Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Ik heb in 50 jaar autorijden nog nooit een snelheidsmeter gehad die exact de goede snelheid aangaf. altijd een afwijking tussen de 5 en 10 procent. Ik hou daar met rijden al rekening mee. Ik rij altijd ongeveer 10% te hard en heb nog nooit een bekeuring voor te snel rijden gehad. Ik heb ooit eens een artikel gelezen van Rijkspolitie waaruit bleek dat zo'n afwijking er van fabriekswegen al in zit. Daar houd de politie al rekening mee met snelheidsmetingen. Vandaar de wettelijke correctie die ze toepassen. Het is in principe mogelijk om je snelheidsmeter te laten ijken, dat doet de politie ook.
Berichten: 105
Topics: 23
Lid sinds: Jun 2009
Elke politieauto wordt geijkt qua snelheidsmeting. Alle VW politieautos hebben op 120km/h een afwijking van +\- 10%. Deze afwijking wordt steeds groter naarmate men sneller rijdt. Bij de gemiddelde politiegolf is 160 op de teller eigenlijk 140! Mocht je dus bekeurd worden en heeft de vaststelling van de snelheid plaatsgevonden mbv de snelheidsmeter van de politieauto dan altijd navragen of de betreffende politieauto qua snelheidmeter wel geijkt is. Wordt wel eens vergeten.....
Verstuurd vanaf mijn Iphone met behulp van Tapatalk.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Niet elke auto heeft een afwijking, zeker tegenwoordig niet meer.
Mijn 240 heeft met 195 65 15 banden (iets groter dan origineel) minder dan 2% afwijking tov GPS.
Mijn Audi A3 met standaard bandenmaat heeft ook een eng nauwkeurige snelheidsmeter, de standaard 10% te hard zit er niet meer in getuige een boete voor 8 km/h te hard in de trajectcontrole bij Woerden. Ook minder dan 2% afwijking tov GPS.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Moderne auto's zet je gewoon de juiste bandenmaat in de computer. Dan klopt je teller weer precies. De grootste afwijking is dan nog slijtage van je banden. Dat verhaal over 20km/u afwijking op de politie auto's vind ik dan ook wat ongeloofwaardig. Bovendien komt het zelden voor dat er gemeten word met de teller in het dashboard. Dan heb je het al aardig bont gemaakt en maakt die paar km/u niet meer uit op de boete.
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Volvo 142 B23 schreef:Dat verhaal over 20km/u afwijking op de politie auto's vind ik dan ook wat ongeloofwaardig.
Ik weet niet waar je die 20 km vandaan haalt ik had het over 10% en dat is de wettelijke correctie die de politie moet toepassen op de door hun gemeten geijkte snelheid.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb het over het verhaaltje onder jouw bericht van bazis. Die stelt dat 160km/u in een politie vw eigenlijk 140 is. Dat is veel meer dan 10%.
Daarnaast is de correctie volgens mij 4 á 5% afhankelijk van de gemeten snelheid. Althans, dat hanteren ze bij wegmisbruikers en op mijn brieven van het cjib.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
11 September 2014, 09:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2014, 09:14 door Arjan..)
Boven de 75 km/u is de correctie tov de geijkte snelheid tussen de 3 en 4%, daaronder altijd 3 km/u.
Een boete krijg je pas als de overschrijding na correctie 4 km/u of meer is (1 km/u waar 130 is toegestaan). Waar je 120 km/u mag kun je dus veilig 127 km/u rijden. Dat is 5.8% te hard.
Praktijkvoorbeeld van 2 weken geleden: trajectcontrole, 120 toegestaan, 130 op de teller, 128 gemeten, 124 gecorrigeerd, boete voor 4 km/u te hard.
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Het verhaal van Arjan klopt inderdaad ik heb het wat slordig geinterpreteerd. Ruweg ging ik ervan uit waar je 100 mag kan je 110 rijden dan is er (afhankelijk van je teller banden enz) niets aan de hand. Bij 120 rijdt ik altijd 130 en bij 130 - 140 Deze snelheden komen ook overeen met mijn tomtom en hebben me nog mooit een bekeuring opgeleverd.