Berichten: 309
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Ik heb een gat in de zuiger van de 3e cilinder van een B230F-motor.
Cilinderkop is nog in goede staat.
Motor loopt op LPG.
Wat is de oorzaak?
-zuigerveer gebroken? gat zit aan de zijkant van de zuiger.
-verkeerde bougies?
-afstelling verkeerd?
Nu het volgende:
Kan ik een B23E-onderblok gebruiken voor het vervangen van het onderblok van de B230F?
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb een B230f onderblok voor je als je wil. Staat onbekend. Prijs 6pak duvel.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 November 2015, 16:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 November 2015, 18:00 door Marc1970.)
Een fotootje? Typisch is de hitte van detonatie/pingelen de oorzaak van gaten in zuigers, dat ziet er uit als een krater ergens bovenop, in het midden zitten ze meest (Google 'piston hole').
Ik heb een hele rij zuigers met gaten uit een B18 gehaald, die had duidelijk problemen met de zuigerringen, in meerdere stukken gebroken, sommige kleinere stukken waren door de constante op en neer beweging gaan vreten in de zuigerszijkant, tot ze er aan de bovenkant uit kwamen.
Dat was ook wel te zien aan de cilinderwanden al dit misbruik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Maar, de vraag, een B23E heeft een hogere compressie (10,3:3 of 10,0:1) als de B230F (9,8:1) dat zou heel goed moeten gaan op LPG. Op benzine zou er wat kunnen gaan pingelen af en toe maar de anti-pingelsensor van de B230F zou dat op moeten vangen. ALs alles verder goed werkt, YMMV, etc.
Je hebt ws. wat gedoe met de kap vd distributieriem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Misschien ook de carter ontluchting? Of is die oude en nieuwe versie uitwisselbaar?
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Goeie. Vanaf 1981 hebben ze al het zwarte doosje aan de zijkant.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 309
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Hallo Marc,
Ik heb de zuiger nog niet gedemonteerd,dus ik weet niet of de zuigerveren het probleem hebben veroorzaakt.
Het gat ziet er hetzelfde uit als op jouw foto,dus waarschijnlijk zijn het de zuigerveren.
De motor moet inderdaad op LPG gaan lopen.
Wat bedoel je met YMMV?
Ik kan eventueel ook een B230E kopen,is dit plug and play?
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 November 2015, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 November 2015, 22:29 door Marc1970.)
Your Mileage May Vary oftewel mijn advies is gratis en geheel vrijblijvend, kijk vooral zelf ook alles 3x na. Een B230E is exact hetzelfde onderblok als de B230F, 10,3:1 compressie door plattere zuiger (de B230F heeft een klein putje bovenin).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
18 November 2015, 22:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 November 2015, 22:33 door Jambon.)
Marc1970 schreef:Een fotootje? Typisch is de hitte van detonatie/pingelen de oorzaak van gaten in zuigers, dat ziet er uit als een krater ergens bovenop, in het midden zitten ze meest (Google 'piston hole').
Ik heb een hele rij zuigers met gaten uit een B18 gehaald, die had duidelijk problemen met de zuigerringen, in meerdere stukken gebroken, sommige kleinere stukken waren door de constante op en neer beweging gaan vreten in de zuigerszijkant, tot ze er aan de bovenkant uit kwamen.
Dat was ook wel te zien aan de cilinderwanden al dit misbruik.
![[Afbeelding: B18B%20kl%20048_zpshpdo7nnv.jpg]](http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/B18B%20kl%20048_zpshpdo7nnv.jpg)
..zo zag 1 van de zuigers in m'n donorblok er ook uit.. moet dan best tekeer zijn gegaan, want pingelen komt me helemaal niet onbekend voor, en tot op heden zonder brokken..!