Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
.Hallo,
Mijn 1979 245 automaat brandt het laadstroomlampje als het contact uit (sleutel uit het slot) is. Tevens vermoeden van langzaam leeglopende accu. Ik heb even gezocht op het forum, mogelijk eroverheen gekeken, maar... enig idee wat hier loos is?
Bedankt vast voor jullie reacties, Frank
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich is het laadstroomlampje al genoeg om de accu leeg te laten lopen.
Maar, het lampje mag eigenlijk niet branden zonder contact, de sleutel op stand II maakt namelijk de stroomkring tussen de draaiende dynamo en de accu rond. Het lampje zit tussen de twee + kanten van het laadcircuit. Als een van beide te weinig volt produceert, ontstaat er spanningsverschil en gaat het lampje branden.
Ik denk dat er ergens iets niet klopt in het contactslot (onwaarschijnlijk want erg fail-safe), of met de draden daar naartoe.
Of met de dynamo, de + van de accu loopt dan 'terug' via de dynamo naar het laadlampje en ergens in de rest van de bedrading in de auto fungeert dan iets als massa.
Vreemd hoedanook. Zekering 13 controleert het lampje, als je die eruit haalt?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Ik had dat jaren terug bij mijn fiat 850 ook is gehad. Bleek een interne sluiting in de dynamo te zijn, waardoor het laadstroom lampje ging branden bij stilstaande motor en sleutel uit contact. Laadde op een gegeven moment ook niet meer op.
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Makkelijkste is om de dunne draad (blauw) van de dynamo te halen en deze tegen de massa te houden, brand het lampje dan zit het probleem in het contactslot of de bedrading daar in de buurt. Als hij dan niet brand is er een grote kans dat het in de dynamo zit.
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Maar dan is de vraag als het in de dynamo zit, wat zit of is er dan stuk. Ik heb toen een reserve dynamo van de plank gepakt.
Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
Bedankt voor zover, genoeg te onderzoeken, k meld me weer. Wat n top-forum is dit toch.
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
15 February 2018, 22:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 February 2018, 22:59 door edwin.)
Er is een diode stuk in je gelijkrichter/spanningregelaar in je dynamo.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Diodes zitten in je spanningregelaar welke achterop je dynamo zitten.
Beste advies : andere dynamo
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 467
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Dit heb ik ook gehad, is inderdaad een interne kortsluiting in je dynamo. Enige oplossing is het vervangen of reviseren van de dynamo.
Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
Dan gaan we de dynamo vervangen!
Ik zie ze op internet voor 85 en voor 300 euro aangeboden worden. Hebben jullie tips? Of misschien nog n goede tweedehands liggen (245 b21a automaat 1979)?
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).