Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste auto: Een gouden Volvo 144 uit 1971. Ik ben er ontzettend blij mee, maar er moeten nog wel een paar dingetjes gebeuren. De verdeelkap en de contactpuntjes moeten vervangen worden, en voor de zekerheid wil ik ook nieuwe bougies + kabels, een rotor en een condensator.
Vandaag ben ik langs geweest bij de Brezan, maar die snapten er natuurlijk geen hout van.
Zouden jullie mij wellicht kunnen helpen met hoe ik aan deze onderdelen kan komen?
22 September 2021, 13:55 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 September 2021, 14:34 door Marc1970.)
Oei oei oei. En een tube Tixophalt zo te zien, sorry, slechte grap. Je zou nog verbaast staan hoeveel de Brezan uiteindelijk nog bij elkaar kan sprokkelen, maar je bent sneller klaar bij in de oudere Volvo gespecialiseerde winkels als Nordicar, Scandcar, de Volvo Klassieker Vereninging heeft ook een fantastische voorraad, en in Duitsland Skandix (Geheimtip), en in Zweden VP Autoparts en nog een hele rij.
Ze leveren veel reproduktie, en ook origineel, dat staat er altijd bij. En maakt zeker verschil (in het voordeel van origineel). Doordat er in de jaren best veel aan die dingen is gesleuteld, geklooid en gewijzigd, kan je best een 1975 verdeler hebben uit een bootmotor en links en rechts verschillende remklauwen. Kijk daar goed naar onderdeelnummers voor je van alles heen en weer met gaan sturen (zonde van de verzendkosten en tijd).
Volvo heeft zelf ook best wat veranderd, 1970 heeft andere handremmen dan 1969 bijvoorbeeld. Het bouw/modeljaar is by the way te zien aan de letter in het chassisnummer, niet aan het kenteken. Deze leuke klubben legt het uit: http://www.140-klubben.org/en/informatio...o-140.html en om iets of anders is het deel met de jaarletters er net afgevallen. Deze dan: https://www.volvoclub.org.uk/prof_140.shtml
Doe om te beginnen de ruitenwissers andersom, de hoge hoort voor je neus want die komt dan ongeveer tot aan de raamstijl.
Nogal een hippe auto voor je eerste!
Nog iets, een hoop 'versleten' onderdelen blijken vaak verkeerd afgesteld, losgerammeld en/of ondersteboven gemonteerd.
Of doe beter maar niet de ruitewissers andersom, straks breekt er iets en heb je geen ruitewissers meer. Kijk uit met allerlei wiebelige dingetjes, de knipperlichtjes op de schermen bijvoorbeeld zitten vol krokante stukjes blik en zijn slecht te vinden.
(22 September 2021, 13:55)Marc1970 schreef: Oei oei oei. En een tube Tixophalt zo te zien, sorry, slechte grap. Je zou nog verbaast staan hoeveel de Brezan uiteindelijk nog bij elkaar kan sprokkelen, maar je bent sneller klaar bij in de oudere Volvo gespecialiseerde winkels als Nordicar, Scandcar, de Volvo Klassieker Vereninging heeft ook een fantastische voorraad, en in Duitsland Skandix (Geheimtip), en in Zweden VP Autoparts en nog een hele rij.
Ze leveren veel reproduktie, en ook origineel, dat staat er altijd bij. En maakt zeker verschil (in het voordeel van origineel). Doordat er in de jaren best veel aan die dingen is gesleuteld, geklooid en gewijzigd, kan je best een 1975 verdeler hebben uit een bootmotor en links en rechts verschillende remklauwen. Kijk daar goed naar onderdeelnummers voor je van alles heen en weer met gaan sturen (zonde van de verzendkosten en tijd).
Volvo heeft zelf ook best wat veranderd, 1970 heeft andere handremmen dan 1969 bijvoorbeeld. Het bouw/modeljaar is by the way te zien aan de letter in het chassisnummer, niet aan het kenteken. Deze leuke klubben legt het uit: http://www.140-klubben.org/en/informatio...o-140.html en om iets of anders is het deel met de jaarletters er net afgevallen. Deze dan: https://www.volvoclub.org.uk/prof_140.shtml
Doe om te beginnen de ruitenwissers andersom, de hoge hoort voor je neus want die komt dan ongeveer tot aan de raamstijl.
Nogal een hippe auto voor je eerste!
Nog iets, een hoop 'versleten' onderdelen blijken vaak verkeerd afgesteld, losgerammeld en/of ondersteboven gemonteerd.
