Berichten: 40
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2006
12 August 2020, 19:14
Ik ben reeds langer in het bezit van een Volvo 264GL bwj 1975 die uitgerust is met airco. In 2014 heb ik bij Carcool in Uden de airco laten retrofitten zoals dat zo mooi heet via het Volvo 240-260 register zodat er R134a in kon. Ik heb vandaag de airco laten bijvullen met R134a omdat er te weinig koudemiddel in zat, is ook normaal denk ik na 6 jaar.
Nu is het zo dat de filter droger koud genoeg is maar persoonlijk vind ik dat de lucht die uitstroomt uit de ventilatieopeningen wel redelijk koel is maar bij lange na niet zo koud als bij de filter droger. Is dit normaal of klopt er iets niet na de filter droger bv de verdamper en heeft dit type een interieurfilter en zo ja waar zit dit? Elke suggestie is meer dan welkom, hopend op meerdere reacties!
ezitter Volvo 264 GL (1975)
Berichten: 40
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2006
Helaas nog geen reactie
ezitter Volvo 264 GL (1975)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb de droger/filter nog nooit gevoeld, maar ik denk dat de kou meer geconcentreerd is bij de droger, zeg maar, als de kou je auto ingeblazen wordt is ie al behoorlijk verdund/verdeeld.
De R134a wordt niet zo koud als de R12 airco ooit was.
Lijkt me niet dat er een interieurfilter inzit, voor mijn 940 kan ik er ook geen een vinden. Pas bij de 850. Je kan de originele handleiding downloaden:
https://www.volvocars.com/nl/support/manuals/264/1977
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 40
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2006
(16 August 2020, 16:32)Marc1970 schreef: Ik heb de droger/filter nog nooit gevoeld, maar ik denk dat de kou meer geconcentreerd is bij de droger, zeg maar, als de kou je auto ingeblazen wordt is ie al behoorlijk verdund/verdeeld.
De R134a wordt niet zo koud als de R12 airco ooit was.
Lijkt me niet dat er een interieurfilter inzit, voor mijn 940 kan ik er ook geen een vinden. Pas bij de 850. Je kan de originele handleiding downloaden: https://www.volvocars.com/nl/support/manuals/264/1977
Oké, alvast bedankt voor je reactie. Ik zal verder eens kijken in de originele handleiding handleiding.
ezitter Volvo 264 GL (1975)
Berichten: 291
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
In principe mag een airco nooit leeg lopen, zelfs niet na 6 jaar. Moet de airco toch gevuld worden is er ergens een lek. Een airco is net als een koelkast een gesloten systeem en koelmiddel kan enkel verdwijnen door een lek. Kleurstof op het systeem zetten/laten zetten en bekijken waar deze zichtbaar wordt.
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een auto airco bestaat uit een hele reeks aan elkaar geknelde, geschroefde, geflensde en geklemde verbindingen die allemaal niet 100% gasdicht zijn. De compressor is de ergste, er draait een as in rond die ondanks twee of drie keerringen toch lekt.
Dan hebben ze nog geprobeerd het koelmiddel van zo groot mogelijke moleculen te maken en er een kilo in te stoppen. Het is improviseren en nathouden.
Een koelkast veel minder want die bestaat eigenlijk uit één lange gesoldeerde buis met de compressor erin. Die koelt jarenlang op 80 gram isobutaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969