Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen?
#1
Ik heb een 244 uit '75 - maar er zit niet meer de originele bak en motor in :-)

Hoe kan ik precies zien of het een B23E of B21E blok is? En hoe zou ik kunnen zien of het de vroege B23E is, of de latere B23E?

Dan ik weten of de voorontsteking op 5 of 10 graden zal moeten...Ander probleem is dat de hele onsteking vast zit. De bout losgedraaid, veel wd40, met de hamer wat tikjes, maar geen enkele beweging.... :-(
Antwoord
#2
Weet je wel zeker dat het een B2xE is?
Heb je een foto? Is het met hoog inlaatspruitstuk?
In 75 werd er nog niet zo'n blok in de 2serie toegepast vlgs mij.
Antwoord
#3
skidje schreef:Weet je wel zeker dat het een B2xE is?
Heb je een foto? Is het met hoog inlaatspruitstuk?
In 75 werd er nog niet zo'n blok in de 2serie toegepast vlgs mij.

Nee, inderdaad, er zit niet meer de originele motor+bak in :-)

Hierbij een foto van het blok.


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#4
Het is in iedergeval geen b20 die in dat jaar werd toegepast. Ziet er wel uit als kjet. Als het goed is staat aan de uitlaatzeide van het motorblok een gietnummer. Scheelt je misschien al wat zoek werk.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
De motorcode staat achter de verdeler, onder de thermostaat, in het rode onderblok geslagen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het is niet echt voor de hand liggend dat er naderhand een K-Jet motor is ingelegd als er eerst een carburateurmotor in lag. Alhoewel het brandstoffilter op een wat vreemde plaats zit.
Aan het kleppendeksel te zien zou het een vroege motor moeten zijn wat inhoudt dat het waarschijnlijk een B21E is.

edit: ik zie nu dat de distributiekap van een jonger type is,dus er zal het een en ander geknutseld zijn.
Dan toch maar op zoek naar de code op de zijkant van het blok.
Antwoord
#7
Het zou een 1975 GL versie kunnen zijn, of een modeljaar 1976 uit de USA, dan is het een B21E of een B21F. Die hebben zo'n plaat op het schutbord waar o.a. het filter aanhangt, en in dit geval de vacuumtank van de kachelbediening. Staat er toevallig net zo 1 op MP: http://link.marktplaats.nl/m948900167 De rembekrachtiger van een carb versie is groter en platter. Ziet er origineel uit allemaal.

De kap vd riem zal later vervangen zijn.

We zijn benieuwd, toch wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.303 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.066 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.528 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.493 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 8.052 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.064 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Foto's van een vroege 244 brandstoftank ZOAB 0 1.564 21 February 2016, 19:04
Laatste bericht: ZOAB
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.433 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Krukas herkennen...... BartMandersRacing 6 4.532 26 January 2015, 23:59
Laatste bericht: Marc1970
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.576 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)