en glimt van nieuwheid. Toen voor de lol gestart. Starte direct op lpg! Uit schrik liet ik het gaspedaal los en viel hij uit. Daarna niet meer kunnen starten...
Wat nu?
Antwoord
#15
Leve de lol. Misschien is volgas starten wel de manier op LPG, mijn 144 doet het er ook aardig mee.

Dan zou je s kunnen kijken naar luchtlekken.

Dat zou dan één van de slangen op het inlaatspruitstuk moeten zijn, meer keus is er niet. Hmm. Per saldo de carterventilatie en de rembekrachtiger. Volgens mij blijft de motor met beide slangen los ook nog wel lopen, zij het hobbelig.

Ah misschien loopt ie nu op beide brandstoffen, veel te rijk dus. Knijp de slang vanaf de benzinepomp eens dicht of stop er een kurk in.

De benzinepomp is mechanisch en die draaft vrolijk door, dus zit er een elektrische afsluiter in de slang. Kijk die eens na.

Als het oliecarter vol benzine zit (intern lekke pomp), komt er ook veuls te veel brandstof in de motor, via de carterventilatie. Snuif s aan de oliepeilstok (als niemand kijkt).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
(14 November 2021, 17:22)Marc1970 schreef: Leve de lol. Misschien is volgas starten wel de manier op LPG, mijn 144 doet het er ook aardig mee.

Dan zou je s kunnen kijken naar luchtlekken.

Dat zou dan één van de slangen op het inlaatspruitstuk moeten zijn, meer keus is er niet. Hmm. Per saldo de carterventilatie en de rembekrachtiger. Volgens mij blijft de motor met beide slangen los ook nog wel lopen, zij het hobbelig.

Ah misschien loopt ie nu op beide brandstoffen, veel te rijk dus. Knijp de slang vanaf de benzinepomp eens dicht of stop er een kurk in.

De benzinepomp is mechanisch en die draaft vrolijk door, dus zit er een elektrische afsluiter in de slang. Kijk die eens na.

Als het oliecarter vol benzine zit (intern lekke pomp), komt er ook veuls te veel brandstof in de motor, via de carterventilatie. Snuif s aan de oliepeilstok (als niemand kijkt).

Vol gas start hij alsnog niet. Soms gaat hij dan bijna aan, maar wil ie toch niet helemaal.

Luchtlekken. Hoe check ik dat?

Ik weet niet waar het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger zitten, en ik weet niet wat carterventilatie is.
Het wordt hoog tijd dat er iemand over mijn schouder mee kijkt vrees ik Undecided

Als ik m dichtknijp, moet ik hem dan vervolgens starten voor deze check?


Bedoel je het systeem wat wisselt tussen benzine en LPG? Ik weet waar die zit. Wat valt daar aan te checken? Alsin, hoe kijk ik die na?

Als ik aan de oliepijlstok ruik, wat voor geur moet ik dan ruiken?
Antwoord
#17
Sinterklaastip: Het Beste autohandboek, ANWB, oubollig boek met precies de juiste terminologie voor onze auto. Inlaat is waar de carburateur op zit en dan in vieren verdeeld raakt, rembekrachtiger is een zwarte koektrommel op zn kant waar de rempedaal in gaat, carterventilatie is die slang vanaf de olievuldop.

Luchtlekken kan je horen als de motor draait, in dit geval wat lastig dus. Goed kijken helpt ook. Laat het luchtlekken maar ff.

Ja je hebt of LPG of benzine nodig, maar in ons geval heeft de motor een carburateur met onderin een klein bakje benzinevoorraad, de vlotterkamer. Deze moet je leegrijden vóór je op LPG kan rijden (twee brandstoffen is te veel rijk mengsel), het leegrijden duurt 200-500 meter zoiets.
Het wisselsysteem is erg primitief, met kleppen en stroomdraadjes en meest ook nog een voorziening om de LPG af te laten slaan wanneer de motor onverwacht afslaat (omdat anders je hele LPG tank langzaam leeg dampt). Zekeringen zitten er ook nog wel s in.

Gevolg is dat als je de auto op benzine wegzet, je alleen op benzine kan starten (want de vlotterkamer zit nog vol van de dag ervoor). ALs je m op LPG wegzet, is het weer lastig starten op benzine, omdat de vlotterkamer eerst volgepompt moet worden (kan lang duren met het toerental vd startmotor).

ALs de benzinepomp intern lekt, loopt er benzine in het carter en staat de motorolie 1. erg hoog 2. is sterk verdund en 3. stinkt naar benzine

Oh ja, voor het leegrijden heeft de LPG schakelaar dus die 3 standen, de middelste stand is 'niks geen brandstof'. Op zich een handige stand om een verzopen motor te verhelpen.

