5 January 2017, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 May 2020, 20:21 door BartJu.
Edit Reason: link update
)
Mijn 245 rijdt meestal op LPG, soms op benzine. Er zit echter geen LPG niveau indicator in, zodat ik altijd op de dagteller rijd. De benzinemeter doet het wel, maar de meter staat meestal gewoon net boven het rode deel van de schaal.
Dat moet toch anders kunnen, zodat de meter het niveau aangeeft van de brandstof waarop je dan rijdt? Nu zijn er al meer onderwerpen geweest hierover:
Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine
lpg brandstofmeter
Na wat googlen etc blijkt dat dit inderdaad kan. Hieronder staat dus hoe ik dit heb geregeld.
Wat achtergrond:
De benzine tankzender geeft een weerstand van ca 40 Ohm bij volle tank, en ca 280 bij een lege tank. De meter in het dashboard verwacht dus ook dit signaal.
De meeste LPG tanks zijn uitgerust met een meterje (de zender, waarin ook een indicator). Dit meterje zit op de tank geschroefd, en werkt magnetisch op de vlotter die in de tank zit. Deze zender zit dus niet in de tank en kan daardoor in principe veilig verwijderd worden middels de 2 kleine schroefjes (niet verwarrem met de grotere, die zijn WEL deel van de tank!).
De meest voorkomende LPG meterjes heben ook een weerstands-signaal, maar meestal loopt dit van 0 Ohm leeg tot 90 Ohm vol. Een totaal andere range dus, en ook nog omgekeerd. Op zich is dit signaal ook op de dashboard-meter aan te sluiten, maar het resultaat is dan niet logisch afleesbaar.
Ik heb een hele tijd gezocht naar een passend LPGzendertje, dus met juiste range en richting. Helaas bleek dit niet te vinden, temeer omdat mijn installatie bestaat uit een staande LPG-ringtank op de plek van het reservewiel.
LPG tankzender
Nu dan de oplossing:
De Spiyda GaugeWizard (mk3).
Updated link: https://www.spiyda.com/fuel-gauge-wizard-mk3.html
Dit meterje kan binnen zeer ruime grenzen een weerstandsignaal omzetten in een ander weerstandsignaal.
De truc is dus om:
- de weerstand van de tankmeter bij 0/4, ¼, 2/4, ¾, en 4/4 vast te stellen. Dit kun je lineair doen (bv 0-22-45-67-90 Ohm), of met een compensatie voor niet-lineaire effecten van tankvorm. Ik heb bv 0/4: 93 Ohm; 1/4: 81 Ohm; 2/4: 46 Ohm; 3/4: 18 Ohm en 4/4: 4 Ohm gebruikt.
- de meter volgens instructie in te bouwen
- de meter volgens instructie te programmeren
De instructies zijn voldoende helder. Update: https://www.spiyda.com/pub/media/wysiwyg...20V4.4.pdf
Deze oplossing is te combineren met bijvoorbeeld de Duobrandstofmeter oplossing van Huke Basart. Ik heb deze relaisoplossing echter niet toegepast, maar de draden direct via de vrije polen van de dubbel uitgevoerde LPG schakelaar laten lopen.
Tot nog toe werkt dit mooi, al moet je wel bedenken dat de LPG zendertjes maar een paar discrete niveaus kennen en niet een continue schaal hebben zoals de originele meter.
Het aansluitschema zal ik later nader uitwerken, indien daar behoefte aan is.
PS: Ik heb geen belang bij Spiyda, ik deel dit met jullie omdat het voor mij een langer lopend vraagstuk oploste
Dat moet toch anders kunnen, zodat de meter het niveau aangeeft van de brandstof waarop je dan rijdt? Nu zijn er al meer onderwerpen geweest hierover:
Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine
lpg brandstofmeter
Na wat googlen etc blijkt dat dit inderdaad kan. Hieronder staat dus hoe ik dit heb geregeld.
Wat achtergrond:
De benzine tankzender geeft een weerstand van ca 40 Ohm bij volle tank, en ca 280 bij een lege tank. De meter in het dashboard verwacht dus ook dit signaal.
De meeste LPG tanks zijn uitgerust met een meterje (de zender, waarin ook een indicator). Dit meterje zit op de tank geschroefd, en werkt magnetisch op de vlotter die in de tank zit. Deze zender zit dus niet in de tank en kan daardoor in principe veilig verwijderd worden middels de 2 kleine schroefjes (niet verwarrem met de grotere, die zijn WEL deel van de tank!).
De meest voorkomende LPG meterjes heben ook een weerstands-signaal, maar meestal loopt dit van 0 Ohm leeg tot 90 Ohm vol. Een totaal andere range dus, en ook nog omgekeerd. Op zich is dit signaal ook op de dashboard-meter aan te sluiten, maar het resultaat is dan niet logisch afleesbaar.
Ik heb een hele tijd gezocht naar een passend LPGzendertje, dus met juiste range en richting. Helaas bleek dit niet te vinden, temeer omdat mijn installatie bestaat uit een staande LPG-ringtank op de plek van het reservewiel.
![[Afbeelding: zender_m.jpg]](http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/48C4/EF79/6F50/5155/F8EF/C0A8/2935/2CD0/zender_m.jpg)
Nu dan de oplossing:
De Spiyda GaugeWizard (mk3).
Updated link: https://www.spiyda.com/fuel-gauge-wizard-mk3.html
Dit meterje kan binnen zeer ruime grenzen een weerstandsignaal omzetten in een ander weerstandsignaal.
De truc is dus om:
- de weerstand van de tankmeter bij 0/4, ¼, 2/4, ¾, en 4/4 vast te stellen. Dit kun je lineair doen (bv 0-22-45-67-90 Ohm), of met een compensatie voor niet-lineaire effecten van tankvorm. Ik heb bv 0/4: 93 Ohm; 1/4: 81 Ohm; 2/4: 46 Ohm; 3/4: 18 Ohm en 4/4: 4 Ohm gebruikt.
- de meter volgens instructie in te bouwen
- de meter volgens instructie te programmeren
De instructies zijn voldoende helder. Update: https://www.spiyda.com/pub/media/wysiwyg...20V4.4.pdf
Deze oplossing is te combineren met bijvoorbeeld de Duobrandstofmeter oplossing van Huke Basart. Ik heb deze relaisoplossing echter niet toegepast, maar de draden direct via de vrije polen van de dubbel uitgevoerde LPG schakelaar laten lopen.
Tot nog toe werkt dit mooi, al moet je wel bedenken dat de LPG zendertjes maar een paar discrete niveaus kennen en niet een continue schaal hebben zoals de originele meter.
Het aansluitschema zal ik later nader uitwerken, indien daar behoefte aan is.
PS: Ik heb geen belang bij Spiyda, ik deel dit met jullie omdat het voor mij een langer lopend vraagstuk oploste
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005