Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spontaan uitvallen B230F
#1
Ik heb een bizar en zeer frustrerend probleem met mijn Volvo 240 Super Polar uit 1991.

Het probleem is als volgt:

Op onverklaarbare wijze valt de auto zonder aankondiging af en toe spontaan uit. Dit gebeurt bij iedere snelheid, dus bij 120, 100, 80, 50, 30 en ook bij stationair toerental. Tevens gebeurt het wel eens tijdens het afremmen, bijvoorbeeld voor een stoplicht of bij het naderen van een rotonde. Als je afremt op de motor en de koppeling intrapt om terug te schakelen en de motor dus naar stationair toerental gaat valt hij spontaan uit. In bijna alle gevallen is de auto normaal te starten en slaat direct weer aan. Heel soms duurt het iets langer voordat hij weer start en dan lijkt erop dat hij verzopen is. Ook is het zo dat na langere tijd gereden te hebben met constant toerental (bij 120km/u, en iets meer dan 3000 rpm) de motor daarna stationair blijft draaien op ongeveer 1500 rpm. Als de motor daarna uit gezet wordt en direct weer gestart wordt loopt hij weer gewoon 7 a 800 rpm. Het lijkt er dus op dat als je het systeem reset de settings weer naar “normaal” gaan.

Belangrijk om weten is dat de motor is vervangen van een B200F naar een B230F. Met de B230F is ruim 8000 kilometer probleemloos gereden. De problemen zijn ongeveer anderhalve maand geleden begonnen.

De auto heeft inmiddels ruim een maand bij een Volvo specialist gestaan om de oorzaak op te zoeken. Helaas is na het uitwisselen, doormeten en vervangen van diverse componenten het probleem nog steeds aanwezig. De reeds vervangen componenten hebben allemaal verbetering gebracht omdat de motor veel mooier loopt, zowel tijdens het rijden als het stationair draaien. Helaas is er geen verbetering gekomen in het hoofdzakelijke probleem, namelijk het spontaan uitvallen. Het verder gaan zoeken naar af en toe uitvallende onderdelen of wellicht een draadbreuk ergens zal erg kostbaar worden. Omdat elektrische componenten vervangen moeten worden die gewoon betaald moeten worden en er niet met zekerheid gezegd kan worden of ze daadwerkelijk oorzaak van het probleem zijn. Ook zullen er veel uren ingestoken moeten worden en dit alles maakt het een erg dure aangelegenheid. Mede hierdoor heb ik besloten om de auto weer op te halen en er zelf nog eens naar te kijken en op die manier de kosten te beperken.

Hierbij een overzicht van wat er allemaal vervangen en nagekeken is door de specialist:
  • Brandstofpomp relais vervangen
  • BDP sensor vervangen
  • Onstekings ECU vervangen (deze was nog vande B200F en volgens Volvo niet geschikt voor een B230F, dit werd bevestigd door het feit dat na het vervangen van de ECU de motor veel mooier draaide, zowel stationair als bij 1500 rpm).
  • Lambdasonde vervangen. De oude is doorgemeten en gaf geen goede waarden door aan de ECU.
  • Temperatuurzender koelwater vervangen
  • Stationair klep vervangen
  • Brandstofdrukregelaar vervangen. Deze is vervangen omdat bij het meten van de oude situatie de druk veel te laag was.
  • Massa kabel van het motorblok was zeer slecht, dus vervangen.

Verder is de compressie gecheckt, deze was uitstekend. Lucht massameter uitgewisseld maar het probleem bleef dus de oude was goed. Gasklep en de bediening hiervan nagekeken, dit is goed. Ontstekingskwaliteit bekeken, deze is goed.

Het plan nu is om zelf de brandstof ECU uit te wisselen met een andere die zeker goed is. Verder heb ik zitten denken aan het contactslot. Dit heeft denk ik niet zoveel te maken met het probleem van het verhoogde stationaire toerental zoals eerder beschreven maar het spontaan uitvallen kan wellicht worden veroorzaakt door een slecht verbinding in het contactslot.

