22 August 2015, 15:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 August 2015, 15:04 door JeroenSuperPolar.)
Ik heb een bizar en zeer frustrerend probleem met mijn Volvo 240 Super Polar uit 1991.
Het probleem is als volgt:
Op onverklaarbare wijze valt de auto zonder aankondiging af en toe spontaan uit. Dit gebeurt bij iedere snelheid, dus bij 120, 100, 80, 50, 30 en ook bij stationair toerental. Tevens gebeurt het wel eens tijdens het afremmen, bijvoorbeeld voor een stoplicht of bij het naderen van een rotonde. Als je afremt op de motor en de koppeling intrapt om terug te schakelen en de motor dus naar stationair toerental gaat valt hij spontaan uit. In bijna alle gevallen is de auto normaal te starten en slaat direct weer aan. Heel soms duurt het iets langer voordat hij weer start en dan lijkt erop dat hij verzopen is. Ook is het zo dat na langere tijd gereden te hebben met constant toerental (bij 120km/u, en iets meer dan 3000 rpm) de motor daarna stationair blijft draaien op ongeveer 1500 rpm. Als de motor daarna uit gezet wordt en direct weer gestart wordt loopt hij weer gewoon 7 a 800 rpm. Het lijkt er dus op dat als je het systeem reset de settings weer naar “normaal” gaan.
Belangrijk om weten is dat de motor is vervangen van een B200F naar een B230F. Met de B230F is ruim 8000 kilometer probleemloos gereden. De problemen zijn ongeveer anderhalve maand geleden begonnen.
De auto heeft inmiddels ruim een maand bij een Volvo specialist gestaan om de oorzaak op te zoeken. Helaas is na het uitwisselen, doormeten en vervangen van diverse componenten het probleem nog steeds aanwezig. De reeds vervangen componenten hebben allemaal verbetering gebracht omdat de motor veel mooier loopt, zowel tijdens het rijden als het stationair draaien. Helaas is er geen verbetering gekomen in het hoofdzakelijke probleem, namelijk het spontaan uitvallen. Het verder gaan zoeken naar af en toe uitvallende onderdelen of wellicht een draadbreuk ergens zal erg kostbaar worden. Omdat elektrische componenten vervangen moeten worden die gewoon betaald moeten worden en er niet met zekerheid gezegd kan worden of ze daadwerkelijk oorzaak van het probleem zijn. Ook zullen er veel uren ingestoken moeten worden en dit alles maakt het een erg dure aangelegenheid. Mede hierdoor heb ik besloten om de auto weer op te halen en er zelf nog eens naar te kijken en op die manier de kosten te beperken.
Hierbij een overzicht van wat er allemaal vervangen en nagekeken is door de specialist:
Verder is de compressie gecheckt, deze was uitstekend. Lucht massameter uitgewisseld maar het probleem bleef dus de oude was goed. Gasklep en de bediening hiervan nagekeken, dit is goed. Ontstekingskwaliteit bekeken, deze is goed.
Het plan nu is om zelf de brandstof ECU uit te wisselen met een andere die zeker goed is. Verder heb ik zitten denken aan het contactslot. Dit heeft denk ik niet zoveel te maken met het probleem van het verhoogde stationaire toerental zoals eerder beschreven maar het spontaan uitvallen kan wellicht worden veroorzaakt door een slecht verbinding in het contactslot.
Om iets gerichter te gaan zoeken wil ik jullie vragen of er wellicht nog andere ideeën en/ of ervaringen zijn met soortgelijke problemen met een 240. Zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken in plaats van lukraak maar onderdelen te vervangen.
Als laatste wil ik even aangeven dat als iemand zin heeft om zich helemaal stuk te bijten op de omschreven problemen (voor een leuke vergoeding natuurlijk) en ze ook nog eens weet op te lossen, ik hier zeer zeker voor open sta.
Mijn hoop is dus op jullie gevestigd, wie o wie helpt mij de liefde voor mijn 240 terug te vinden?
