Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
244Drift schreef:Zou inderdaad een Toplager kunnen zijn.
Dieze bevind zit in de krukas, maar is te zien en verwijderen zodra je de drukgroep+koppeling verwijderd.

Het vliegwiel kun je laten zitten.

Het geluid zou ook nog vanaf je druklager kunnen komen, en is op te lossen door het stellen van je koppelingskabel.

Tenzij druklager gewoon versleten is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Antwoord
Nick, ik vind het tof dat je meedenkt. Maar als je mijn bericht had gelezen met de vraagstelling had je geweten dat mijn Druk groep, koppelingsplaat en druk lager (en zelfs mijn koppelingskabel) nieuw zijn.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Vraagje. Heeft iemand enig idee wat de standaard overbrenging is van een Turbo achteras?

Ik heb een standaard Turbo achteras onder mijn volvo zitten (Handbak M46). maar het plaatje/sticker waar de overbrenging opstaat is faal geworden en onleesbaar.
De reden dat ik het wil weten is dat ik binnenkort mijn sper-achteras eronder wil gaan zetten(Hybride achteras, gemaakt door 240diesel) en ik wil weten of ik een langere of een kortere overbrenging krijg dan dat ik nu heb. en ik moet uit gaan rekenen hoe ik mijn teller weer kloppend ga krijgen. (teller aandrijving zit op mijn sper-achteras en wil deze gaan gebruiken in plaats van de telleraandrijver van de M46 ivm toekomstige overstap naar een M90)
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Mijn '83er Turbo heeft een 1:3,73 overbrenging.. Dat was een beetje standaard, voor zover Volvo indertijd een vaste koers vaarde qua onderdeelverschaffing....
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Estoque schreef:Vraagje. Heeft iemand enig idee wat de standaard overbrenging is van een Turbo achteras?)

Ja idd... ik heb onder die 2 turbo's van mij ook 3, 73 zitten. Zag dat je ergens een 2, 54 geschikt voor sper had gescoord. Maar dit zal wel een 3, 54 zijn. Dit lijkt me prima met een motor met meer koppel/pk. Je moet wel even kijken of je een andere teller moet zoeken. Volgens mij ben ik van 0,605 naar iets van 0, 585 gegaan (staat op teller). Daarmee werd mijn snelheid beter aangegeven. De 605 versie gaf vlgs mij meer aan dan de werkelijkheid. Dus wellicht dat een 3, 54 as in combi met een 0, 585 teller een goede optie is indien je nu 605 h3b. (Sorry de auto's staan hier niet dichtbij om te checken)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Je hebt gelijk skidje, is een 3.54.

Ik ben momenteel aan het kijken of ik een 3.73 of zelfs iets(jes) groter dan dat. lijkt me fijner ivm met meer trekkracht(maar weet niet of mijn m46 trekt) maar minder dan dat ik nu heb liever niet.

Ik zal vandaag eens kijken wat ik er nu in heb zitten. die wat ik nu heb wijkt al zo'n 10km/h af van de werkelijkheid (boven de 110km/h) en daaronder wat minder.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Als je een wiel opkrikt, vervolgens de aandrijfas tien keer rond draait en het aantal omwentelingen van het wiel dan telt en je deelt dat door twee kom je op een getal. Zal ongeveer 37 zijn als je een 3,73 hebt. Deel dat door 10 en je hebt grofweg je verhouding van je diff.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Afgelopen CarbageRun reed een Volvo 142 mee met een B230FK blok erin gebouwd. Veel met die jongen gepraat in de 5 dagen die de carbagerun lang is en na thuiskomst mijn broer veel foto's van die auto laten zien. Hoewel die auto gerold was, was die auto wel echt gaaf en de jongen die hem gebouwd had, wou er graag over vertellen (is ook bezig met een 400+pk Amazone project) dus hij heeft wel enig verstand van Volvo's en tuning.

Bij thuiskomst mijn broer(die nogal Opel-fan is, hij heeft samen met mij een C-kadett City, zelf een C-kadett GT/E en een Omega A 2.4) foto's laten zien van die 142. Toen zijn we de zoektocht naar een 142 gestart om daar zelf een Turbo-motor in te gaan bouwen en te gaan gebruiken als vervanger van onze Kadett City(zandhapper / pekelbak / "rallybak").

