Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeite B21a afstellen
Mijn zweeds is niet zo goed... xD

Maar de klep die op het spruitstuk zit had ik in het begin al eens gecontroleerd en die leek te werken. Echter, wat ik eerder ook zei, die boring van het spruitstuk zou door moeten lopen naar de carburateur, maar op de plek waar dat zou moeten gebeuren zit niks. Het kanaal loopt dus niet door.

Foto 3 is wat wazig, maar links naast de vacuum slang zit een schroef, als de ontsteking richting de 20-30 graden staat reageert het stationair op die schroef. Althans, dat deed het, ik heb de ontsteking niet meer die kant op gedraaid, die probeer ik richting de 12 te houden.

Ik heb volgens mij maar 3 vacuum slangen kunnen vinden. Op de inlaat en carb, die beide naar de ontsteking gaan. Nummer 3 gaat naar dat klepje links tegen het schudbord.

Het pijpje wat Jos bedoeld hoort een slang op te zitten die ook naar dat zelfde klepje gaat, maar die is door verbonden met de vlotterkamer. Afsluiten = overstroming. Dat heb ik al mee gemaakt Big Grin

Ik heb wel gekeken naar een vacuum lek, maar enkel bij de slangen. Niet verder naar gekeken omdat je inderdaad meestal wel wat hoort sissen dan.
Antwoord
Nee mijn Zweeds ook niet. ALs je geen stationair boring hebt, en geen stationair stelschroef bij de gasklep, heb je min of meer geen enkele mogelijkheid het stationair af te stellen. Onmogelijke situatie lijkt mij. Wat je dan kan doen is de situatie van 75-77 namaken, je draait een schroef door het stukje metaal (waar nu alleen een stompje schroef in gedraaid zit) zodat je daarmee de gasklep kunt afstellen.

Dat schroefje op foto 3 is een restant van een eerdere extra op de carb, is nu een afsluiter. Daarmee laat je gewoon valse lucht toe. Is vast een reden voor dat de motor daar pas bij veel voorontsteking op reageert, maar dat is niet zo interessant. Hij moet bij 12 graden perfect lopen, helemaal mee eens.

Dat pijpje zijn er twee van boven elkaar, onderdelen van de 'hot start valve' ze dienen om overtollige benzinedampen af te voeren als de motor warm weggezet is. Je zou ze allebei kunnen afdoppen, ze doen niks met stationair, CO of wat dan ook. Als dat tot overstroming leidt, klopt er iets niet met de vlotterkamerontluchting of de vlotternaald denk ik.
Eerdere versies van de 175CD hadden die 'hot start valve' niet, dus hij kan prima zonder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Volgens mij word er allemaal veeeel te moeilijk gedacht...
De schroeven waaraan je hebt gedraaid zijn niet voor een co afstelling maar voor de toerental afstelling.
Hang er een co meter aan en stel hem armer af je zal zien dat hij beter gaat lopen, de standaard afstelling van het boek is af en toe geweldig en af en toe niet de motor is ook alweer 30+ jaar oud waarschijnlijk.
Inderdaad nog even de nadieselklep controleren of deze wel werkt.
Vacuum lekken hoor je niet sissen, controleren met remmenreiniger, op benzine komt die vrij gevoelig op lpg iets minder.
Op dat gat van de carb aan de zijkant hoort een slang te zitten die van of naar de tank gaat voor de tankontluchting.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Ik ben net weer even bezig geweest.

Ik ben er achter gekomen dat als ik de carterventilatieslang van het inlaatspruitstuk afhaal, en dat pijpje afdop, dat de motor een stuk rustiger gaat lopen. Dusdanig rustig dat ie afslaat als de de choke dicht gaat...
Antwoord
Dat is heel veel valse lucht, zodat het mengsel veel armer wordt. Ergens staat de carburateur veel te rijk, en dat is vreemd als de sproeier al een mm hoger staat dan standaard.
Volgens mij is er dan iets mis in de vlotterkamer, benzineniveau staat te hoog, ontluchting klopt niet, zoiets. Ik denk dat je de carburateur niet goed in elkaar hebt gezet, er gaat benzine compleet de verkeerde kant op ergens.
Je kan bijvoorbeeld de chokeschijf ondersteboven monteren, of de luchtschuif achterstevoren, die dingen gebeuren. Is de vlotter 'waterdicht' (in een LPG auto rammelt-ie droog op de bodem)? De rol van het dingetje boven de choke (die ik eerst voor Air Bypass Valve uitschold, maar die bij Volvo 'vacuum valve' heet) is mij ook niet duidelijk. Maar zo te zien kan je hem gewoon ertussen uit halen en de choke zo op de carb schroeven.

Je kan de motor eens laten lopen zonder luchtfilterhuis, dan kan je zien wat er gebeurt in de carburateur.

De twee pijpjes boven elkaar horen volgens mij echt bij de 'warm start valve', staan beschreven op p. 86 van TP11740.
Antwoord
Ik denk dat ik hem er af schroef en ergens in de container flikker ofzo.

Klopt niks aan die hele motor-carb combi en begin dat ding aardig beu te worden.

alles, maar dan ook echt alles is onduidelijk en / of tegenstrijdig. (wat ik aan info vind)

En dat zeg ik, als monteur zijnde...
Antwoord
Ja deze lijkt een vreemde mix van onderdelen. Er zijn nog genoeg van die carburateurs. Het is in principe een simpel ding, waar steeds meer emissietoestanden aan geschroefd zijn.
Antwoord
Ik begrijp je ergernis! Maar die carburateur zit er waarschijnlijk al heel lang op. Toen ik de auto uit Zweden ophaalde i.i.g. al. "
Probeer een andere te vinden, en houd de moed erin!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Even stof afblazen, poosje geleden alweer...

Ben druk bezig geweest met een 206 gti race klaar maken, en nu de 1e race achter de rug is word ik er weer druk mee Big Grin

Maargoed, sinds een week ben ik weer aan t knoeien met de volvo en ik heb de carburateur nog net niet in de container gegooid.
Ik heb voor een acceptabele prijs een andere (gebruikte) "175cd" gekocht die van een lopende motor af komt.

Toen deze vandaag aan kwam bleek dat alleen een andere 175cd te zijn.

Als mijn research klopt is het een pierburg 175cdus. Not sure to

Motor loopt op deze carb, echter, zodra hij van de choke af gaat stroomt ie over.

Dus.

Deze maar weer slopen en kijken waarom die overloopt.

En pakkingsetje opzoeken. Misschien handig.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.665 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.504 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 5.943 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.633 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.219 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.788 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.623 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.771 24 August 2018, 20:56
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.600 24 January 2018, 19:00
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.406 13 March 2017, 23:09

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)