Nog een complicatie bij het koud starten op LPG is dat de verdamping van vloeibaar naar gas veel warmte vraagt en die onttrokken wordt aan de verdamper zelf, die is daarvoor aangesloten op het koelwater (verwarmwater dus) vd motor. Maar, zolang de motor koud is, is er geen warmte voor de verdamping en bevriest de verdamper letterlijk na een minuut of 5 doorstarten en werkt er niks meer. De rijp staat er dan op. Je kan wachten tot ie weer ontdooit of naar binnen lopen voor een keteltje warm water, om er over heen te gieten.

Hoe check je iets? LPG systeem kan je best dicht laten, zeker het deel t/m de verdamper staat een hoop druk op. Overige slangen kan je losmaken, klepjes kan je doorblazen, 12V kan je controleren door er een testlampje tussen te schuiven (zelf maken van 12V lampje, fittinkje, draadje, allerlei mannetje/vrouwtje stekkertjes) of, nog een Sinterklaastip, de mulitimetert!

En blijf met metalen gereedschap uit de buurt van de pluspool op de startmotor en de accu, als je kortsluiting maakt met één van die punten heb je een enorme vonk en heel heet gereedschap in je handen.

Nou ben ik klaar met editen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
Lid worden van de Volvo Klassiekers Vereniging, of even hier komen winkelen..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#19
(25 September 2021, 08:55)Marc1970 schreef: Nee, de richting die de rotor op draait kan niet veranderen, tenzij de hele motor de andere kant op draait. Dat zou echt wel heel knap slecht afgesteld zijn.

ZOals Ron Kwas zegt: Firing order for B18/20 motors is 1-3-4-2, cylinder closest to radiator is NO.1, a quality beer smells and tastes good even at room temperature and, distributor rotation is counter-clockwise (CCW). https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm

En ik ben het op alle punten met hem eens!

Er zijn wel twee soorten contactpuntjes, gespiegeld zeg maar want er zijn vacuum vervroegende en verlatende verdelers. Er is zodoende een enorme diversiteit aan onderdelen en onderdeelnummers. Eén onderdeel kan 6 nummers hebben en soms wel 60 en van allerlei leveranciers, maar één nummer kan nooit twee onderdelen zijn.

Let op dat alle bouten en moeren van een inch systeem komen (en je SAE/AF 3/8", 1/2" en 5/8" sleutels nodig hebt ipv 10, 13 en 17), behalve de bout onderaan de verdeler, die is van Bosch en dus metrisch.

Je mag PM'en wat je wilt maar ik vind het veel leuker babbelen via het forum. Er zijn geen domme vragen (zeker niet over zoiets mega ingewikkelds als de 140) en er zijn altijd meer mensen die er vanaf weten.

Plaats gerust foto's van je verdeler en andere ouwe oliekoek die je tegenkomt.

Stel dat je in de buurt woont van één van die webshops, het zijn ook echte garages in de echte wereld zeg maar, en ze kennen die motoren met hun ogen dicht.

De VKV heeft ook een forum, met minstens een dozijn goeroes, en heel veel van die mensen zijn blij even bij je auto te komen kijken als je in de buurt woont (ik ook bijvoorbeeld). De Volvo wereld kent een enorme verscheidenheid aan zelf-sleutelaars, misschien wel de meeste van Nederland.

https://allesvooruwvolvo.nl/
https://www.toncar.nl/
https://www.tomsclassics.nl/
Volvo Lotte
hoor ik ook sympa verhalen over en zitten al decennia met hun neus onder motorkappen.
Ik ben zo'n goeroe daar..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Volvo 240 aandrijfas monteren Thomas Driessen 7 1.709 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Verwarming Volvo 240 2.3i (1992) Biopowerenschede 1 2.376 21 January 2020, 20:32
Laatste bericht: Marc1970
  thermostaat vervangen volvo 244 diesel h.vdweetering 2 4.373 6 January 2017, 11:14
Laatste bericht: h.vdweetering
  Volvo site met exploded views en onderdeelnummers van alle modellen DanielR 2 6.869 4 January 2017, 11:28
Laatste bericht: DanielR
  Vervuilde brandstoftank Volvo 142 schoonmaken Bavadi 2 5.201 4 October 2016, 18:51
Laatste bericht: Marc1970
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 15.142 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo s80 2.4 comfort (bj 2000) verschillende problemen. JermaineS 34 33.440 6 February 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlijnen Volvo 142 '73 Bavadi 9 8.475 12 November 2015, 15:27
Laatste bericht: Bavadi
  Volvo V40 1.8 houd in patrickkolk 0 2.614 20 July 2015, 15:39
Laatste bericht: patrickkolk
  Volvo 240 1886 RainDrop 8 8.315 2 July 2015, 17:08
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)