Of doe beter maar niet de ruitewissers andersom, straks breekt er iets en heb je geen ruitewissers meer. Kijk uit met allerlei wiebelige dingetjes, de knipperlichtjes op de schermen bijvoorbeeld zitten vol krokante stukjes blik en zijn slecht te vinden.
Dag Marc,
Hartelijk dank voor je reactie! Dit helpt mij al enorm.
Ik zal van de ruitenwissers afblijven. Je weet maar nooit inderdaad...
Ik was aan het snuffelen op de websites die je stuurde, maar de onderdelen kwamen in zo veel verschillende vormen dat ik niet wist welke ik moest kiezen. Hoe weet ik nou welke precies de juiste zijn? Sorry als dit een stomme vraag is, maar ik ben dus echt nieuw in deze (fantastische) wereld.
Je hebt het over verkeerd afgesteld. Mijn rotor draait bijvoorbeeld tegen de klok in, waar ik in sommige video's op Youtube van B20 motoren de rotor met de klok mee zie draaien. Zou dit een voorbeeld kunnen zijn van verkeerd afgesteld?
Verder heb ik nog wat kleine andere vraagjes. Zou ik je daar een persoonlijk bericht over mogen sturen?
Ik hoor het graag.
25 September 2021, 08:55 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 September 2021, 09:42 door Marc1970.)
Nee, de richting die de rotor op draait kan niet veranderen, tenzij de hele motor de andere kant op draait. Dat zou echt wel heel knap slecht afgesteld zijn.
ZOals Ron Kwas zegt: Firing order for B18/20 motors is 1-3-4-2, cylinder closest to radiator is NO.1, a quality beer smells and tastes good even at room temperature and, distributor rotation is counter-clockwise (CCW). https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm
En ik ben het op alle punten met hem eens!
Er zijn wel twee soorten contactpuntjes, gespiegeld zeg maar want er zijn vacuum vervroegende en verlatende verdelers. Er is zodoende een enorme diversiteit aan onderdelen en onderdeelnummers. Eén onderdeel kan 6 nummers hebben en soms wel 60 en van allerlei leveranciers, maar één nummer kan nooit twee onderdelen zijn.
Let op dat alle bouten en moeren van een inch systeem komen (en je SAE/AF 3/8", 1/2" en 5/8" sleutels nodig hebt ipv 10, 13 en 17), behalve de bout onderaan de verdeler, die is van Bosch en dus metrisch.
Je mag PM'en wat je wilt maar ik vind het veel leuker babbelen via het forum. Er zijn geen domme vragen (zeker niet over zoiets mega ingewikkelds als de 140) en er zijn altijd meer mensen die er vanaf weten.
Plaats gerust foto's van je verdeler en andere ouwe oliekoek die je tegenkomt.
Stel dat je in de buurt woont van één van die webshops, het zijn ook echte garages in de echte wereld zeg maar, en ze kennen die motoren met hun ogen dicht.
De VKV heeft ook een forum, met minstens een dozijn goeroes, en heel veel van die mensen zijn blij even bij je auto te komen kijken als je in de buurt woont (ik ook bijvoorbeeld). De Volvo wereld kent een enorme verscheidenheid aan zelf-sleutelaars, misschien wel de meeste van Nederland.
(25 September 2021, 08:55)Marc1970 schreef: Nee, de richting die de rotor op draait kan niet veranderen, tenzij de hele motor de andere kant op draait. Dat zou echt wel heel knap slecht afgesteld zijn.
ZOals Ron Kwas zegt: Firing order for B18/20 motors is 1-3-4-2, cylinder closest to radiator is NO.1, a quality beer smells and tastes good even at room temperature and, distributor rotation is counter-clockwise (CCW). https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm
En ik ben het op alle punten met hem eens!
Er zijn wel twee soorten contactpuntjes, gespiegeld zeg maar want er zijn vacuum vervroegende en verlatende verdelers. Er is zodoende een enorme diversiteit aan onderdelen en onderdeelnummers. Eén onderdeel kan 6 nummers hebben en soms wel 60 en van allerlei leveranciers, maar één nummer kan nooit twee onderdelen zijn.
Let op dat alle bouten en moeren van een inch systeem komen (en je SAE/AF 3/8", 1/2" en 5/8" sleutels nodig hebt ipv 10, 13 en 17), behalve de bout onderaan de verdeler, die is van Bosch en dus metrisch.
Je mag PM'en wat je wilt maar ik vind het veel leuker babbelen via het forum. Er zijn geen domme vragen (zeker niet over zoiets mega ingewikkelds als de 140) en er zijn altijd meer mensen die er vanaf weten.