Het probleem is als volgt:
Op onverklaarbare wijze valt de auto zonder aankondiging af en toe spontaan uit. Dit gebeurt bij iedere snelheid, dus bij 120, 100, 80, 50, 30 en ook bij stationair toerental. Tevens gebeurt het wel eens tijdens het afremmen, bijvoorbeeld voor een stoplicht of bij het naderen van een rotonde. Als je afremt op de motor en de koppeling intrapt om terug te schakelen en de motor dus naar stationair toerental gaat valt hij spontaan uit. In bijna alle gevallen is de auto normaal te starten en slaat direct weer aan. Heel soms duurt het iets langer voordat hij weer start en dan lijkt erop dat hij verzopen is. Ook is het zo dat na langere tijd gereden te hebben met constant toerental (bij 120km/u, en iets meer dan 3000 rpm) de motor daarna stationair blijft draaien op ongeveer 1500 rpm. Als de motor daarna uit gezet wordt en direct weer gestart wordt loopt hij weer gewoon 7 a 800 rpm. Het lijkt er dus op dat als je het systeem reset de settings weer naar “normaal” gaan.
Belangrijk om weten is dat de motor is vervangen van een B200F naar een B230F. Met de B230F is ruim 8000 kilometer probleemloos gereden. De problemen zijn ongeveer anderhalve maand geleden begonnen.
De auto heeft inmiddels ruim een maand bij een Volvo specialist gestaan om de oorzaak op te zoeken. Helaas is na het uitwisselen, doormeten en vervangen van diverse componenten het probleem nog steeds aanwezig. De reeds vervangen componenten hebben allemaal verbetering gebracht omdat de motor veel mooier loopt, zowel tijdens het rijden als het stationair draaien. Helaas is er geen verbetering gekomen in het hoofdzakelijke probleem, namelijk het spontaan uitvallen. Het verder gaan zoeken naar af en toe uitvallende onderdelen of wellicht een draadbreuk ergens zal erg kostbaar worden. Omdat elektrische componenten vervangen moeten worden die gewoon betaald moeten worden en er niet met zekerheid gezegd kan worden of ze daadwerkelijk oorzaak van het probleem zijn. Ook zullen er veel uren ingestoken moeten worden en dit alles maakt het een erg dure aangelegenheid. Mede hierdoor heb ik besloten om de auto weer op te halen en er zelf nog eens naar te kijken en op die manier de kosten te beperken.
Hierbij een overzicht van wat er allemaal vervangen en nagekeken is door de specialist:
- Brandstofpomp relais vervangen
- BDP sensor vervangen
- Onstekings ECU vervangen (deze was nog vande B200F en volgens Volvo niet geschikt voor een B230F, dit werd bevestigd door het feit dat na het vervangen van de ECU de motor veel mooier draaide, zowel stationair als bij 1500 rpm).
- Lambdasonde vervangen. De oude is doorgemeten en gaf geen goede waarden door aan de ECU.
- Temperatuurzender koelwater vervangen
- Stationair klep vervangen
- Brandstofdrukregelaar vervangen. Deze is vervangen omdat bij het meten van de oude situatie de druk veel te laag was.
- Massa kabel van het motorblok was zeer slecht, dus vervangen.
Verder is de compressie gecheckt, deze was uitstekend. Lucht massameter uitgewisseld maar het probleem bleef dus de oude was goed. Gasklep en de bediening hiervan nagekeken, dit is goed. Ontstekingskwaliteit bekeken, deze is goed.
Het plan nu is om zelf de brandstof ECU uit te wisselen met een andere die zeker goed is. Verder heb ik zitten denken aan het contactslot. Dit heeft denk ik niet zoveel te maken met het probleem van het verhoogde stationaire toerental zoals eerder beschreven maar het spontaan uitvallen kan wellicht worden veroorzaakt door een slecht verbinding in het contactslot.
Om iets gerichter te gaan zoeken wil ik jullie vragen of er wellicht nog andere ideeën en/ of ervaringen zijn met soortgelijke problemen met een 240. Zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken in plaats van lukraak maar onderdelen te vervangen.
Als laatste wil ik even aangeven dat als iemand zin heeft om zich helemaal stuk te bijten op de omschreven problemen (voor een leuke vergoeding natuurlijk) en ze ook nog eens weet op te lossen, ik hier zeer zeker voor open sta.
Mijn hoop is dus op jullie gevestigd, wie o wie helpt mij de liefde voor mijn 240 terug te vinden?