Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Toevallig ontdekte ik vanavond dat er wat olie in de rechter stuurhuishoes van mijn 244 zat. De auto is van 1980, maar het stuurhuis is niet origineel. Ik heb een bekrachtigd TRW-stuurhuis ingebouwd, ik vermoed +- 25 jaar oud. De olie in de hoes leek op ATF, en toevallig stond het niveau van de stuurbekrachtigingsolie ook net onder het minimum peil. Dat kon dus eigenlijk maar 1 ding betekenen, namelijk dat de keerring aan de zijkant lekt. Daar wil ik graag wat aan doen, maar ik zit nog met een aantal vragen:
-Kan ik zo'n keerring los bestellen? Ik zie wel complete revisiesets voorbij komen, maar dat is ook niet echt wat ik zoek.
-Zo ja, welk onderdeelnummer heb ik nodig?
-Verder ben ik totaal niet bekend met inwendige reparaties aan stuurhuizen, zitten er nog onderdelen achter de keerring die goed gecontroleerd of eventueel vervangen moeten worden? Ik neem aan dat het stuurhuis in de auto kan blijven zitten als ik alleen die keerring vervang?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 September 2017, 20:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 September 2017, 11:56 door Marc1970.)
TP30001-3 zijn de boeken over Camgear en ZF stuurhuizen. Als ik die zo s doorblader, lijkt er niks eenvoudig te zijn. Drie bladzijdes speciaal gereedschap, meetklokken, unsters, shims, testers, alles komt langs. Je kan niet even van buitenaf een andere keerring erin tikken gok ik zo, ook niet bij TRW (de voortzetting van Camgear).
De afsluiting bestaat uit meerdere O ringen en keerringen. Ik las ergens dat ATF Stop Leak zou helpen, van die prutjes waar rubber ringen etc van opzwellen tot ze weer sluiten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Omdat op korte termijn die keerring vervangen toch erg veel werk leek te worden heb ik het anders opgelost, en had daarbij toch wel wat geluk. Wat bleek, bij mijn andere 244 ('75-er) is in het verleden stuurbekrachtiging ingebouwd en daar zat toevallig ook een droog TRW-stuurhuis in. Dus vorige week uit die auto gehaald, maandag alvast de andere auto opgekrikt, dinsdag na werktijd het stuurhuis over gezet en nog dezelfde avond een rondje gereden met het nieuwe stuurhuis.
Nu nog bedenken wat ik met het lekkende stuurhuis ga doen, zelf reviseren, laten reviseren of t.z.t. een ander stuurhuis halen als de andere 244 weer opgebouwd gaat worden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Nadat ik vorig jaar het stuurhuis heb gewisseld had ik het lekkende stuurhuis nog in de schuur liggen. Vandaag heb ik e.e.a. nog wat beter bekeken. Aan de rechterkant van het stuurhuis zit een witte kunststof dop, door deze dop loopt de stang. Misschien ga ik toch eens proberen deze dop los te maken om te zien wat er aan de hand is.
Ondertussen ben ik toevallig aan een ZF-stuurhuis gekomen. Deze wil ik gaan gebruiken mocht de reparatie mislukken. Kan ik de stuurbekrachtgingspomp en slangen van het TRW-stuurhuis ook voor de ZF-versie gebruiken?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Uit ervaring weet ik dat het reviseren een specialisten klus is, mijn 945 had een paar jaar terug een lekkend stuurhuis en die heb ik laten vervangen voor een gereviseerde. Koste me wel een lieve duit. 750 incl montage. Oude inleveren.