Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
toch maar eens vragen hier...
Na 2.5 jaar stilstand hobbel ik weer vrolijk rond in mijn 245.
Echter heeft het blok af en toe nog last van een stotter.
vervangen:
Bougies
Kabels
Verdeelkap
Rotor
Is een ontsteking zonder punten dus daar valt niets aan te doen
Soms start hij hikkend op 2/3 poten, weer lijkt invloed te hebben (vocht), maar gebeurt ook bij droog weer.
Soms geeft hij een backfire (ook bij warme motor)
ik ben het spoor even bijster, wie weet waar ik nog naar kan kijken?
Auto loopt trouwens op LPG.
dank voor jullie hulp!
grtz
Joost
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als het weer (vocht)invloed heeft dan heeft het vaak toch met de ontstekingsdelen te maken.
Staan de verdeler en distributieriem op tijd?
Geen drap in de lpg verdamper of slangen?
Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Dank voor je respons!
Distributie niet aangezeten.
voor het stallen had de auto iig nergens last van, verspringen doet ie niet zomaar toch?
verdeler op tijd zetten ga ik wel even naar kijken ja, buurman heeft een stroboscoop.
Maar dan zou je verder aan de auto kunnen merken dat ie niet lekker oppakt? hij rijdt verder prima, reageert indien warm altijd prima en correct.
waar zou ik die drab kunnen vinden in de verdamper?
slangen losmaken is zo gebeurt, echter weet ik niet waar ik bij de verdamper zou moeten kijken.
Bobine wellicht?? al kan daar niet veel aan kapot gaan toch? dan zou het altijd een issue moeten geven(!?)
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Heb je de choke uitgetrokken?
Bij de B200k heb je daar op LPG wat last van, want dan gaat een van de gaskleppen dicht.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Hangt ervan af welk type/merk verdamper je hebt. Bij sommige verdampers kun je onderaan een schroef of stop verwijderen om eventuele sludge af te tappen.
Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
choke staat dicht.
zit een Stromberg CD175 carb op...
zal zo eens kijken voor de verdamper.
hebben jullie een idee welke waardes er bij de ontsteking horen?
Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
20 May 2016, 12:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 May 2016, 12:21 door Joost Zuidam.)
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is inmiddels geen B200K meer, eerder een B200A. Die carb komt van de B230A, heet Pierburg 175 CDUS (wat het deksel verder ook mag zeggen). Daar zitten wel 2 benzinefilters, lijkt me wat veel (tenzij deze ook een pompje in de tank heeft, kan er beter geen filter voor de pomp zijn).
Wat een slangenkuil is dat geworden zeg. Is het org. een injectiemotor geweest? Wat zegt het chassisnummer?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Dank voor je expertise.
dat gaat mij in de toekomst meer helpen bij sleutelen.
Auto is import Californië en daarmee B21 Injectie geleverd. de B200 is uit een 87er 245 gekomen (documentatie erbij, dit om hem "op gas te laten lopen"
Heb zo een vermoeden dat de ontsteking dan ook uit een B230A komt. die hoort niet bij de B200, kreeg al een keer een verkeerde verdeelkap en rotor.
Filter zat er al tussen. rijdt bijna niet op benzine, laatst toevallig gedaan, carb is duidelijk toe aan een revisie, rookt als een malle maar trekt goed. stationair bokt ie op peut, rond de 200/300 toeren.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 May 2016, 19:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 May 2016, 19:03 door Marc1970.)
Met zo'n samengesteld blok mag je ontstekingstijdstip helemaal zelf bepalen natuurlijk. Weinig kans dat het daar nog aan ligt, met al die nieuwe spullen. Een bobine gaat pas weigeren als-ie warm wordt, typisch.
Deze ontsteking lijkt inderdaad ouder dan de B200K, en zou heel goed uit een B230A kunnen komen.
Misschien is een van de vele slangen uitgedroogd/gescheurd of heb je elders valse lucht langs een pakking of zo. Met een stuk slang aan je oor kan je best aardig plekje voor plekje afgaan om te luisteren naar gesis.
Kijk ook eens in de carb, daar zit een luchtschuif in die mee moet bewegen met de motorbelasting (de naald hangt eraan). Ook op LPG is dat nodig. Die schuif zit aan een zwart rubber membraan, die scheurt wel eens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969