Plaats gerust foto's van je verdeler en andere ouwe oliekoek die je tegenkomt.
Stel dat je in de buurt woont van één van die webshops, het zijn ook echte garages in de echte wereld zeg maar, en ze kennen die motoren met hun ogen dicht.
De VKV heeft ook een forum, met minstens een dozijn goeroes, en heel veel van die mensen zijn blij even bij je auto te komen kijken als je in de buurt woont (ik ook bijvoorbeeld). De Volvo wereld kent een enorme verscheidenheid aan zelf-sleutelaars, misschien wel de meeste van Nederland.
Ondertussen zijn we al weer een tijdje verder en ik heb de nodige dingen lopen klussen:
- Contactpuntjes vervangen & afgesteld
- Rotor vervangen
- Condensator vervangen
- Verdeelkap vervangen
- Bougies en -kabels vervangen
- Bougies afgesteld
- Ontsteking afgesteld
- Compressie gemeten: alles 11 bar
- Alarmlichten gerepareerd
- Gordels vast gemaakt (waarom zou iemand die los halen...?)
Maar we zijn er natuurlijk nog niet! Ik loop nu tegen de volgende dingen aan:
1. Mijn uitlaat is gebroken. Precies op het punt waar de voorpijp er in schuift. Hoe zou jij dit aanpakken? Hele nieuwe voorpijp er in, of een stuk aan laten lassen ofzo?
2. De remklauw linksachter is echt totaal versleten. Verroest, gerot en verbogen. Heb je tips waar ik deze het beste kan vinden?
3. Ook kwam ik er achter dat de vorige eigenaar spacers in de achterwielen had ingebouwd. Deze heb ik er maar snel uit gehaald, wat een onzin!
4. Ik reed gisteren in een Amazone met precies dezelfde motor. Deze had toch wel een stuk meer vermogen dan mijn motor. Waar zou dit aan kunnen liggen?
En dan de laatste vraag:
Als ik rem op lage snelheid gaat de auto een beetje 'hobbelen' rechtsvoor. Het stuur trilt verder niet. Enig idee wat dat zou kunnen zijn?
19 October 2021, 08:02 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2021, 08:57 door Marc1970.)
Uitlaten breken meest van roest (condensatie van binnenuit, pekelwater van buitenaf) en spanning, bij de aansluitpijpjes van de dempers. De voorpijp blijft relatief lang goed omdat die snel warm wordt.
Maar goed, als die nu 7 cm korter is en de demper nog stevig, kan je bv die 7 cm kopen als universeel recht eind (overal te koop) en tussen de demper en voorpijp klemmen. Of je koopt een nieuwe voorpijp.
Remklauw zelfde recept, meeste webshops verkopen gereviseerde of reviseer zelf een ouwetje, zoek een goeie plek om de ouwe eraf te halen want al die leidingwartels en moeren zitten muurvast. Probeer te voorkomen dat de remleidingen leeglopen, is een gedoe om ze te ontluchten. Kijk een beetje kritisch naar de remmerij, het is best een zware auto.
De 'vooras' bestaat uit een heleboel draaipunten van wielarmen (krom, roestig), ophangbussen (uitgedroogd, uitgelubberd) en kogels (vastgeroest), sommige van deze draaipunten kunnen door de APK komen terwijl ze functioneel totaal prut zijn. EN inmiddels is ie APK vrij dus alles kan (maar jij bent nog steeds verantwoordelijk voor de staat van je voertuig). Zou best kunnen dat er bij bepaalde belasting een trilling ontstaat waardoor de auto gaat hobbelen.
Die wielen zijn niet helemaal passend (helemaal niet, deze zijn van een V70 en 5 cm breder dan origineel met bijbehorende banden), waarschijnlijk zat die spacer daar om aanlopen in de wielkast te voorkomen. Vooral bij het ver inveren wordt de achteras iets naar rechts gedrukt waardoor het linkerwiel aanloopt. Te brede wielen is ook niet leuk voor de vooras.
Precies dezelfde motor kan niet (er zijn heel veel variaties op de B18/20 al dan niet officieel, een andere nokkenas bijvoorbeeld zou je niks van zien), en de overbrenging in de achteras kan ook een heel ander gevoel geven. Amazon is ook ruim 100 kilo lichter. Brede banden gaat je auto zeker niet harder van. Eigenlijk is vermogen slecht meetbaar zonder apparatuur, hooguit de topsnelheden kan je vergelijken.
