Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Hallo allemaal,
De zomer komt er weer aan, dus wie denkt er niet aan: Airco!
Ik was aan het neuzen naar aftermarket airco's (Deltamil bijvoorbeeld) en kwam deze site tegen:
http://www.top-cool.eu/nl/branches/autom...-fit-airco
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? (zie ook de installatie handleiding!)
Blijkbaar nieuwe (relatief) nieuwe techniek, met potentie denk ik.
Je sluit de koude slangen aan op je bestaande interieurradiator. Nadeel is dan dat het bestaande KVS circuit niet meer via de interieur loopt, dus je kan dan het interieur niet meer verwarmen met motorwarmte (en bij nood de motor niet meer extra koelen door de verwarming aan te zetten).
Maar de 'TCT' unit kan met een ompoolrelais ook gebruikt worden om te verwarmen staat er.
Wellicht heb je dan zwaardere dynamo nodig om in de extra vermogensvraag te voorzien.
Lijkt me best haalbaar allemaal...
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Ziet er interessant uit.
In handleiding wordt ook gezegd dat de koelradiateur naast/bij de kachel radiateur kan worden geplaatst.
Dat lijkt me de voorkeur hebben, aangezien electrisch verwarmen zeer inefficient is (de techniek is wel efficient, maar het kost stroom en dus vermogen, terwijl de restwarmte via de grill-radiateur alsnog moet worden gedumpt).
Dus als je een kachelunit met airco-radiateur hebt/gebruikt, dan blijft je kachel gewon conventioneel draaien op afvalwarmte, maar kun je de koeling wel voorzien via dit systeem. Althans, zo begrijp ik het. Dan kan het een interessante toevoeging zijn, makkelijker dan een volledig originele airco inbouwen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
ja precies, dan zou ik wel een combined unit in moeten inbouwen. Ik ben aan het mailen met het bedrijf over prijzen enzo.
Ze hebben blijkbaar ook iets nieuws, een simpelere variant op dit systeem (meer 'plug and play'), maar ik krijg nog meer info hierover.
Met dit bovenstaande systeem heb je wel minstens 2 TCT units nodig voor een beetje koeling, dus 40A extra dynamo capaciteit. Ik heb een standaard 55A dynamo. Geen idee hoeveel Ampère deze normaliter 'over' heeft, maar dan ga je al richting een 100A dynamo. Die zal wel wat meer vermogen wegnemen van de motor, maar dat doet een reguliere aircopomp ook.
Voordeel is natuurlijk wel dat dat je geen dure airco beurten nodig hebt, geen gasvulling, condensator e.d.
wel een 2e radiator plaatsen, maar er zijn vast al types die pasklaar zijn...
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
9 June 2021, 20:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 June 2021, 21:06 door BartJu.)
Meer info zien we hier graag terug (ik iig wel), dus ik blijf dit wel even volgen.
Wat ik niet zo snel teruglas, ook niet op de site onder de link: welke orde grootte moeten we denken qua prijs? Is het met 3 of 4 getallen voor de komma?
Net nog even gegoogled, er zijn wel 100A dynamo's, al is het vaak eigenlijk voor 700 of 900. Weet niet of dat qua montage en riem past?
Tussen de Google-resultaten stond ook deze link naar dit topic, waarin ook een relevante vraag beantwoord wordt.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
10 June 2021, 10:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 June 2021, 10:59 door Grey240Polar.)
In eerste instantie dacht ik ook dat dit interessant zou zijn totdat ik las dat een TCT-unit bestaat uit Peltier-elementen, een thermoelektrisch systeem.
Helaas hebben dat soort elementen het grote nadeel dat de efficiëncy erg laag is, zo'n 10-15% terwijl dat voor compressorsystemen* 40-60% is.
De voordelen van Peltier-elementen zijn: geen bewegende delen, koeling/verwarming omkeerbaar en wellicht is het ook goedkoper in aanschaf.
Citaat:Die zal wel wat meer vermogen wegnemen van de motor, maar dat doet een reguliere aircopomp ook.
Het nadeel van Peltier-elementen is dus dat je er minimaal 4x zoveel energie in moet stoppen om er hetzelfde uit te krijgen, uitgaande van 100% efficiency van de dynamo. En dat... is helaas verre van het geval ( zo'n 60%), het verhaal wordt daardoor nòg minder rooskleurig.
T.o.v. een aircopomp die rechtstreeks aangedreven wordt vanaf de krukas ga je m.i. -bij een gelijkwaardige koeling - dus veel meer (ongeveer 6x zoveel) vermogen wegnemen.