Na lang zoeken zijn we wezen kijken bij een 142 in Oldenzaal, van de eerste eigenaar en eigenlijk perfect voor restauratie. Maar de deuren/spatborden/dorpels waren slecht en moesten vervangen worden. en hoewel wij niet bang zijn voor laswerk, was die auto niet goed genoeg voor ons, maar wel perfect voor restauratie. Helaas hebben we die laten staan, aangezien het naast de aanschaf nog zo'n 1000,- extra zou gaan kosten aan plaatwerk etc. Wat niet echt de spirit is van de CarbageRun (waar we ook aan deel willen nemen).

Na 2 weken zag ik afgelopen maandag een Volvo 242 op marktplaats staan uit 1977. Op de foto een mooie auto, maar biedingen op die auto waren echt belachelijk laag (500,- / 550,-). Omdat een 242 in mijn ogen meer waard is als 550,- heb ik op marktplaats meer geboden en toen kreeg ik een email van de verkoper(hij had er geen telefoonnummer bijstaan). met de prijs van de auto.

Na wat mail-contact was het volgende duidelijk:
- Hij had geen APK meer (1 maand over datum)
- Was in roest-vrije staat(geloof ik natuurlijk niet, want dat zou mijn turbo ook zijn)
- Van de eerste eigenaar
- 473.000km
- 2.1 DL

Vandaag wezen kijken naar de auto, en tot mijn grote verbazing is hij, zoals de verkoper vertelde, 99% roestvrij(tot zover ik kan zien onder de kap/auto/spatborden. De auto is 5 jaar geleden compleet gerestaureerd met nieuw plaatwerk, wielranden, etc en is afgelopen APK(2 jaar geleden) voorzien van een nieuwe uitlaat, remklauwen en allerlei andere dingen.

Toen we de auto zagen, waren mijn broer en ik gelijk verkocht. De hele auto is eigenlijk te mooi om om te bouwen tot turbo. We hebben het idee om een hooggeplaatste sidepipe achter de deur naar buiten te laten komen al laten varen omdat de auto daar gewoonweg veel te mooi voor is. Ik kan nog steeds niet geloven hoe mooi hij is, en helemaal niet dat hij slechts een fractie van de prijs was van mijn Turbo.

Hier de foto's van mijn nieuwe aanwinst (samen met mijn broer gekocht):

[Afbeelding: 340c1e1bf9.jpg]
[Afbeelding: 15830a5da5.jpg]
[Afbeelding: b366a5d466.jpg]
[Afbeelding: 884ddc86e3.jpg]
[Afbeelding: d90e8451aa.jpg]
[Afbeelding: 785e319a6d.jpg]
[Afbeelding: 5a5a2ac13e.jpg]
[Afbeelding: 5a5a2ac13e.jpg]

Tevens ben ik gisteren bezig geweest met het opbouwen van een gave zwarte big-nose grille.
Ik heb een paar weken geleden 2 big-nose grillen erbij gekocht. die alle pootjes hadden en waarvan het chrome-werk ook alle pootjes nog had. ik had al ooit een nieuw origineel volvo-logo gekocht en gisteren maar begonnen met het renoveren van mijn grille. Na veel poetsen, plakken en pielen is het dan toch gelukt, ben er erg blij mee.

Nieuwe logo naast het beste oude logo dat ik had:
[Afbeelding: b069facf39.jpg]

Nieuw vs oude grille:
[Afbeelding: c482b90847.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Die 242 is wel gaaf ja. Schreeuwt om een mooie sleeper te worden.
Maarre.... Een Volvo zonder hoofdsteunen? Wist niet eens dat Volvo na de Amazon nog auto's zonder hoofdsteunen geleverd heeft.
Waar heb je dat logo voor je gril gescoord?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
We willen de 242 meer periodiek correcte upgrades geven. dus wel gewoon een dikke turbo-motor. maar qua exterieur/interieur dingen die in 1980 op rally auto's te vinden waren.
dus klassieke kuipen, terratrip, 4 lampen. maar dat zijn allemaal nog maar plannen. ik wil sowieso verbreed staal en eigenlijk ook modernere voor/achterlichten. maar dat vind ik allemaal wat minder belangrijk nu.

eerst maar eens APK op maken(enkel remmen achter zitten vast).

Logo heb ik via de duitse ebay gekocht voor 22,- ofzo..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.452 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.102 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.260 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)