Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ben ik een beugeltje aan het pasmaken voor de elektrische koelfan, boor ik mijn radiator lek.
Balen dus.
Bij mijn volvo zitten de toevoer en afvoer aan de zijkant dus niet onder en boven.
Wat zijn de opties?
Past een 240 radiator kwa buitenmaten en koelen die beter?
Mijn radiator laten maken en meteen een dikkere laten maken?
Staat me ook iets bij over een tropen radiator maar kan zo snel niks vinden.
Het te koelen motortje is een b230 en misschien zoek ik van de zomer het zuiden op met de caravan
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ps mijn huidige radiator is 47cm breed en 45cm hoog. De dikte van het koelblok zelf is 3cm
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Die van een 240 is 450 X 420 X 32 mm ongeveer dus dat scheelt niet veel.
Als je een B230 monteert dan komt de slangingang boven en onder, of je moet de slangen aanpassen
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De slangaansluitingen zitten op de zelfde plaats dus dat gaat past.
Mijn radiator heeft onder in het midden een pen die in een gat valt en aan de zijkanten een lip om hem vast te zetten.
De 240 radiator heeft dat niet toch?
Kan ik vast wel iets op verzinnen.
Dan is er zomaar een ruime keuze aan radiatoren die in de 145 passen.
Zijn er nog dikke en dunne radiatoren in de 240 geleverd?
Welke heeft de grootste koel capaciteit?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Rondje op de sloop met rolmaat?
Er is een tropenradiiator geleverd voor de 140 reeks maar deze kom je in Europa niet tegen denk ik, vaak in combinatie met een airco af fabriek.
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Je hebt wel wat verschillende soorten kwaliteiten en online is het lastig te zien wat je krijgt. Ik heb uiteindelijk een hella-Behr besteld bij auto-onderdelen totaal.nl oid en die was niet te duur (e100) en prima. Op de sloop en bij bangers kun je uiteraard betere koopjes vinden :-)
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik ga vanmiddag een radiator ophalen bij Jos, dan kan ik op mijn gemak op zoek naar iets beters.
Frankrijk, file,caravan erachter, liever een beetje extra capaciteit dan.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De 140 radiator is aan de onderkant aan weerszijden een paar cm smaller zodat hij tussen de chassis balken valt.
De 240 radiator heeft dit niet.
Aangezien het te warm was om de slijptol in de chassis balken te zetten heb ik de oude radiator weggebracht om te laten herstellen.
Om het maar meteen grondig aan te pakken komt er een nieuw koelblok tussen de oude behuizing.
Meteen drie rijen dik in plaats van twee.
En ze solderen er een stukje schroefdraad in tbv de thermoschakelaar voor de elektrische fan.
Richtprijs voor alleen het nieuwe koelblok was 250 euro.
Ben benieuwd wat ik donderdag mag afrekenen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo Eindhoven schreef:Rondje op de sloop met rolmaat?
Er is een tropenradiiator geleverd voor de 140 reeks maar deze kom je in Europa niet tegen denk ik, vaak in combinatie met een airco af fabriek.
toevallig vandaag eentje onder handen, hoger en dikker, ook de plaat aan de bovenzijde is hoger..
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mmmn aan de onderkant kan mijn radiator niet lager en boven kan hij niet hoger ivm de motorkap.
Breder lukt ook niet.
Blijft alleen dikker over.
Dat was volgens mij ook het enigste verschil.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970