Kan me niet voorstellen dat de remklauw krom is, wel dat het ene bonk roest is. Maar de binnenkant is het deel wat telt, zoiets: https://www.oudevolvo.nl/blog/2012/03/01...volvo-140/
Nieuwe stofhoezen erop, slang en remvloeistof vervangen en hij is weer als nieuw.
Ik wil overigens niet suggereren dat je 144 met originele wielen ineens sneller en beter remt, stuurt en rijdt. Deze zijn best mooi.
De 144 wil wel s wat rechtuit schuiven als je te plotsklaps het stuur omgooit trouwens.
19 October 2021, 09:32 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2021, 09:35 door Marc1970.)
Oh ja, de uitlijning. De voorwielen moeten wat naar elkaar toe wijzen, dat komt de rechtuit stabiliteit bij rijden en remmen ten goede. Eenvoudig af te stellen door de stuurstang, die beide wielen verbindt, 1 mm korter te maken (borgmoeren los, indraaien, borgmoeren vast) en een proefritje te maken. Nadeel is dat de buitenkant vd banden wat meer gaat slijten maar die zijn breed zat, en je wat meer geluid en wrijving maakt (= wat minder snelheid).
ANdere aspecten van de uitlijning kloppen waarschijnlijk ook niet 100% en zijn ook afstelbaar, maar veel lastiger.
Hallo! Ben ik weer!
Inmiddels heb ik een nieuwe voorpijp gekocht die ik wil gaan monteren. Maar ik heb weer een nieuw probleem:
Startproblemen...
Ik rijd altijd op LPG. Maar hij kan ook op benzine, hoewel hij dan echt minder soepel loopt, en soms niet lijkt te reageren op het gaspedaal (??)
Maar nu wil hij niet meer starten op LPG. Benzine enigszins, maar ook dan valt hij uit als ik geen gas bij blijf geven.
De tank was driekwart gevuld, dus dat kon het niet zijn. Toch maar even LPG tanken, en toen starte hij direct.
Maar dat was maar van korte duur, want twee dagen later toen ik m koud startte (zojuist), wilde hij niet meer.
Ontsteking doet het prima.
Wat kan het zijn? Help!
ps. het zou me heel fijn lijken als iemand een keer mee zou willen kijken naar mijn mooie 144. Zijn er mensen hier die daar voor open zouden staan? Ik ben woonachtig in Amsterdam. Eventueel tegen betaling uiteraard.
10 November 2021, 17:54 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 November 2021, 18:00 door Marc1970.)
En hoe weet je dat de ontsteking t prima doet? Bougie eruit, tegen de massa houden en de startmotor laten draaien, en dan een mooie blauwe vonk?
"Beide brandstof" problemen zijn of de ontsteking of een enorm valse lucht probleem ergens na de carburateur, meest ontsteking dus. Een aantal dingen kunnen vrij snel verlopen in de verdeler, de puntjes kunnen inbranden, de puntjes of het hele ding kan niet goed vastgeklemd zijn.
Kijk nog ff op die SWEM site hoe je de verdeler nog meer kunt verwennen (nokkenvet, oliepotje etc).
MIjn 144 start ook altijd op LPG (tenminste, als ie geen startproblemen heeft), het benzinesysteem loopt zo rijk dat ie er hooguit 1 km mee rijdt. Dat je motor op benzine wat kuren heeft, is niet gek, dat is meestal zo met die ouwe dingen na tienduizenden km op LPG rijden.
(10 November 2021, 17:54)Marc1970 schreef: En hoe weet je dat de ontsteking t prima doet? Bougie eruit, tegen de massa houden en de startmotor laten draaien, en dan een mooie blauwe vonk?
"Beide brandstof" problemen zijn of de ontsteking of een enorm valse lucht probleem ergens na de carburateur, meest ontsteking dus. Een aantal dingen kunnen vrij snel verlopen in de verdeler, de puntjes kunnen inbranden, de puntjes of het hele ding kan niet goed vastgeklemd zijn.
Kijk nog ff op die SWEM site hoe je de verdeler nog meer kunt verwennen (nokkenvet, oliepotje etc).
MIjn 144 start ook altijd op LPG (tenminste, als ie geen startproblemen heeft), het benzinesysteem loopt zo rijk dat ie er hooguit 1 km mee rijdt. Dat je motor op benzine wat kuren heeft, is niet gek, dat is meestal zo met die ouwe dingen na tienduizenden km op LPG rijden.
Eerste bougie er uit gehaald. Geeft een mooie vonk!
Alles wat met de verdeler te maken heeft is vervangen. Dus tenzij daar iets verkeerd is gegaan moet het toch wat anders zijn.