Je zult om die reden in elektrische auto's het aircosysteem aantreffen dat we al kennen van de verbrandingsmotor, maar met als belangrijkste verschil: een elektrische compressor. Dat systeem is ook voor verwarmen geschikt en tevens veel efficiënter dan resistief verwarmen.
*) waaronder ook koelkasten, airco's thuis, (huis)warmtepompen e.d. vallen. Ook dit werkingsprincipe is qua koeling/verwarming technisch gezien omkeerbaar (en eigenlijk is je split-airco gewoon een lucht/lucht warmtepomp).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
heren, dank voor de reacties zover.
Ik heb weer contact gehad met TopCool.
Toen ik naar de prijzen van de TCT pakken informeerde kreeg ik een reactie dat ze inmiddels een nieuw systeem hebben voor inbouw in (oude) autos: de Electric CarCoolR.
Dit is een iets eenvoudigere versie dan die in bovenstaande link. Meer plug and play, aldus Topcool. De verschillen die ik zie zijn dat er 3 TCT units in de CarCoolR verwerkt zitten, en dat de 2 waterpompjes zijn geïntrigeerd. Verder is de werking hetzelfde. Het vermogen kan blijkbaar gedownsized worden. Dit moet ook wel, want op vol vermogen zit deze unit op 96A/1150watt(!).
Prijs; 825 ex. BTW
de liefhebber kan ik de datasheet pdf doorsturen. (PM dan even met je emailadres)
Ik vind het nog wel aan de prijs. Want dan komt er nog een radiator en grote dynamo bij en wil je het liefst ook een Combinet unit installeren (als je de gewone unit nu hebt). Ik zou de huidige verwarmingsfunctie namelijk niet willen opgeven...
Dan liever iets zoals Deltamil of origineel.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
1150 watt opgenomen vermogen? Ofwel, met eerder genoemde 15% rendement, <200 watt koelvermogen. Een auto heeft normaliter een airco met kilowatten aan capaciteit.
200 watt is een flinke koelkast. Die doet er uuuuren over om van 20gr naar 7gr te gaan. Bedenk een hele auto die een dagje in de zon heeft staan bakken. Het interieur is 40gr.
Nou ja, punt is duidelijk denk ik? Ze verkopen luchtkastelen.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
16 June 2021, 06:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 June 2021, 06:17 door Grey240Polar.)
Opgenomen vermogen zegt nog niks over het thermisch vermogen, want dat is dus afhankelijk van het rendement. Alleen met thermisch vermogen - ook wel eens uitgedrukt in BTU - kun je appels met appels vergelijken.
Geeft de datasheet thermisch vermogen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
16 June 2021, 10:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 June 2021, 10:26 door Volvo 142 B23.)
Dat zeg ik, 1150 watt opgenomen vermogen is geen koelvermogen en met eerder genoemd rendement van 15% voor een Peltier element dus nog geen 200 watt koelend vermogen.
Thermisch vermogen laat zich prima in watts uitdrukken. 1 watt is 1 joule per seconde.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(16 June 2021, 00:34)Volvo 142 B23 schreef: 1150 watt opgenomen vermogen? Ofwel, met eerder genoemde 15% rendement, <200 watt koelvermogen. Een auto heeft normaliter een airco met kilowatten aan capaciteit.
200 watt is een flinke koelkast. Die doet er uuuuren over om van 20gr naar 7gr te gaan. Bedenk een hele auto die een dagje in de zon heeft staan bakken. Het interieur is 40gr.
Nou ja, punt is duidelijk denk ik? Ze verkopen luchtkastelen.
Of gebakken lucht?
Hoe dan ook, als je bedenkt dat een beetje warmtepomp met 1kWh aan stroom zo'n 3-4 kWh aan warmte weet te verplaatsen, klinkt stuk efficienter dan 15%.
Vandaar waarschijnlijk ook dat electrische auto's met een warmtepomp en niet met deze techniek worden toegerust?
Het klinkt elegant en mooi, maar die zeer beperkte efficientie is denk ik wel een punt van aandacht....
Hierboven wordt wel al een grove indicatie gegeven, maar heeft iemand een idee hoeveel koelend/thermisch vermogen een auto-airco ongeveer heeft? Dat even ter vergelijk.
Overigens is het uiteraard wel zo dat je beter niet de hele auto naar koelkasttemperaturen hoeft terug te koelen. ALs je een graad of 5-6 onder buitentemp zit voelt het vaak al een stuk aangenamer aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|