Om iets gerichter te gaan zoeken wil ik jullie vragen of er wellicht nog andere ideeën en/ of ervaringen zijn met soortgelijke problemen met een 240. Zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken in plaats van lukraak maar onderdelen te vervangen.

Als laatste wil ik even aangeven dat als iemand zin heeft om zich helemaal stuk te bijten op de omschreven problemen (voor een leuke vergoeding natuurlijk) en ze ook nog eens weet op te lossen, ik hier zeer zeker voor open sta.

Mijn hoop is dus op jullie gevestigd, wie o wie helpt mij de liefde voor mijn 240 terug te vinden?
Antwoord
#2
Pff, lastig.
LH-fuse onder de kap al gechecked? bekende veroorzaker problemen
Citaat: the LH fuel injection system uses a 25 amp fuse located under your hood on the left side fender. It is not in any type of sealed fuse holder, so the elements will cause corrosion to invade the connector after a number of years. Often pulling out and re-inserting the fuse will cure this issue temporarily. For a long-term fix, clean the contacts with a wire brush, or even better, replace that fuse holder with a water-tight one,
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
B230F ecu al omgewisseld met een ander exemplaar?
Antwoord
#4
@Rob, wat is de exacte locatie van deze zekering? Ik weet niet of het door de specialist gedaan is dus het is zeker het proberen waard! Heb je een foto van de locatie?

@Arno, zoals ik al aangaf is de onstekings ecu nieuw erin gezet, geschikt voor een B230F. De brandstof ecu nog niet, dit wil ik nog doen.
Antwoord
#5
Dat weet ik, maar ik heb het over de motronic ecu.
Antwoord
#6
Arn02 schreef:Dat weet ik, maar ik heb het over de motronic ecu.

De motronic ecu? Deze ken ik niet, waar zit deze ergens in de auto. Ik ken alleen de twee ecu's rechtsonder het dashboard.
Antwoord
#7
Volgens mij bedoelen julie hetzelfde: de jettronic ecu.
Antwoord
#8
LH ECU kan stuk, laatst nog 1. Gewoon eentje van MP halen en vervangen, de kans dat je een tweede slechte treft is miniem.

Alsmaar componenten vervangen en in rekening brengen vind ik maar een slappe manier van werken. Zijn de diagnose codes al uitgeknippert? Plots uitvallen kan bijna alleen iets elektrisch zijn. De LH zekering zit bij de laatste bouwjaren in de zekeringkast.

Het is normaal dat het stationair in stappen naar 750 zakt, hij blijft even hangen omdat je meest weer doorschakelt en gas geeft om door te rijden. Dat-ie in de 1500 blijft hangen kan je misschien verhelpen door de stationair schakelaar bij de gasklep 0,1 mm losser te zetten, misschien mist-ie soms net de klik.
Zomaar afslaan hoort hier niet bij volgens mij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
O ja, jetronic bij Volvo. Ik heb er ÃÃn liggen voor een F. Stuur me een pb als je hem wilt om te testen.
Antwoord
#10
De codes zijn uitgelezen. Er zaten er drie in. Twee komen niet meer terug maar code 3-1-1 blijft terug komen.
Socket 2
3-1-1 - Speedometer signal to ECU missing
Socket 6:
1-4-4 - Load signal from ECU missing
2-3-4 - Throttle position sensor idle signal faulty


Code 3-1-1 is nogal vaag heb ik begrepen omdat deze meerdere oorzaken kan hebben.

Maar er is hoop. Jos 245 heeft aangeboden naar de auto te gaan kijken. Jos heeft veel onderdelen liggen dus wellicht dat er iets gevonden wordt.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik hou jullie op de hoogte!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.653 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.287 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 596 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.408 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.511 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.567 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.427 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 4.282 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.635 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.869 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)