Berichten: 72
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2015
Volgens mij is dit een bekend probleem met een mechanische oorzaak. Het rammelt nogal wanneer ik het stuur maximaal draai.
Mijn vraag is welke onderdelen ik nodig heb om dit te repareren. Moet het hele stuur vervangen worden? Of is het alleen een losse ring?
1993 245 Polar B230F M47
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Het kan in de richting aanwijzer zitten, er zitten twee veertjes in waarvoor er vaker 1 los gaat. Ander probleem kan zijn de plastieke ring die om stuur zit. Meestal is t optie 1.
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
ik kom nog eens terug op dit probleem. Gisteren gemerkt dat richtingaanwijzer (met ingebouwde cruise dus niet zo makkelijk een andere voor) niet altijd terug komt.
De veertjes zitten vast, alles beetje gesmeerd. Stuur wat in de auto zit is met naaf ivm R-stuur dus geen plastic ring die kapot kan gaan.
Iemand ideeen? Richtingaanwijzer kan niet uit elkaar gehaald volgens mij toch?
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
23 January 2018, 03:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 January 2018, 03:31 door Nicolaas H.)
Hmm, ik heb ook probleem met RAW. Vreemd genoeg alleen met linksaf. Hendel ook in combinatie met CC trouwens. Heb de ring al vervangen maar dit maakte niet uit.
Dat ie alleen linksaf dit probleem heeft, geeft misschien aan dat het om zo'n veertje gaat? Klopt het dat er een veertje voor linksaf en eentje voor rechtsaf is?
En waar zitten die veertjes?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
(23 January 2018, 03:30)Nicolaas H schreef: Hmm, ik heb ook probleem met RAW. Vreemd genoeg alleen met linksaf. Hendel ook in combinatie met CC trouwens. Heb de ring al vervangen maar dit maakte niet uit.
Dat ie alleen linksaf dit probleem heeft, geeft misschien aan dat het om zo'n veertje gaat? Klopt het dat er een veertje voor linksaf en eentje voor rechtsaf is?
En waar zitten die veertjes?
Er zijn inderdaad 2 veertjes, als je de RAW los maakt, zie je een palletje uitsteken wat aan beide kanten door een veertje op zijn plek wordt gehouden. Bij het afdraaien steekt het palletje uit, bij terug draaien wordt dit door de ring van het stuur terug geduwd. Veertjes zorgen er dan voor dat palletje weer op zijn zijn oude positie terug komt.
zie foto
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Zie zo snel niet waar die veertjes zitten. In het aluminium doosje op de foto? Zo'n doosje waar alles uitspringt als je het opent? ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Aan de achterkant waar dat palletje uit komt zie je ze zitten. Zitten vast om de hoekjes. Met een fijn tangetje wel te pakken