Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatig lopen met airco aan
#21
In mijn 240 DL sedan uit '91 zat ook airco. Je voelde en hoorde het aanslaan van de pomp wel, maar hij ging er absoluut niet anders van lopen. Als dat bij jou/jullie wel het geval is, zou ik er voor de zekerheid toch even naar laten kijken.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#22
Hij loopt onregelmatig(er) en bij gas geven geeft hij het gevoel dat hij inhoudt, slaat niet af of zo het loopt niet zo vloeiend als zonder de airco aan en dat doet hij voortdurend als de airco aanstaat.

Overigens wij hebben een manuele airco en d.w.z. dat als je de aircoknop aanzet de pomp draait en als je de knop afzet de pomp stopt, tussentijds zal de pomp niet in en uit gaan zoals bij een ECC.

Tja ik hoop eerlijk gezegd dat PP gelijk heeft met het spannen van de snaar (bij mij hangt zo'n spannerstaafje los) anders zou het wel iets te maken kunnen hebben met de regeling van het motormanagement en daarvoor is maar een reparatieoplossing: vervangen = duur :evil:

En de volgende tja, ik heb de Super polar gekozen vanwege de airco en ABS, moet het ook werken denk ik zo.

groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#23
De airco van mijn Volvo is door een gespecialiseerd bedrijf nagekeken. Er was sprake van lekkage doordat enkele ringen (?) de boel niet goed afdichtten. Dit is nu hersteld en de airco is opnieuw gevuld. Resultaat: de airco werkt duidelijk beter maar het probleem van de onregelmatig lopende motor is niet opgelost. Misschien is het wat minder hinderlijk, nu, maar echt soepel loopt het niet. Moet ik hier gewoon maar aan wennen, dan? (Want ik denk niet dat dat lukt...)
Antwoord
#24
ruuds70 schreef:Overigens wij hebben een manuele airco en d.w.z. dat als je de aircoknop aanzet de pomp draait en als je de knop afzet de pomp stopt, tussentijds zal de pomp niet in en uit gaan zoals bij een ECC.

En toch heeft iedereen het de hele tijd over de pomp die in- en uitschakelt. Hoe zit dat dan?

Als de motor stationair loopt zie ik trouwens geen onregelmatigheid als ik naar de toerenteller kijk.
Antwoord
#25
Elders meldde ik reeds dat ik koelingsproblemen had als de caravan achter de Volvo hing. De radiateur bleek nogal vuil, en daarom is er een week geleden een nieuwe geplaatst. Ook is er sprake van nieuwe bougies en bougiekabels.

Tijdens de eerste ritjes daarna had ik al het idee dat het onregelmatig lopen met gebruik van de airco minder was geworden, hoewel het er volgens de garagist niets mee van doen kon hebben. Vandaag ben ik een paar tuincentra en bouwmarkten afgeweest, met loeiende airco, en ik weet het nu zeker: als de motor koud is dan houdt de motor nog een beetje in bij het aanslaan van de pomp, maar als de motor op temperatuur is loopt hij zo regelmatig als hij zou moeten lopen. Het lijkt er dus op dat het probleem is opgelost!
Antwoord
#26
Citaat:
Citaat: Overigens wij hebben een manuele airco en d.w.z. dat als je de aircoknop aanzet de pomp draait en als je de knop afzet de pomp stopt, tussentijds zal de pomp niet in en uit gaan zoals bij een ECC.

En toch heeft iedereen het de hele tijd over de pomp die in- en uitschakelt. Hoe zit dat dan?
een aircocompressor schakelt altijd aan en uit, ongeacht of het een manueel of automatisch aircosysteem betreft, zou 'ie dat niet doen wordt het systeem veel te koud en krijg je bevriezingsverschijnselen. Er zit dus altijd een regeling op die in de gaten houdt dat de uitstromende lucht niet te koud is en ook de drukken in het systeem schakelen de compressor in en uit.
Antwoord
#27
Bert N schreef:Even de rekening opgezocht. AC ontrole 23.50 euro ,vacumeren afvul 110.00 euro en contrast vloeistof airco 14.20 euro. Alles ex btw.

Toen ik de auto kocht bij Carlo viel de airco buiten de garantie.

Op deze manier wil ik ook wel auto's verkopen :wink:
Antwoord
#28
Te vroeg gejuicht: vandaag voelde ik het weer heel duidelijk. Wat niet wegneemt dat ik erg blij was met de airco... maar waar het nou van afhankelijk is? Geen idee.
Antwoord
#29
Ik ken dat verschijnsel maar al te goed, bij mijn vorige had hij het heel sterk, airco aan leek anker uit. Tuurlijk, het aanslaan van de pomp is altijd wel voelbaar en merkbaar, het wordt wel sterker naarmate de airco meer aan onderhoud toe is, het vulmiddel is tevens smeermiddel schijnt het.Sowieso is het bij de 940 veel minder merkbaar, waarschijnlijk omdat ook dat weer beter is dan bij de 240.
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
#30
Vandaag had ik er weer vrijwel geen last van... het blijft vreemd.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.051 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 410 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.607 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 5.787 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.484 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.094 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  [SPOED!!!] Auto loopt zeer onregelmatig na 'reset adaptation of throttle' TheMarshal 2 3.198 17 December 2018, 19:17
Laatste bericht: simon
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 11.679 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.652 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.221 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)